Skip to content

הצעת חוק: כל מי שאינו מסרב יוכל לתרום אברים להשתלה

מדובר בהצעה שמשנה את המודל הקיים לתרומת האברים. המשמעות היא שכל אדם שלא יחתום על טופס סירוב, ייחשב כמי שמסכים לתרום את איבריו להשתלה וחיים רבים ינצלו בעקבות כך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום ראשון תידון בוועדת שרים לחקיקה הצעת החוק של ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ איילת שקד, ח"כ יריב לוין ואחרים המבקשת לתקן את חוק השתלת איברים, כך שברירת המחדל תהיה תרומת איברים לאחר המוות. המשמעות היא שכל אדם שלא יחתום על טופס סירוב, ייחשב כמי שמסכים לתרום את איבריו להשתלה וחיים רבים ינצלו בעקבות כך.

מיכאלי (צילום: נירה ידין)
מעטים מאיתנו עושים פעולה אקטיבית כדי לתרום אברים. מיכאלי (צילום: נירה ידין)

הצעת החוק מבקשת לפתור את בעיית המחסור החמור באברים, הנדרשים להצלת חיים אדם מדי שנה. שיעור תרומת האברים בישראל הוא מן הנמוכים במדינות המערב ורק 13% אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל חתומה על כרטיס תרומת אברים (אד"י). לפי משרד הבריאות, בישראל ממתינים יותר מאלף איש להשתלות אברים. רק כ-250 מתוכם יזכו להשתלה בשנה הקרובה. כ-100 ימצאו את מותם בהמתנה, בעוד שאת רובם אפשר היה להציל.

ח"כ מרב מיכאלי: "באנושיות אנחנו מאוד רוצות ורוצים להציל חיים אבל באנושיות אנחנו גם מתעצלות ונמנעות מלעשות פעולות בירוקרטיות, כך שמעטים מאיתנו עושים פעולה אקטיבית כדי לתרום אברים. הצעת החוק מאפשרת לכל מי שלא רוצה לתרום אברים להודיע על כך בכל רגע נתון, אבל מי שאין להם בעיה עם זה יוכלו להציל חיים רבים. זוהי סולידריות חברתית"

שינוי ברירת המחדל צפויה להגדיל משמעותית את מאגר התורמות והתורמים. במסגרת המודל החדש שמציעה ח"כ מיכאלי, תישלח לכל אזרח ישראלי ותושב קבע בהגיעו לגיל 18 (וחצי שנה לפני כניסת החוק לתוקף, לכלל האזרחים והאזרחיות) הודעה בדבר עיקרי החוק וזכותם להתנגד בעזרת טופס חתום במעטפה מבוילת שיצורפו להודעה. כמובן שכל אחת ואחד יוכלו להודיע בכל עת על סירובם לתרום אברים.

הנחת ההסכמה לא תחול על קטינים. לפי הצעת החוק, קרוב משפחה מדרגה ראשונה יוכל למנוע את תרומת איברי המנוח: בן זוג, ילדיו הבגירים או הוריו. כאשר מדובר בקטין תידרש, כמובן, הסכמת הוריו.

ההצעה נדונה עם אנשי מוסר, רוח ודת והיא זוכה לתמיכה רחבה.

שינוי המודל הקיים נערך על רקע הניסיונות הכושלים לשיפור המצב על ידי חוקים שעודדו תרומת אברים. מתן עדיפות בתור להשתלות והחקיקה של מוות מוחי נשימתי, שנוסחה יחד עם רבנים, הייתה אמורה להפחית את ההתנגדויות מצד גורמי דת, אך בפועל לא נגרם שינוי. גם הקמפיינים המעודדים חתימה על כרטיס תורמ\ת  לא הביאו לשינוי המשמעותי הדרוש.

המודל המוצע קיים ברוב מדינות אירופה. ממחקר שערך האיחוד האירופי עלה כי לאחר יישום המודל לתרומת אברים בספרד, עלה שיעור תרומות האברים בצורה משמעותית, והגיע לשיעור של כ-35 תרומות למיליון נפשות, הגבוה במדינות המערב. המציעות מקוות שאותו דבר יקרה בעקבות החוק גם בישראל ושחייהם של רבות ורבים יינצלו בעקבותיו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן