Skip to content

"אלפי האבנים הלבנות, בבתי העלמין הצבאיים צועקות מן האדמה"

כך, במכתב נוקב, פונים הוריו השכולים של רפנאל מוסקל ז"ל, שנפל במלחמת לבנון השנייה – אל הרבנים של הציונות הדתית, המתכוונים להשתתף ב"עצרת המיליון" של החרדים בירושלים. המדובר ברבנים שמואל אליהו, שלמה אבינר ויעקב שפירא - שהודיעו על כוונתם להגיע להפגנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אלפי האבנים הלבנות הפזורות ברחבי בתי העלמין הצבאיים צועקות מן האדמה: לא יתכן שיקומו רבנים בכלל ורבנים ציוניים בפרט ויבטלו את הערבות ההדדית וישחררו אנשים צעירים מאחריות לשמירת החיים במדינת ישראל ולקיומה בכלל".

כך, במכתב נוקב, פונים הוריו השכולים של רפנאל מוסקל ז"ל, שנפל במלחמת לבנון השנייה – אל הרבנים של הציונות הדתית, המתכוונים להשתתף ב"עצרת המיליון" של החרדים בירושלים. המדובר ברבנים שמואל אליהו, שלמה אבינר ויעקב שפירא – שהודיעו על כוונתם להגיע להפגנה.

בית הקברות הצבאי בהר הרצל. "האבנים הלבנות צועקות מן האדמה" (צילום: ויקיפדיה)

בית הקברות הצבאי בהר הרצל. "האבנים הלבנות צועקות מן האדמה" (צילום: ויקיפדיה)

"אנחנו כותבים את הדברים בלב כבד, לאחר ששמענו על מכתבי הרבנים למיניהם הקוראים להשתתף בעצרת ביום ראשון", כותבים הוריו של רפנאל ז"ל, משה וריבה מוסקל. "בשמו של רפנאל בננו וחבריו לנשק שלא שבו מן המערכה אנו מוחים וכואבים על קריאות אלו שלהם, המפלגות והמפחיתות בערך קורבן בנינו. אותם רבנים שבאזכרות יודעים לכנות את בנינו בשם קדושים הם אלו שמבקשים עתה למנוע מרבים וטובים את 'ההזדמנות' להיות קדושים כמותם.

רפנאל מוסקל ז"ל
רפנאל מוסקל ז"ל

"מסתבר שקשה היה להוציא את היהודים מהגלות לציון, וקשה שבעתיים להוציא את הגלות מהיהודים החרדים שעלו לארץ ישראל לצערנו רק אחרי השואה", כותבי ההורים השכולים. "אבל כמה קשה לראות שגם ביהדות הציונית, יש כאלה שהגלותיות עולה על הערבות ההדדית של הציוניות. אלפי האבנים הלבנות הפזורות ברחבי בתי העלמין הצבאיים צועקות מן האדמה: לא יתכן שיקומו רבנים בכלל ורבנים ציוניים בפרט ויבטלו את הערבות ההדדית וישחררו אנשים צעירים מאחריות לשמירת החיים במדינת ישראל ולקיומה בכלל.

"כשהחרב הייתה מונחת על צוואר הישוב היהודי בארץ ישראל במלחמת השחרור, נלחמו כתף אל כתף יהודים מכל הסוגים. והגם שהיו ביניהם מחלוקות קשות עד כדי סף של מלחמת אחים, לא היו כאלו שבחרו להשתמט מהשרות בטענת הצורך ב'נהרגים באוהלה של תורה'", כותבים משה וריבה מוסקל. "את ההשתמטות הביאו היהודים מהגולה הדוויה, שם נהגו לגייס בחורים לעשרות שנים וביניהם בחורים יהודים. שם מצאו היהודים כל מיני דרכים, כדי להימלט מהצורך להתגייס לצבא המדינה בה חיו. אבל לא על זה הייתה גאוותם – דווקא על רבנים שלא עסקו אך ורק בתורה אלא גם בחיי המעשה, הייתה גאוות תלמידיהם: מייסד החסידות הגדולה ביותר, חסידות גור, בעל חידושי הרי"ם – ר' יצחק מאיר עסק במסחר ולא רצה להתפרנס מהרבנות. גם מי שלא היה חסיד והיה ממייסדי הציונות הדתית וממבשרי הציונות בכלל – הרב מוהליבר, גם הוא סרב להתפרנס רק מלימוד התורה. ויש עוד רבים וטובים, שגם למדו וגם עבדו לפרנסת משפחתם. וכשהגיעו לארץ ישראל התגייסו לצבא.

"רק כאן בארץ ישראל , בחמישים השנה האחרונות, נוצר זן חדש של יהודי, שמתיימר להיות כל כולו רק לומד תורה ובאיצטלה של לומד תורה מתחמק מחובתו לעמו ולארצו להיות חלק מצבא העם. אחרי עשרות שנים של השתמטות משרות בצבא ההגנה לישראל, סוף סוף עושים מעשה כדי להכניס את המשתמטים אל מעגל השרות הצבאי , אל מעגל העוסקים גם בתורה וגם בעבודה", נאמר במכתב. "על הרבנים החרדים הנחרדים מהאפשרות שהשפעתם על צאן מרעיתם המשתמט, ילך וימעט עם הגיוס לצבא. אני לא מתפלא שהם מארגנים הפגנות נגד הנשיאה בנטל השרות הצבאי. זו מלחמת הקיום שלהם כבעלי השפעה. אבל למרבה הפליאה קמים גם רבנים שגדלו וחינכו על 'תורה ועבודה', שחינכו דורות להשתלב בכל מערכות המדינה. שבעשרות השנים האחרונות הבינו וכיוונו את הנוער הציוני חובש הכיפה לשרת בצבא ולהתמיד ולהגיע לפיקוד בכיר. הגם בארזים נפלה שלהבת ?

הרב חיים דרוקמן: "לא לקחת חלק בהפגנת החרדים" (צילום: ויקיפדיה)
הרב חיים דרוקמן: "לא לקחת חלק בהפגנת החרדים" (צילום: ויקיפדיה)

"לו כל החרדים , אלה המשתמטים ולא לומדים כמו גם אלה הלומדים ומשתמטים מהשרות הצבאי, היו מתגייסים, כמה זמן היה מתפנה לאלו שמשרתים בצבא , בין היתר גם ללמוד בכלל ובפרט גם ללמוד תורה? רפנאל בננו , יצא לפני השרות הצבאי ללמוד תורה עם כמאה חברים כמותו  במשך שנה במכינה קדם צבאית בישוב קשת שברמת הגולן  ואח"כ שירת ביחידה מובחרת בצבא , שירות שנקטע כשלא שב מהמערכה במלחמת לבנון השנייה. במלחמה זו הגן בננו , כמו רבים מחבריו , על העורף שהפך לחזית.  גם אחיו, בננו הצעיר , למד שנתיים במכינה בחמדת והתגייס ליחידה מובחרת. אנו קוראים לרבנים החרדים ויותר מכך לרבני הציונות הדתית ש לצערנו הרב החליטו והכריזו שילכו להפגנה ביום ראשון נגד הגיוס לצה"ל, לעלות לבמה ולקרוא לכל החרדים ולכל יתר המשתמטים מכל הסוגים-להתייצב בלשכת הגיוס ולשאת בערבות ההדדית של עם ישראל, כדי להגן על עם ישראל בארץ ישראל", כותבים הוריו של רפנאל ז"ל.

לקריאתם של משה וריבה מוסקל הצטרף הערב הרב חיים דרוקמן, מחשובי רבני הציונות הדתית, שקרא לציבור הדתי לאומי שלא לקחת חלק בהפגנת החרדים מחר בירושלים.

"אני מתקומם כל כולי נגד זה. אם ההפגנה הזאת באה להגיד שמדינת ישראל נלחמת נגד שלטון של מלכות שמיים, אני כל כולי מזועזע ומתקומם נגד זה", אמר הרב. "אין מקום להשתתף בדבר כזה. "אלה שקראו להפגנה ומשתמשים במשפטים מזעזעים, איפה אנחנו חיים? אנחנו חיים באיזה משטר אפל שנלחם נגד.. מלחמת דת? ברוך השם שאנחנו חיים במדינת ישראל גם אם יש לי ביקורת על המדינה".

ובתוך כך אומרים בפורום לשוויון בנטל, בהתייחסות להפגנה הצפוייה: "ההפגנה הזו מעידה על הצביעות הגדולה של המנהיגות החרדית – הרי הם יודעים בדיוק כמונו כי חוק לפיד הוא חוק גרוע אשר למעשה מביא לפטור המוני ולוויתור על ערך השירות. אף חרדי לא יגויס בעקבות החוק והמשמעות המעשית היא פטור המוני לטובת שוק העבודה ותחרות על מקומות עבודה עם חיילים משוחררים אשר תרמו למדינה.

"היחידי שירוויח מההפגנה זה לפיד אשר יוכל שוב להתל בציבור ולספר שהחוק טוב להם בגלל ההפגנה. למעשה יש כאן משחק משותף של לפיד והחרדים – כולם משחקים במחזה תעתועים כאשר את מחיר ישלמו שוב המשרתים אשר יישארו לבד במערכה. חבל שהחרדים לא יוצאים להפגין כנגד הרצון של המנהיגות שלהם להשאיר אותם בגטאות ולמנוע מהם את השותפות עם הישראלים בערכי ההגנה על המולדת".

2 Comments

  1. מאור
    2 במרץ 2014 @ 18:10

    מי לא היה משתתף בהפגנת החרדים היום:
    היום ראש חודש אדר ב', תתקיים הפגנת ענק של אלה שהשתמטותם – אומנותם. מי לא היה משתתף בהפגנה
    זאת:
    1. משה רבנו – שהגדיר השתמטות משירות צבאי " תרבות אנשים חטאים" ואמר: "האחיכם יבואו למלחמה, ואתם תשבו פה?"
    2. רבי יהודה הנשיא – שקבע במשנה במסכת סוטה:
    "במלחמת מצווה הכול יוצאים, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה"
    1. הרמב"ם – בהלכות מלכים ומלחמותיהם:
    במלחמת מצווה (הצלת ישראל מיד צר) הכול יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.
    וכן הוסיף: מי שלומד תורה, אינו עובד ומתפרנס מקופת הציבור אין לו חלק לעולם הבא

  2. יוסי
    1 במרץ 2014 @ 23:38

    זכר הנופלים הקדושים חשוב לכולם, גם לחרדים. אך אבני המצבות אינם זועקים, וגם נשמות הבנים למעלה יודעות להעריך את לימד התורה. אם כל הכבוד והכאב, לא כל אמא שכולה יכולה לקבוע לכל המדינה איך לחיות את חייה. זכותם של החרדים להחליט על אופי חייהם ללא עזרת הורים שכולים או חברי כנסת מדושני עונג. זה אפילו מכוער להעלות את זכר הנופלים למטרת ניגוח פוליטי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן