Skip to content

עולם היין – הגודל כן קובע

שמות תנ"כיים, כמו ירבעם ורחבעם, מעטרים חלק מבקבוקי היין הגדולים בעולם • מהו היתרון של בקבוק גדול על פני בקבוק רגיל, והאם זהו רק סמל סטטוס, או שמא איכות וסימן לאורך חיים?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בקבוקי יין הם מארז חדש יחסית בהיסטוריה הארוכה של יין על פני כדור הארץ. בימי קדם אכסנו יין בכדי חרס, חביות עץ, כלי אכסון מנחושת ועוד. בקבוקי זכוכית נכנסו לאופנה רק במאה ה-20, ומשם גם התקן המוכר למכירת יין. ההבדל כיום הוא בעיקר בצורה ובגודל הבקבוק בין סוג יין או בית גידול (טרואר).

מגוון בקבוקי שמפניה בגדלים שונים (ויקימדיה)מגוון בקבוקי שמפניה בגדלים שונים (ויקימדיה)

בקבוק יין סטנדרטי מכיל 750 מ"ל ורוב מכירות היין בארץ ובעולם הן של בקבוקים בנפח זה. השימוש בבקבוקי מגנום, ובבקבוקים גדולים עוד יותר, היא מסורת שהחלה בחבל בורדו, שהוא איזור היין הוותיק, שהגה את הרעיון לייצר יינות שייעודם יישון ארוך טווח בבקבוק.

ערכם של יינות מבצירים ישנים, שיושנו בבקבוקי מגנום, גדול משמעותית מערך אותו יין בבקבוק רגיל, מאחר שהסיכוי להשתמרות היין טובים יותר במגנום (ובקבוקים גדולים יותר) בהשוואה לבקבוק רגילים. חשוב להזכיר, כי המארזים מיועדים לאוהבי ולאספני יין, אך גם כמתנה מרשימה לאירועים קולינאריים רבי משתתפים.

בקבוקים קטנים יותר נמצאים בשימוש בעיקר בעולם התיירות (מיני-בר בבית המלון, מטוסים וכדומה), ואילו בקבוקים גדולים יותר מהבקבוק הסטנדרטי של 750 מ"ל, הם עולם אחר של אוהבי יין וכאלו שמעריכים יין טוב לאורך זמן, ובצדק.

שמות מאד לא מקובלים

אם בעולם היין רוב המושגים באים מהשפה הצרפתית, בשל הדומיננטיות של תעשיית היין הצרפתית במהלך ההיסטוריה החדשה של היין, שמות בקבוקי היין הגדולים לקוחים משמות מלכים תנ"כיים. ראוי לציין, שגם באנגלית השמות נגזרים מהברית הישנה והחדשה.

הבקבוק הגדול הנפוץ ביותר הוא מגנום (Magnum), המכיל נפח של 1.5 ליטרים, כמות של 2 בקבוקים רגילים. הבאים בתור לפי סדר עולה:

  • טרגנום (Tregnum), או מרי-ג'יין (Marie Jeanne), המכיל 2.25 ליטרים (3 בקבוקים)
  • ירבעם (Jeroboam) או דאבל-מגנום, המכיל 3 ליטרים (4 בקבוקים)
  • רחבעם (Rehoboam), המכיל 4.5 ליטרים (6 בקבוקים)
  • מתושלח (Methuselah), המכיל 6 ליטרים (8 בקבוקים)
  • מרדכי (Mordechai) או שַׁלְמַנְאֶסֶר (Salmanazar), המכיל 9 ליטרים (12 בקבוקים)
  • בלתזאר או בלשאצר (Balthazar), המכיל 12 ליטר (16 בקבוקים)
  • נבוכדנאצר (Nebuchadnezzar), המכיל 15 ליטר (20 בקבוקים)
  • מלכיאור (Melchior), המכיל 18 ליטר (24 בקבוקים)
  • שלמה (Solomon), המכיל 20 ליטר
  • גוליית (Goliath) או פרימה (Primat), המכיל 27 ליטר (36 בקבוקים)
  • מלכיצדק (Melchizedek), המכיל 30 ליטר (40 בקבוקים)

מיהן הדמויות שזכו להיות מוזכרים אחר כבוד בעולם היין?

שמות המלכים והדמויות הלקוחים מהסיפור המקראי מוכרים לרובנו (ירבעם, רחבעם, שלמה, מרדכי, נבוכדנאצר, גוליית ועוד), ואילו מלכיאור ובלשאצר (בלתזאר) היו שניים משלושת האמגושים שבאו לברך על הולדתו של ישו. בלשאצר היה גם המלך האחרון של בבל, שידוע במשתה שערך ונקרא משתה בלשאצר, בו הגביעים הקדושים שנלקחו מבית המקדש מחוללים על ידי בלשאצר ככלי שתייה עבורו ועבור שריו, נשיו ופילגשיו.

הצייר רמברנדט ממחיש כיצד בלשאצר רואה את הכתוב על הקיר - אם כי יש לקרוא את הכיתוב במאונךהצייר רמברנדט ממחיש כיצד בלשאצר רואה את הכתוב על הקיר – אם כי יש לקרוא את הכיתוב במאונך

מתושלח, הוא הדמות שחיה הכי הרבה שנים על פי המקרא. מתושלח חי 969 שנה ושמו של מתושלח הפך לסמל של אריכות ימים – כפי שהבקבוקים יערבו לחייו הארוכים יותר של היין.

מדוע יין יחזיק יותר זמן בבקבוק מגנום מאשר בבקבוק רגיל?

האויב הגדול ביותר של יין הוא החמצן. לכן, מומלץ לסיים יין לאחר פתיחתו או בסמוך לפתיחתו ולא לשמור יין לשתייה ארוכה מדי, כי איכותו יורדת משמעותית. היחס בין כמות היין בבקבוק לבין פני השטח של היין בצוואר הבקבוק הולך וקטן, ככל שתכולת הבקבוק עולה וכמות החמצן מתחלקת על פני כמות גדולה יותר של יין, כלומר תהליך חמצון איטי ביותר. כתוצאה, בקבוק מגנום (ומעלה) מאפשר ליישן את היין לאורך מספר שנים רב יותר מאשר בקבוק של 750 מ"ל.

בקבוק רגיל בהשוואה לבקבוק מגנוםבקבוק רגיל בהשוואה לבקבוק מגנום

השוואה בין אותו יין בשני סוגי מארזים: בקבוק רגיל ובקבוק מגנום

דלתון, קברנה סוביניון, כרם מירון 2011

כרם מירון ניטע בשנת 2000 והוא אחד הכרמים האהובים ביותר ביקב דלתון. בכרם כ-70 דונם ענבי קברנה סוביניון. היין שהה בחביות עץ אלון צרפתיות, כחציין חדשות, במשך 17 חודשים. 14.5% כוהל.

בקבוק רגיל: צבע אדום עז עם שובל בהיר. בשומת של פירות יער ומעט אניס. הטעם מיד תופס ואינו מרפה. יין עוצמתי שיש לו עוד כמה שנים להתבטא ולהגיע לשיא.

בקבוק מגנום: צבע אדום כהה עם רגליים שמנוניות. בשומת עוצמתית עולה רק אחרי ערסול ארוך, ואז נפתח היין ומכה עם פטל, אוכמניות ודומדמניות. תופס מיד בפה, אבל גם מלטף ונמוג בגלים. יין שיהיה במיטבו עוד שנים רבות. טוב לשתיה עכשיו, אבל יהיה במיטבו בעוד 5 שנים ויותר.

מחיר בקבוק רגיל – 165 שקל, מחיר בקבוק מגנום – 397 שקלים

טפרברג, רזרב, קברנה סוביניון 2010

יין המורכב מ- 100% ענבי קברנה סוביניון מכרמים נבחרים בהרי השומרון ובגליל העליון. לאחר 18 חודשים בחביות הורכב הממסך הסופי. היין בוקבק ואף המשיך להתבגר למשך 6 חודשים נוספים לפני שחרורו לשוק. 13.2% כוהל.

בקבוק רגיל: צבע אדום אטום עם רגליים שמנוניות. בשומת של פרי יער, מעט שוקולד ורמזים לעץ. תופס וצובט מיד בחלל הפה והלשון, לא מרפה ונמוג באיטיות. במיטבו.

בקבוק מגנום: צבע אדום כהה עם שובל בהיר. נפתח לאט בעת ערסול הכוסית ועולה בשומת עוצמתית של פרי יער שחור, והרבה עץ שמטיב עם היין. הטעם תופס בלשון ובחיך, לא מרפה לאורך זמן, מתעגל ובאחת מסתיים. יין צעיר, שיטיב לפחות עוד 5 שנים, לפני שכדאי יהיה לפתוח.

מחיר בקבוק רגיל – 110 שקל, מחיר בקבוק מגנום – 250 שקל

הרי גליל, מירון 2006

מירון הוא ממסך של 78% סירה, 11% קברנה סוביניון ו-11% פטי ורדו מכרמים באזור הרי הגליל העליון. היין עבר 16 חודשי יישון בחביות עץ אלון צרפתי. 15% כוהל.

בקבוק רגיל: צבע סגול כהה ומעט אטום. בשומת של פירות נשירים עם מעט דובדבנים, פלפל שחור ברקע וקצת שוקולד. מיד תוקף בפה ותופס את כל חלל הפה והלשון, לא עוזב ומשחק בעוצמה עולה ויורדת. יין עוצמתי, כמו שמצפים מקברנה סוביניון, נמצא בשיאו – אבל השיא יכול להמשך עוד כמה שנים.

בקבוק מגנום: צבע אדום אטום נוטה לסגול עם גוון בהיר יותר בשוליים. בשומת נעימה ופירותית מאד עם שזיף מחד ואוכמניות מאידך. הטעם תופס אבל לא תוקפני, ולאט לאט מתפתח בפה עם פרי יער עוצמתי כשברקע מעט אגוז ופלפל. טעם ארוך שמתרכך עם הזמן. יין צעיר ויש לו עוד הרבה שנים עד לשיא.

מחיר בקבוק רגיל – 179 שקל, מחיר בקבוק מגנום – 394 שקלים

רמת הגולן, גמלא, קברנה סוביניון 2010

יין המיוצר מענבי קברנה סוביניון המגיעים ממספר כרמים ברמת הגולן ומכרם הממוקם בגליל העליון. היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. 14.5% כוהל.

בקבוק רגיל: צבע אדום כהה ואטום. בשומת שמיד עולה ומקרינה פרי יער שחור, דובדבנים ומעט אדמה רטובה. הטעם צובט את חלל הפה ולא מרפה. לאט לאט נסוג עם חמיצות נעימה ברקע. יין טוב כעת, אבל בעל אופק התיישנות נוסף לעוד 3-4 שנים.

בקבוק מגנום: צבע אדום כהה עם שובל אדום בשוליים. רגליים איטיות ונאות. בטעם מורגש העץ לפני הפרי, ויש לו עוד זמן להתרכך ולהתבגר. מלטף ומענג, אולם מוקדם מדי לשתיה. יתחיל להיות טוב ולמשך זמן בעוד כ-5 שנים.

מחיר בקבוק רגיל – 82 שקל, מחיר בקבוק מגנום –  158 שקל

ברקן אלטיטיוד +624, קברנה סוביניון 2008

100% קברנה סוביניון מענבים שנבצר בכרם עלמה בגובה 624 מטר בגליל העליון. היין יושן בחביות, כ-80% מהן חדשות מעץ אלון צרפתי, למשך 14 חודשים. 13.9% כוהל.

בקבוק רגיל: צבע סגול עם ליבה אטומה שחורה. שמנויות אדמדמה סמיכה. בשומת עוצמתית ומתפרצת אחרי ערסול ארוך. ריחות פרי יער ודובדבנים, מעט דומדמניות ופלפל. הטעם מיד תופס בעוצמה ולא מרפה, עם מעט חמיצות שנמוגה מיד. טעמי פרי אדמה ועץ המתעתעים בפה ונמוגים אחרי זמן רב. יין בשיאו ויהיה כך עוד כמה שנים.

בקבוק מגנום: צבע סגול אטום. בשומת שעולה ככל שמערסלים יותר, פרי יער שחור, פטל ודובדבנים. טעם עולה ותוקף את חלל הפה, עד שמתרכך ומלטף. מלא חינניות ואורך חיים, יש לו לפחות עוד 10 שנים לבוא לידי ביטוי מלא.

מחיר בקבוק רגיל – 120 שקל, מחיר בקבוק מגנום – 259 שקל

מאסי, קמפיופורין 2009

יין אדום המיוצר מהזנים המקומיים של אזור ורונה באיטליה, ומופק מהתססה של ענבים טריים ומתסיסה נוספת עם אחוז קטן של ענבים מצומקים למחצה. היין יושן 18 חודשים בחביות עץ,  2/3 בחביות עץ סלובאני בנפח של 9,000 ליטר ו-1/3 בחביות 600  ליטר מעץ סלובאני וצרפתי. אחרי הבקבוק שהה היין לפחות 3 חודשים לפני יציאת היין לשוק. לדברי היינן, כושר ההתבגרות של היין 15-20 שנה. 13% כוהל.

בקבוק רגיל: צבע אדום ענברי. בשומת מתפרצת מתקתקה עם שזיף יבש, דובדבנים, קסיס. טעמים של פרי יער מתוקים מעט ריבתיים הממלאים את הפה. גוף מלא ועשיר. יין צעיר וחינני עם עתיד ארוך.

בקבוק מגנום: צבע אדום כהה. בשומת נעימה שנפתחת עם הערסול. הרבה מתיקות של פרי, מעט ריבתיות, מתעגל עם סיומת חדה. יין צעיר שרק בעוד כעשור יתחיל להתבגר, ואז יפגין שנים רבות של עונג.

מחיר בקבוק רגיל – 109 שקל, מחיר בקבוק מגנום – 225 שקל.

לאחר סבב הטעימות של אותם יינות בשני סוגי בקבוקים – הונצחה התשובה. אין כמו מגנום לשמירת יין לאורך זמן וכמתנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן