Skip to content

שקט מתוח באיים המלדיביים; ארה"ב שיגרה שליח להרגעת המצב

אתמול התנגשו אנשי הנשיא המודח עם המשטרה ברחובות מאלה הבירה. מחוקקים שתמכו במוחמד נאשיד נעצרו על ידי המשטרה והוכו. המפלגה הדמוקרטית של הנשיא נאשיד מסרבת להצטרף למגעים להקמת ממשלה בראשות מדיחיו מאת גרשון גירון שקט מתוח שורר בימים האחרונים באיים במלדיביים. התסיסה במדינה הנידחת שבאוקיינוס ההודי, שהתפשטה ככל הנראה גם לאיים הסמוכים אל הבירה, החלה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול התנגשו אנשי הנשיא המודח עם המשטרה ברחובות מאלה הבירה. מחוקקים שתמכו במוחמד נאשיד נעצרו על ידי המשטרה והוכו. המפלגה הדמוקרטית של הנשיא נאשיד מסרבת להצטרף למגעים להקמת ממשלה בראשות מדיחיו

מאת גרשון גירון

Rock in the Casba
הפגנה ברחובות. הנשיא המודח חזר למעמד המוכר לו, כאיש אופוזיציה למשטר

שקט מתוח שורר בימים האחרונים באיים במלדיביים. התסיסה במדינה הנידחת שבאוקיינוס ההודי, שהתפשטה ככל הנראה גם לאיים הסמוכים אל הבירה, החלה בעקבות הדחתו ביום שלישי של הנשיא מוחמד נאשיד – הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות מזה שלושה עשורים – אחרי הפגנות של האופוזיציה ומרד שארגנו כוחות משטרה.

נאשיד, אשר לדבריו אולץ להתפטר באיומי נשק, קרא ליורשו – סגנו לשעבר, מוחמד ואהיד חסן – להתפטר. יריביו הפוליטיים מערערים על נכונות תיאורו את האירועים וטוענים שנאשיד מזעזע את יציבות המדינה.

ביום רביעי מצא נאשיד את עצמו שוב בתפקיד המוכר לו מתקופתו כאופוזיציונר – מפגין ברחובות. ממפלגתו, המפלגה הדמוקרטית של המלדיביים, נמסר כי הנשיא לשעבר ומחוקקים אחדים הוכו על ידי המשטרה במהלך מה שתיארו דובריה "מחאה שקטה".

בסרטון וידיאו שהופץ ברשת רואים קבוצת שוטרים נכנסים לחנות ומלווים את נאשיד החוצה לרחוב. לא רואים אותו מוכה.

דובר המפלגה המתקדמת, שנטלה חלק בהפגנות שהובילו לסילוק נאשיד, אמר שתומכיו של הנשיא המודח התגרו במשטרה, שהגיבה בכעס. "אנחנו מבקשים מכל הצדדים לשמור על איפוק ורוגע", אמר מוחמד חוסין שאריף, דובר המפלגה המתקדמת, הנאמנה לקודמו של נאשיד, מאמון עבדול גאיום.

המתיחות הפוליטית באיים המלדיביים מבעבעת מזה שבועות. בחודש שעבר נעצר השופט עבדולה מוחמד, ראש בית המשפט הפלילי של האיים. צעד זה, שעליו הורה נאשיד בעצמו, עורר מייד משבר חוקתי. ממשל הנשיא נאשיד טען שהשופט שולט במערכת המשפטית של המדינה ואינו חוקר האשמות שחיתות נגד בכירי ממשל קאיום. אולם האופוזיציה טענה שהמעצר מנוגד לחוקה, ומחאתם הובילה למרידת המשטרה ולסילוקו של נאשיד.

מוחמד נאשיד - שוב ברחובות
המחוקקים הוכו על ידי השוטרים. הנשיא המודח מוחמד נאשיד

שאריף מהמפלגה המתקדמת אמר היום, יום חמישי, שרחובות הבירה מאלה חזרו לשגרה. "אנשים שולחים את ילדיהם לבתי הספר", אמר. אולם אווה עבדולה, מחוקקת מטעם המפלגה הדמוקרטית שיערה שעימותים נוספים עלולים להתרחש גם היום. "בהתחשב בסוג האלימות שראינו על המרקעים בליל אמש, קשה לנבא עד כמה האנשים יהיו רגועים", אמרה. לדבריה, מחוקקים אחרים שנעצרו על ידי המשטרה בהפגנות יום רביעי שבו לבתיהם השכם בבוקר חמישי – וכולם דיווחו שהוכו.

עבדולה סיפרה כי מוסה מאניק, היו"ר בפועל של המפלגה הדמוקרטית, שאושפז במהלך המהומות האלימות, הוטס לטיפול בסרי לנקה. היא דחתה את האפשרות שמפלגה הדמוקרטית תשתתף במשא ומתן להקמת ממשלה חדשה עם מפלגות אחרות והנשיא החדש, שאותו הגדירה כ"מנהיג בובה" מטעם המשטרה.

"הממשלה הנוכחית היא ממשלה לגיטימית", אמרה, "אנחנו לא ננהל משא ומתן עם ממשלה בלתי חוקתית".

ארצות הברית קראה לשיתוף פעולה בין כל המפלגות המתקוטטות. "אנו מאיצים בממשלה ובמפלגות הפוליטיות לפעול בשיתוף פעולה לפתרון המשבר בדרכי שלום, ואנו ממשיכים להשגיח על המצב," אמרה ביום רביעי דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד. היאו הוסיפה ששליח אמריקני, רוברט בלייק, יחנה חניית ביניים במאלה בשבת כחלק ממסע שתוכנן לאזור קודם לכן, וינסה להביא להרגעת המצב.

שאריף מהמפלגה המתקדמת טען שאי-שיתוף מפלגות אחרות בממשלה הוא שתרם לחוסר היציבות במדינה.

המצב הנוכחי הוא שיבוש דרמטי עבור נאשיד, שנבחר ב-2008 בבחירות הדמוקרטיות הראשונות שהתקיימו במדינה מזה שלושים שנה. הוא ניצח את קאיום, שתושבי האיים רואים בו עדיין גיבור וזוקפים לזכותו את הפיכתה של תרבות דיג לאומת תיירות.

קאיום - מתרבות דיג לאומת תיירות
מאמון גאיום. מתרבות דיג לאומת תיירות

בתקופת שלטונו הארוכה של קאיום נמנה נאשיד עם מבקריו החריפים ביותר, בטענה שהוא שולט באגרוף ברזל, מוחץ התנגדות, אוגר הון ומאכלס את ממשלו בחברים ובני משפחה. בהיותו עיתונאי נאסר נאשיד פעמים אחדות והוחזק כאסיר פוליטי.

עד שהובס בידי נאשיד ניצח קאיום בשש מערכות בחירות שבהן היה מועמד יחיד. הוא ביקש להיבחר לכהונה שביעית, בטענה שנחוצות לו שנים אחדות נוספות להשלמת הרפורמות שהוא החל בהן.

תושבי המלדיביים נאבקים גם נגד האפשרות שהאיים יוצפו על ידי האוקיינוס ההודי, אם שינויי האקלים הנוכחיים ימשיכו להביא לעליית פני הים. רוב האיים נמצאים כמטר וחצי מעל פני הים, והפאנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים הפועל במסגרת האו"ם צופה שפני הים יעלו בכ-18 סנטימטרים עד סוף המאה.

כדי למשוך תשומת לב לבעיה, נקט נאשיד בצעד מקורי כשכינס פעם ישיבת ממשלה מתחת לפני המים. כל השרים לבשו בישיבה זו מדי צלילה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן