Skip to content

הושלמו הניסויים של מערכת מגן רקיע להגנה על מטוסי נוסעים

המערכת מיועדת להגן על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף. משרד הביטחון בשיתוף עם משרד התחבורה וחברת אלביט מערכות, השלימו בהצלחה סדרת ניסויים מורכבת ומתוחכמת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המינהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית ( מפא"ת) של משרד הביטחון, יחד עם רשות התעופה האזרחית(רת"א) במשרד התחבורה, והקבלן הראשי של הפרויקט – חברת אלביט מערכות, השלימו בהצלחה סדרת ניסויים מסכמים של מערכת מגן רקיע, המיועדת להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף.

טכנולוגיית לייזר מתקדמת

מערכת C-MUSIC, המכונה מגן רקיע, מבוססת על טכנולוגיית לייזר מתקדמת, המשבשת את הטיל הנורה לעבר המטוס, ומסיטה אותו ממסלולו, נבחרה על ידי משרד התחבורה הישראלי להגן על מטוסי חברות התעופה הישראליות. זוהי מערכת בעלת יכולת הגנה "רכה" שמאפשרת טכנולוגיה מבוססת-לייזר, שפיתחה החברה-הבת אלאופ, בשילוב עם מערכת ההתראה המתקדמת מבית החברה-הבת שלה אלישרא.

מערכת מגן רקיע המותקנת בגחון מטוס בואינג 737 של אל על. צילום: אלביט מערכות
מערכת מגן רקיע המותקנת בגחון מטוס בואינג 737 של אל על (צילום: אלביט מערכות)

ניסויים במגוון איומים

הניסויים, שהתקיימו במתקן ניסויים בדרום הארץ, היו מהמורכבים ומהמתוחכמים שבוצעו אי פעם במדינת ישראל. סדרת הניסויים דימתה מגוון של איומים, שמולם תידרש מערכת מגן רקיע להתמודד, ולהגן על מטוסי הנוסעים.

מערכת מגן רקיע נחשבת למערכת המתקדמת מסוגה בעולם, ומתוכננת להגן על המטוס באופן אוטומטי. המערכת משלבת טכנולוגיות גילוי ושיבוש מתקדמות, עומדת בתקנים המחמירים של התעופה האזרחית ובעלת אמינות גבוהה.

"למערכת אין מקבילה בעולם"

תא"ל איתן אשל, ראש המחקר והפיתוח במפא"ת שבמשרד הביטחון, אמר היום, כי "מדובר במערכת חדשנית ומובילה מסוגה בעולם. הניסוי שהיה מאוד מורכב בדק את יכולות המערכת וכלל בדיקה מקיפה של מגוון איומים ומתארים ועמד בה בהצלחה מלאה. הפרויקט לקח עשר שנים ועלותו מוערכת בכמה מאות מיליוני שקלים. למערכת אין מקבילה בעולם והיא מיועדת לכל מערך התעופה האזרחית של מדינת ישראל".

"יצירתיות ונחישות"

נשיא אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס אמר:" אנו גאים מאד להגיע למעמד זה המביא לידי ביטוי את היכולות הטכנולוגיות, את היצירתיות ואת הנחישות של אנשינו ששקדו במשך שנים על פיתוח המערכת המדהימה הזו. הצלחת הניסוי הוכיחה את יכולותיה הגבוהות של המערכת וממצבת את ישראל כמובילה עולמית בתחום ההגנה על מטוסים מפני איום טילי הכתף. אני מודה למשרד הביטחון על שיתוף הפעולה הפורה ולמשרד התחבורה – על האמון ועל ההזדמנות לקחת חלק פעיל בהגנה על חיי אזרחי ישראל ועל חיי התיירים המבקרים בה. אני מבקש להודות לעובדי החברה ולכל שותפינו מהתעשיות ששקדו על פיתוח וייצור המערכת. בזכות שיתוף הפעולה המוצלח בתוכנית לאומית זו – החלום של כולנו הפך למציאות".

ההחלטה לפתח מערכת הגנה

ההחלטה לפתח מערכת להגנה על כלי טיס אזרחיים נתקבלה לאחר ירי של שני טילי כתף מדגם SA-7 לעבר טיסה 582 של ארקיע, במומבסה בשנת 2002. בשנת 2009 הודיע שר התחבורה ישראל כץ, כי חברת אלביט מערכות תספק למשרד התחבורה מערכות הגנה מפני טילי כתף עבור התעופה האזרחית, מדגם C-MUSIC.

דגם של מערכת C-MUSIC, שהוצג בסלון האוויר בפריס. צילום: אסף שילו ישראל סאן
דגם של מערכת C-MUSIC, שהוצג בסלון האוויר בפריס. צילום: אסף שילו ישראל סאן

מערכת מגן רקיע

איום טילי הכתף הולך ומתגבר משנה לשנה, אם בעבר היה מדובר באיום ממשי בשדה הקרב בלבד, הרי שבשנים האחרונות הולך ומתרחב האיום, הן על כלי טייס הפועלים בשדה הקרב המודרני ובאזורי עימותים אסימטריים בכל העולם והן על התעופה האזרחית הפועלת משדות תעופה אזרחיים ברחבי העולם. טילי הכתף הינם פתרון זול, קל לתפעול ונגיש לארגוני טרור וגרילה בכל העולם, ותפוצתו הולכת וגוברת. למעשה, טילי הכתף אחראים למרבית אירועי הפלות המטוסים שאירעו בעולם ב- 30 השנים שחלפו.

טכנולוגיית ההגנה, מסוג Directed Infra-Red Countermeasures (DIRCM), מספקת הגנה על מגוון פלטפורמות אוויריות מפני טילי כתף תוך הסטתם של הטילים ממסלולם באמצעות שיגור קרן לייזר. היכולת פותחה במקור לשימוש צבאי – ובעקבות האיום ההולך וגובר כנגד מטוסי נוסעים, פיתחה אלביט מערכת פתרון מקביל לשימוש אזרחי.

אלביט מערכות מייצרת משפחת מוצרי DIRCM, המכונה MUSIC®, שנועדו להגן על מגוון סוגי פלטפורמות לתעופה הצבאית והאזרחית, מצטיינות ביכולת תגובה מהירה ונחשבות לטובות מסוגן בעולם:

• MUSIC – להגנה על מסוקים ומטוסים קטנים-בינוניים
• J-MUSIC – להגנה על מטוסי סילון בינוניים וגדולים
• C-MUSIC – להגנה על מטוסי סילון גדולים, בתצורת פוד, שהותאמה במיוחד למטוסי נוסעים ומטען בעולם התעופה האזרחית.

מערכות מבוססות סיב לייזר אופטי

כל המערכות במשפחת ה- MUSIC מבוססות על טכנולוגיות מתקדמות הכוללות את טכנולוגיית ה-DIRCM מבוססת סיב לייזר אופטי וצריח אטום לאמינות מרבית של המערכת. איתור האיומים נעשה באמצעות מערכת התרעה מפני טילים. עם זיהוי האיום מועברת אזהרה ל- DIRCM המנחה את הנתב התרמי לאתר ולעקוב אחר האיום. בשלב זה, משוגרת על הטיל קרן לייזר רבת עוצמה ומדויקת ומסיטה את מסלולו הרחק מכלי הטיס.

מאז פיתוחה של הטכנולוגיה, תעשיות תעופה מובילות, חילות אוויר וצבאות בעולם מביעים עניין רב בביצועי המערכת וביכולותיה.

יתרונות המערכת:

• נותנת מענה יעיל ובלתי מתכלה לאיום טילי הכתף המשוגרים כנגד מטוסים ומסוקים
• קלת משקל וקומפקטית
• ארכיטקטורה פתוחה, המאפשרת גמישות להתאמת המערכת לצרכי הלקוח בהיבטי התקנה, שילוב והפעלת המערכת
• לשוק האזרחי – המערכת היחידה בעולם המגינה על מטוסים סילון גדולים, תוך עמידה מלאה בדרישות המחמירות של רשויות התעופה האזרחית.
• מערכת אמינה ביותר, הדורשת תחזוקה מינימלית
• תיפעול המערכת נעשה באופן אוטומטי ללא התערבות הטייס

ב-2002, הציגה החברה את מערכת C-MUSIC בפני שר התחבורה דאז, אפרים סנה, וזכתה לברכתו. בסוף אותה שנה, התרחשה התקפת הטילים על מטוס ארקיע במומבסה, שבעקבותיה הואץ תהליך הפיתוח של המערכת.

ב-2009 הודיעה אלביט על קבלת הזמנה בהיקף של כ-90 מיליון דולר מאת משרד התחבורה הישראלי למערכות אשר יגנו על מטוסי הנוסעים של כל חברות התעופה הישראליות.

ב-2010 דיווחה אלביט מערכות על קבלת חוזה בהיקף של למעלה מ-15 מיליון דולר למיגון חיל האוויר האיטלקי: בין הפלטפורמות: מטוס סופר הרקולס C-130J, ספארטן C-27J ומסוק ה-AW101.

ב-2011 קיבלה החברה הבת של אלביט מערכות בברזיל, AEL, הזמנה מאת אמבראר למערכות DIRCM עבור מטוס התובלה החדש KC-390.

ב-2012 חשפה החברה לראשונה מערכת הגנה חדשה, אשר תוכננה במיוחד עבור פלטפורמות אוויריות בגודל בינוני עד גדול, כגון מטוסים פרטיים, מטוסי תובלה, תדלוק, ומטוסים ומסוקים המיועדים למשימות מיוחדות.

ב-2013 השלימה מערכת ההגנה על מטוסים אזרחיים מפני טילים C-MUSIC סדרת טיסות ניסוי מוצלחות, שבוצעו על גבי מטוס בואינג 707

במחצית 2013 – הושלמה בהצלחה טיסת ניסוי של מערכת C-MUSIC שהותקנה על גבי מטוס בואינג 737 של אל על.

המערכת כבר מותקנת כיום על מסוקים המשמשים להובלת אח"מים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן