Skip to content

סימני הרוח: מלחמה בין ישן לחדש

השבוע מתחיל עם רוחות מלחמה בין שתי תפיסות עולם: אחת מתקיימת בירושלים, השנייה באוקראינה. מה זה אומר על מערכת היחסים בתוכנו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כאשר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קיבל אתמול מהפרלמנט אישור להשתמש בצבא הרוסי כדי להגן על האחיזה שלו באוקראינה, זה הפך להיות ברור שמשהו קורה.

זעקת המיליון (צילום אתר החרדים שטיבל)
זעקת המיליון (צילום אתר החרדים שטיבל)

במקביל הצטברו הידיעות על ההפגנה שמתכננים היום החרדים בירושלים. ההפגנה כוללת חסימת צירי תנועה ראשיים והמארגנים מקווים להוציא לרחובות מיליון איש, שיפגינו נגד הניסיון לגייס צעירים חרדים לצבא.

שני סוגים שונים לכאורה של מלחמות, אשר בפועל אינן כה רחוקות האחת מהשנייה. גם כאן וגם שם ישנו מאבק בין השקפות עולם קיצוניות, מנוגדות, ואי הסכמה לתת לשינויים להתרחש.

ללמוד מסימנים "קלים"

רוחות המלחמה הנושבות אולי מרגישות רחוקות. טילים אינם אמורים ליפול על מרכז הארץ ולמעט חסימת כבישים בירושלים אנחנו לא אמורים להרגיש את מחאת החרדים, ובוודאי לא את מה שקורה באוקראינה, מקום רחוק יחסית מישראל.

עם זאת אני מציע להתייחס ברצינות למתרחש, גם אם על פניו זה לא נוגע בנו. כי גם כאשר המציאות מדברת בסימנים קלים (לכאורה) כדאי להתייחס אליהם בכובד ראש. מה שאנו לא לומדים מהמציאות העכשווית שלנו נאלץ ללמוד בשלב מאוחר יותר; וככל שנסרב ללמוד ונדחה את שיעורי הבית, כך השיעור בכללותו יהיה קשה יותר.

אז מה אומר לנו כל מה שמתרחש סביבנו? שישנה מלחמה פנימית. מלחמה בין שתי תפיסות עולם, האחת מבקשת לשמור על  הסדר הישן והשנייה מבקשת לחולל שינוי. זו מושכת לכיוון שמרני יותר, סגור יותר, וזו לכיוון ליברלי יותר, פתוח יותר.

זו גרסה נוספת – סבב נוסף, של המלחמה בין כוחות האור לבין כוחות הפחד. אותה מלחמה המתוארת בכתבים הישנים כמלחמת גוג ומגוג, אלא שהיא מתרחשת בעיקר בתוכנו ורק מדי פעם מקבלת ביטויים חיצוניים.

במילים אחרות, אנו נדרשים לבחון את עצמנו מחדש. באילו תחומים בחיים שלנו אנו נלחמים על הדברים כפי שהם היו? מסרבים להסכים לשינויים המתרחשים?

סוף או התחלה חדשה?

המלחמה הפנימית הזו יכולה להתרחש גם אם אנחנו נמצאים בתהליך של שינוי שאיננו יכולים לעצור. זו יכולה להתבטא בתחושת קורבן על דברים שקורים לנו, כאשר אנו לא רואים שהשינוי יכול להוביל אותנו למקום טוב יותר.

הרי זוהי מהות המלחמה המתרחשת כעת: שינוי הדופק על דלתנו ואנו מתנגדים לו; בטוחים שהוא ייקח אותנו למקום רע יותר אנו מנסים לסגור את הדלת, ואם לא מצליחים אנו כועסים ומקטרים.

המלחמות במציאות החיצונית מבקשות מאיתנו לשים לב למלחמות הפנימיות. אם אנו רוצים שלום עלינו לעצור ולבחון מחדש את השינויים שכה קשה לנו להסתגל אליהם: האם מה שנראה לנו עכשיו כסוף העולם איננו למעשה התחלה חדשה?

* הכותב הינו מתקשר ומנחה סדנאות חופש להרגיש
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן