Skip to content

נתניהו ואובמה ידונו במסמך העקרונות למו"מ ובנושא האיראני

לקראת ביקור נתניהו בוושינגטון פרסם השר לענייני מודיעין, יובל שטייניץ, מאמר בוושינגטון פוסט בו הזהיר כי הסכם קבע שיתיר לאיראן להמשיך להחזיק צנטריפוגות להעשרת אורניום יאפשר בסופו של דבר פיתוח של נשק גרעיני איראני, יעודד מרוץ חימוש סוני-שיעי במזה"ת ויחליש את המאמצים למניעת הפצת נשק גרעיני בעולם כולו. "הסכמה להעשרה איראנית שקולה למתן לגיטימציה להיותה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יוצא היום (ראשון) לביקור של שישה ימים בארה"ב, שבמרכזו פגישה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. בפגישתו עם נתניהו, צפוי נשיא ארה"ב לנסות ולהגיע לכלל הסכמה על קווי מסמך העקרונות שמזכיר המדינה קרי צפוי להגיש לצדדים בהמשך החודש. ניסיון דומה יעשה הנשיא אובמה גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שיגיע באמצע החודש לביקור בוושינגטון.

נתניהו לפני המראתו לארה"ב: "אני יוצא עכשיו לנסיעה חשובה לארה"ב. אפגש שם עם הנשיא אובמה. נדון גם בנושא איראן וגם בתהליך המדיני. אעמוד איתן על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ובראשם ביטחונם של אזרחי ישראל. בשנים האחרונות מדינת ישראל הייתה נתונה ללחצים, הדפנו אותם מול הסערה והטלטלה האזורית שלא הייתה כדוגמתה, ואנחנו שומרים על היציבות והביטחון. כך זה היה וכך זה גם יהיה".

נסיעת נתניהו. (מתוך עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה)
נסיעת נתניהו. (מתוך עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה)

נושא נוסף שיעמוד לדיון בין ראש הממשלה לנשיא ארה"ב הוא הנושא האיראני. המחלוקת בנושא האיראני היא סביב דרישתו של נתניהו, מארה"ב ומהמעצמות השותפות למו"מ עם איראן – לקבוע כי איראן לא תעשיר אורניום בשטחה.

נתניהו צפוי גם לנאום בכינוס השנתי של אייפא"ק, השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון. לאחר מכן ייצא ראש הממשלה ללוס-אנג'לס ולעמק הסיליקון. הוא ישתתף באירוע לקידום תיירות בישראל וינסה לגייס בעמק הסיליקון השקעות בחברות היי-טק ישראליות.

בינתיים פרסם השר לענייני מודיעין, יובל שטייניץ, מאמר בוושינגטון פוסט ובו הזהיר כי הסכם קבע שיתיר לאיראן להמשיך להחזיק צנטריפוגות להעשרת אורניום יאפשר בסופו של דבר פיתוח של נשק גרעיני איראני, יעודד מרוץ חימוש סוני-שיעי במזרח התיכון ויחליש את המאמצים למניעת הפצת נשק גרעיני בעולם כולו.

במאמרו קובע השר שטייניץ כי איראן כבר מחזיקה בטילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים ויש לה ידע מתקדם בפיתוח מערכות נשק. "מכיוון שייצור חומר בקיע , הן על ידי העשרת אורניום בצנטריפוגות והן באמצעות הוצאת פלוטוניום מכורים גרעיניים – הוא השלב העיקרי בהליך הייצור של נשק גרעיני, הרי שהסכמה להעשרה איראנית שקולה למעשה למתן לגיטימציה להיותה של איראן מדינת סף גרעינית", קובע השר שטייניץ. "ההצעות לפיהן בהסכם הקבע תוגבל כמות הצנטריפוגות שאיראן תורשה להחזיק הן כמעט חסרות משמעות, משום שגם אם יישארו ברשותה רק 3000 צנטריפוגות, הרי שמאגר האורניום בשיעור העשרה של 3.5% יאפשר לה לייצר חומר בקיע בכמות המספיקה לייצור של פצצה גרעינית תוך שישה חודשים בלבד. גם במצב בו כל החומר הבקיע שברשותה יילקח ממנה, איראן תוכל לייצר בעזרת 3000 צנטריפוגות חומר בקיע המספיק לייצור פצצה בפרק זמן של כשנה".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, נועד בסוף השבוע בוושינגטון עם מזכיר המדינה ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס. הרצוג צפוי להופיע בפני השדולה למען ישראל אייפא"ק ביום ראשון בערב.

לדברי הרצוג ניכרת דריכות אמריקאית לקראת החודש שבו אמורים המנהיגים לקבל הכרעות גורליות שיקבעו את עתיד המשא ומתן. ״הודיתי לקרי על מאמציו הבלתי נלאים להשיג שלום באזורינו והצעתי לו שלא יתרגש מקולות ביקורתיים היוצאים מגורמי הימין בליכוד והבית היהודי", אמר הרצוג לאחר פגישתו עם מזכיר המדינה. הרצוג הסביר לג'ון קרי כי הקולות האלה "אינם מייצגים את האווירה השוררת ברחוב הישראלי, וכי החלק הגדול של הציבור הישראלי מבין שלא קיימת חלופה ריאלית, לבד מהסכם קבע, אשר יבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית״.

הרצוג הוסיף: ״אני מעריך את העובדה שבימים בהם תשומת ליבם של קרי ורייס מופנית למשבר באוקראינה הם מקדישים מאמצים רבים לקידום המו״מ״.

גם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) נמצא בימים אלה בוושינגטון. לקראת הפגישה המכרעת של נתניהו עם אובמה השבוע, קיים ח"כ ניצן הורוביץ סדרת פגישות עם בכירים בסנאט ובבית הנבחרים בוושינגטון. בכירים אלה הביעו מורת רוח מניסיונות של גורמים בממשלה ובקואליציה בישראל לנצל את היריבות הפוליטית הפנימית בארה"ב כדי להשפיע על אובמה וקרי והמפלגה הדמוקרטית בעניין המו"מ עם הפלסטינים, ואף להשתמש לשם כך בארגונים יהודיים.

ח"כ הורוביץ קרא לראש הממשלה "להפסיק את הבחישה המזיקה" בפוליטיקה האמריקאית: "המפלגה הדמוקרטית של אובמה וקרי אוהדת את ישראל ותומכת בתהליך השלום למען האינטרס הישראלי", אמר הורוביץ. "על נתניהו להפסיק את הבחישה המזיקה בפוליטיקה האמריקאית ואנשיו צריכים לחדול מלהציג את אנשי הממשל והבכירים הדמוקרטיים כעוינים לישראל, ואף להשתמש לשם כך בארגונים יהודיים. עליו גם לזכור שרוב גורף של יהודי ארה"ב נתנו את קולם ואמונם בנשיא אובמה. לא ייתכן שנתניהו מפקיר את האינטרס של אזרחי ישראל לטובת האינטרסים הפוליטיים הצרים של הימין האמריקאי. בארה"ב מבינים את מה שרוב הציבור הישראלי רוצה – הסדר מדיני וסיום הסכסוך", אמר ח"כ הורוביץ. "אני קורא לראש הממשלה לא לפספס את ההזדמנות ההיסטורית, לתקן את היחסים עם ארה"ב, ולקבל את ההחלטה לסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הציבור מוכן, יש תמיכה בינלאומית רחבה והזמן הוא עכשיו."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן