Skip to content

לפיד: ישראל צריכה לשאוף לצמיחה של יותר מ-5 אחוזים

שר האוצר נאם אתמול בכנס פרס התעשייה של התאחדות התעשיינים. לדבריו, "צמיחה כזאת יכולה לבוא רק מהשווקים הבינלאומיים. הצריכה הפנימית של ישראל מוגבלת. אם אנחנו רוצים להגדיל את העוגה, אנחנו צריכים לייצא יותר, ובשביל זה אנחנו צריכים אתכם התעשיינים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מדינת ישראל צריכה לשאוף לצמיחה ממוצעת שתעבור את ה-5% בשנה בעשור הקרוב. זה לא בשמיים, ואנחנו יודעים שזה אפשרי כי כבר היו לנו אחוזי צמיחה כאלה. אבל צמיחה כזאת יכולה לבוא רק מהשווקים הבינלאומיים. ישראל היא מדינה קטנה והצריכה הפנימית שלה מוגבלת. אם אנחנו רוצים להגדיל את העוגה, אנחנו צריכים לייצא יותר, ובשביל זה אנחנו צריכים אתכם התעשיינים. אין לנו עוד 5% למכור כאן, אנחנו צריכים למכור את המוצרים שלנו בארה"ב ובמזרח הרחוק ובאירופה ובאפריקה. העולם הוא הקליינט שלנו, והצמיחה תגיע רק אם העולם ירצה לקנות את המוצר שלנו", אמר הערב שר האוצר יאיר לפיד בכנס פרס התעשייה של התאחדות התעשיינים.

שר האוצר יאיר לפיד. אנחנו צריכים למכור את המוצרים שלנו בארה"ב ובמזרח הרחוק ובאירופה ובאפריקה
אנחנו צריכים למכור את המוצרים שלנו בארה"ב ובמזרח הרחוק ובאירופה ובאפריקה. לפיד (צילום: יח"צ)

חדשנות גם בתעשייה המסורתית

לפיד אמר, כי המוצר הישראלי האחד שכולם רוצים לקנות הוא חדשנות, אבל ציין, כי אין סיבה שמה שקורה בהיי טק הישראלי לא יקרה בתעשייה שנהוג לכנות אותה המסורתית. "וכמו בהרבה מקרים, גם המסורת הזו היא שאלה של הגדרה. מאז ומתמיד המסורת ביצירה הישראלית – ותעשיה היא יצירה – היתה לפרוץ דרך. זה מה שעושה תעשייה חדשנית. היא פורצת דרך, היא מתייעלת, היא מבקיעה גבולות שוק ומגיעה לקהלים חדשים. היא גדלה. וכשהיא גדלה היא צריכה עוד ידיים עובדות ועוד מוחות חושבים והיא מייצרת עוד מקומות עבודה".

לסייע למגזר הפרטי

שר האוצר הסביר, כי מאז שנכנס לפני כשנה לתפקידו הוא שם לו למטרה לסייע ככל הניתן למגזר הפרטי ולדאוג לסביבה עסקית תומכת ויציבה. "זו העסקה בינינו. אנחנו נסייע לכם ואתם תרוויחו – ושיהיה ברור, זו לא בושה להרוויח אלא גאווה – ואתם תייצרו עוד מקומות עבודה שיגדילו את מספר משלמי המיסים ויקטינו את מספר מקבלי הקצבאות", ציין לפיד.

לדבריו, זו הסיבה שצומצמה העלייה הצפויה בנטל המס על המעסיקים. "הייתה על זה ביקורת, אבל אתם ואני יודעים שכשמסייעים למעסיקים מסייעים לעובדים – גם בהגדלת מספר מקומות העבודה, גם ביכולתם של המעסיקים לשלם שכר גבוה יותר לעובדים", הוא אמר.

תמריצים ליצואנים

לפיד הזכיר את חבילת התמריצים ליצואנים, שאותה גיבש עם שר הכלכלה נפתלי בנט, אשר, לדבריו, תסייע בהתמודדות מול השקל החזק, התחרות בשווקים העולמיים, הסיכונים וכשלי השוק. "חבילת הסיוע הזו הגדילה, בין היתר, את ערבויות המדינה לסחר חוץ מ-7.5 מיליארד שקלים ל-13.3 מיליארד שקלים, היא הגבירה את נגישותם של כלי הסיוע ליצואנים קטנים ובינוניים וסייעה בביטוח עסקאות. אנחנו נחושים לבלום את ההאטה בייצוא ולהתיר חסמים כדי לחזק את היצואנים, להגדיל את היצוא הישראלי ולפתוח אותו לשווקים חדשים", סיפר לפיד.

לא רק תאגידים גדולים

לפיד שלל את החשיבה על התעשייה הישראלית במונחים של תאגידים גדולים כמו טבע או אינטל, המעסיקים אלפי עובדים וציין את העובדה שיותר מ-90% מהעסקים בישראל הם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, בעלי מחזור של עד 5 מיליון שקל בשנה. "הם מרכז העשיה של המשק, והם מרכז העשייה שלנו", הוא הדגיש.

על רקע זה אמר השר: "לפני חודשיים הבאנו לביטול חישוב מס מאוחד לזוגות נשואים העובדים באותו עסק. אני יודע שהעיוות הזה, אבן הנגף הזו, שהיתה קיימת 67 שנים, מנעה צמיחת עסקים משפחתיים. החל מה-1 בינואר השנה יכול כל אחד מבני זוג כאלה ליהנות מחישוב מס בנפרד, על פי מדרגות המס של שכרו. וזהו רק צעד אחד במכלול של צעדים שנעשים לטובת תעשיינים קטנים ובינוניים, הפרוסים לאורכה ולרוחבה של כל המדינה ומחזיקים את הפריפריה על גבם וצריכים מישהו שיאמין בהם וביכולת שלהם לגדול, ולייצר עוד מקומות עבודה, ולהתפתח, ולייצא".

ברכה לזוכי הפרס

בסיום דבריו ברך שר האוצר את חמשת זוכי פרס התעשייה: שמואל דורנשטיין מנכ"ל רב בריח, שרגא ברוש יו"ר קבוצת מפעלי ברוש בע"מ, אהוד רייביץ מנכ"ל אלכס מדיקל, ישראל צ'צ'יק יו"ר אליאנס וטובה פוזנר חנקין מנכ"לית פלסאון. "אתם לא רק יזמים, לא רק מנהלים, לא רק אנשי חזון ומעש. אתם אנשים המייצרים משמעות. ועל כך התכנסנו כולנו להצדיע לכם", הוא הדגיש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן