Skip to content

"סין צמאה לידע ולטכנולוגיה הישראלית בתחום הרכב"

כך אמר השבוע ג'ון חוי, מנהל שותף בקרן השקעות WBP Ventures Partners, קרן סינית-אמריקנית-ישראלית, בכנס במכון הייצוא, שייזם ענף תעשיות הרכב בשיתוף PTL Group – China
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"סין צמאה לידע ולטכנולוגיה הישראלית בתחום הרכב". כך אמר השבוע ג'ון חוי (John Hui), מנהל שותף בקרן השקעות WBP Ventures Partners, קרן סינית-אמריקנית-ישראלית, המשקיעה בחברות טכנולוגיה ישראליות בשלבי החדירה לשוק הסיני. הוא אמר את הדברים בכנס שהתקיים במכון היצוא, שהתמקד בתעשיית הרכב בסין, בדגש על מגמות עכשוויות והזדמנויות.

מימין לשמאל: אורי פחטר – מנהל מחלקת פרויקטים בינלאומיים ותעשיות רכב במכון היצוא, צבי שלגו –מנכ"ל PTL Group-China, מפי פרנקל – מנהל PTL Group בישראל, ג'ון חוי – שותף מנהל בקרן WBP Venture Partners
מימין לשמאל: מפי פרנקל, אורי פחטר, צבי שלגו וג'ון חוי בכנס במכון הייצוא

בכנס, שעסק במגמות עכשוויות והזדמנויות בתעשיית הרכב בסין, נכחו בין השאר חברות האוטומוטיב אלתם, רד בנד, מישור תלת מימד, ERM מערכות אלקטרוניות, סיסקו טכנולוגיות וידאו (סייבר לרכב), IMC, פרופימאט ונוספות.

הדובר המרכזי בכנס היה צבי שלגו, מנכ"ל PTL Group- China ולשעבר יו"ר לשכת המסחר הישראלית בשנגחאי.

השוק הגדול בעולם

שוק הרכב הסיני נחשב לגדול בעולם. סין הפכה ב-2013 למדינה הראשונה בעולם שבה נמכרו יותר מ-20 מיליון כלי רכב בשנה נתונה, עם היקף מכירות של 22 מיליון כלי רכב, וצפי לחצות בשנה הנוכחית את רף 24 מיליון כלי רכב. תעשיית הרכב הסינית נהנית משיעור הצמיחה הגבוה בעולם.

מתמחה בייצור המוני

שלגו ציין, כי בעוד שסין מתמחה בייצור המוני ולמרות גודל השוק, 80% מהידע מקורו בטכנולוגיות זרות. לכן, לתעשיית הרכב הישראלית יתרון על פני חברות גלובאליות אחרות מארה"ב, מאירופה ויפאן, המחויבות לתעשיית הרכב המקומית בארצותיהן. "שוק הרכב הסיני התבגר והשתנה. כמרכז ייצור עולמי, כל מה שקשור בתעשייה קלאסית והמודרנית בתחום הרכב כבר קיים שם. לפיכך, חברה ישראלית המעוניינת לעבוד בסין חייבת להגיע עם טכנולוגיה חדשנית, או ידע ייחודי שטרם קיים שם".

טכנולוגיה ישראלית בכלי רכב סינים

לדברי אורי פחטר, מנהל מחלקת פרויקטים בינלאומיים ותעשיות רכב במכון היצוא: "המשימה היא לאבזר את כלי הרכב הסינים במידת האפשר בטכנולוגיות ישראליות, או לשלב טכנולוגיה ישראלית מתקדמת בתהליכי הייצור שלהם, כדי שבעתיד נראה רכבים סינים יוצאים מהמפעל עם טביעת אצבע ישראלית בהם".

פחטר ציין, שכרגע פועלות בסין לפחות 80- 90 יצרניות רכב מקומיות סיניות בתחום מכוניות פרטיות, אוטובוסים ומשאיות. עם זאת, יש החלטה מטעם הממשל המרכזי לעשות קונסולידציה כדי לצמצם את מספרן לכ-10 חברות בלבד. המטרה היא לאחד כוחות כדי להפוך מיצרניות רכב שהינן אנונימיות במערב לחברות רב לאומיות גדולות, ולמותגים שיהפכו לשחקנים גלובלים חזקים, וימכרו מחוץ לסין כמתחרים ביצרנים האירופאים, האמריקאים והיפנים.

יצרניות סיניות בארץ

כבר כיום משווקים בארץ מותגים של ארבע יצרניות סיניות, בהן great wall Motor, MG שבבעלות SAIC – יצרנית הרכב מהגדולות בסין, ושתי יצרניות האוטובוסים Yutong (המיובאת על ידי צ'יינה מוטורס) ו-King Long. מותגים אלה מתכוונים להתחרות במותגים המערביים, ומאחוריהם תמיכה עצומה מצד ממשלת סין. עם זאת, לדברי שלגו, כמו בתעשיות אחרות בסין, גם ליצרני הרכב הסינים יש עדיין פערים טכנולוגיים מול המתחרות המערביות, וכאן נכנסות לתמונה החברות הישראליות שפעמים רבות מביאות איתן טכנולוגיה ייחודית שאין בשוק הסיני.

חברות ישראליות הפועלות בסין

בין חברות האוטומוטיב הישראליות שכבר שיש להן פעילות בסין: ארקל אוטומוטיב, פולירם, מסנני א.ל., קוגניטנס (שנרכשה על ידי חברת Hexagon השוודית), נקסטק, תדיטל וגם חברות ITS כמו מובילאיי. חברת PTL Group-China העומדת מאחורי עשרות חברות טכנולוגיה ישראליות בפעילותן בשוק הסיני, מלווה כבר כמה שנים חברות מערביות בתחום הרכב בסין, בהן: פולירם ותדיטל (ספקית ל-Bosch גם בסין) הישראליות, וכן חברה איטלקית בשם Bomisa (מייצרת איבזור רכב ב"שיק" איטלקי: לוגואים וסמלים אחרים), ו- Technion Design הבריטית.

תחומים שיש להם ביקוש

בין התחומים להם יש ביקוש עיקרי בתעשיית הרכב הסינית: ייצור ציוד וחלקים מקוריים ישירות לספקי הרכב, ייצור חלקי חילוף לשוקי משנה, ייצור תוכנות, מערכות מדידה, מערכות בקרה, דיאגנוסטיקה, כלי חיתוך, עיבוד שבבים וחריטה.

כיום בישראל ישנן כ-280 חברות בתעשיית הרכב, מתוכן 170 יצואניות בהיקף יצוא (2012) של כ- 900 מיליון דולר.

PTL Group – China

קבוצת חברות המספקת פתרונות ניהול ותמיכה תפעולית לחברות בינלאומיות הפועלות בסין, ומתמחה בניהול ותפעול תהליכי חדירה לשוק הסיני: הקמת מערכי שיווק, מכירות והפצה, ניהול פיננסי, גיוס וניהול משאבי אנוש, הקמת מפעלים וקווי ייצור, אספקת תשתיות לוגיסטיות וחילוץ חברות זרות ממצבי משבר בסין. ב-13 שנות פעילותה בסין ביצעה הקבוצה יותר מ-200 פרויקטים עבור יותר מ-50 חברות זרות הפועלות בשוק הסיני. לקבוצה 140 עובדים, שישה מוקדי פעילות בסין, ונציגים גם בישראל, איטליה והולנד.

בין לקוחותיה הישראלים בסין: טאואר ג'אז, ג'ון ברייס, מטריקס גלובל, טוטנאור, קרמר אלקטרוניקה, תדיטל, סולקון, ארז מוצרים טרמופלסטיים, "הבונים" כפר הנשיא, ADT, Afimilk, דגניה סיליקון, פולירם, ליקורד מקבוצת מכתשים אגן, ונוספות.

1 Comment

  1. קובי
    27 בפברואר 2014 @ 11:08

    וואלה טוב לשמוע שהסינים לוקחים מאיתנו השראה.
    אני חושב שמערכות חכמות לרכב מאוד התפתחו בשנים האחרונות והמודעות עלתה בקרב נהגים לבטיחות בנהיגה. רק השנה התקנתי ברכב מערכת התרעה של איווקס שמתוכנתת לזהות מצבים מסוכנים כמו אי שמירת מרחק, סטייה מנתיב וכו'.. ולהגיב בהתאם.
    שאפו!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן