Skip to content

אדלשטיין בעקבות עצרת החרדים: אני חרד לשלמות העם

הסתיימה עצרת החרדים בירושלים; השר פרי: "העצרת היא אות לשינוי התודעתי שחל בקרבה של החברה החרדית. אחדותם רק מוכיחה כמה כוחם נחוץ גם לשירות המדינה וגם לשוק העבודה". יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הביע הערב חשש כבד מכך שחוק השיווין בנטל שהוציא מאות אלפי מפגינים, יגרום לקרע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עצרת התפילה בירושלים הסתיימה הערב (ראשון) ללא אירועים חריגים. לטענת החרדים השתתפו בעצרת כ-600 אלף איש. בשעות הערב נפתחו בהדרגה הצירים המובילים למקום העצרת וכן כביש מספר אחד לכיוון תל אביב, שנפתח לתנועת רכבים פרטיים. מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, סיכם את האירוע ואמר: "אני מודה לשוטרים, ללוחמי מג"ב ולמתנדבים, אשר עבדו שעות ארוכות בשמירת הסדר, האבטחה וביטחון המשתתפים".

עצרת החרדים, צילום מהאוויר. הפרדה ברורה בין נשים לגברים (צילום: נירה ידין)
עצרת החרדים, צילום מהאוויר. הפרדה ברורה בין נשים לגברים בשחור (צילום: נירה ידין)
(צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
רוצים להיות מר"ן. אנשי ש"ס בעצרת (צילום: דן בר דוב)

השר יעקב פרי, שעמד בראש הוועדה הממשלתית לגיבוש חוק הגיוס החדש, אמר הערב כי "הפגנת החרדים היום בירושלים משקפת שינוי היסטורי – הלכה למעשה. העצרת היא אות לשינוי התודעתי שחל בקרבה של החברה החרדית, וההכרה כי לראשונה אחרי 65 שנים, שירות בני הישיבות יוסדר בחוק שירות הביטחון. מדובר במהפכה תרבותית לא פשוטה עבורם ולכן החוק הוא מאוזן ורגיש ומציב יעדים ברורים לגיוס ושיתוף פעולה, לפני שתחול חובת גיוס אוטומטית. הדבר תלוי בהם". 

עוד הוסיף השר פרי כי "הציבור הישראלי מגיש לציבור החרדי יד פתוחה וכנה במטרה לשלב כוחות ולהגביר את השוויון. אחדותם רק מוכיחה כמה כוחם נחוץ גם לשירות המדינה וגם לשוק העבודה.

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין הביע הערב חשש כבד מכך שחוק השיווין בנטל שהוציא מאות אלפי מפגינים, יגרום לקרע. "המצב כרגע הוא שיש מתיחות שיא בין מגזרים בחברה ואני חרד לשלמות העם", אמר אדלשטיין בשיחה שקיים היום בלשכתו עם גורמים בכנסת. "מטרת החוק היא להביא, בצדק, לשיוויון, אבל אם התוצאה תהיה מלחמת אחים – לא נשיג בכך דבר. אני מקווה שהציבור שמפגין הערב ישמור על הסדר ושהעצרת תסתיים ללא נפגעים וללא ביטויי הסתה", הוסיף.

אדלשטיין גינה בשיחה את ההסתה שמתקיימת בימים אלה נגד חברי כנסת המשמשים שרים בממשלה. "אני בעד חופש הביטוי ואעמוד על רגליי האחוריות כל עת שציבור זה או אחר יבקש לומר את דברו, אבל הפצת תמונות של נבחרי ציבור במדי נאצים היא דבר חמור שעלול להביא לפגיעה של ממש בהם. אינני יודע מי הגורמים שעומדים מאחורי התמונות, אבל אין ספק שאין להם מקום, בפרט בישראל".

קול בודד נגד מאות האלפים (צילום: דן בר דוב)
קול בודד נגד מאות האלפים (צילום: דן בר דוב)
(צילום: נירה ידין)
(צילום: נירה ידין)
(צילום: דן בר דוב)
זועקים לשמיים וגם מחייכים למצלמה (צילום: דן בר דוב)

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון שחר אילן אמר בתגובה ש"הצלחת העצרת החרדית היא כנראה ההישג החשוב ביותר שניתן יהיה לזקוף לזכות חוק הנפל של יש עתיד, שעל פיו יעצרו אלפי תלמידי ישיבות. החוק הזה, שכבר ברור לכל שלא יביא אפילו לגיוס תלמיד ישיבה חרדי אחד, רשם שיא של יעילות בתחום אחד לפחות: הגברת הזעם החרדי". ראשי חדו"ש קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו "להתעשת ברגע האחרון לבטל את הסנקציות הפליליות ולהעביר חוק יעיל של סנקציות כלכליות". לדברי אילן, חוק כזה עם כל המגרעות יגדיל את השוויון בנטל וימנע עימות עם החברה החרדית. "במקום להכנס לעימות ישיר עם החברה החרדית שאין כל דרך לנצח בו הוא יציב לבחורי הישיבה מחיר גבוה וכואב להשתמטות".

מהפורום לשוויון בנטל נמסר על הפגנת החרדים: "לארגן 500 אלף אנשים להפגנה כאשר לא עובדים ולא משרתים זה לא כל כך קשה. הציבור החרדי מוכיח שוב שהוא מסוגל לעשות הכל כשזה נוגע להשתמטות – רק לתרום לשוויון במדינה ולשרת כמו כל אזרח, הם לא מסוגלים. המנהיגות החרדית יודעת טוב מאוד, ממש כמו שאמר השר בנט – אף חרדי לא באמת יגויס בעקבות החוק, אבל הם צוחקים מבפנים וזועמים כלפי חוץ. אם הייתה מנהיגות בישראל, היא הייתה מבינה שזוהי בדיוק ההזדמנות ההיסטורית לקדם את השוויון בנטל ולא לאפשר פטור המוני לכל החרדים. נזכיר כי על פי החוק הצפוי, בשנת 2017 יגויסו לשירות צבאי ואזרחי 5,200 אלף חרדים מתוך שמונה שנתונים שמונים כ-70 אלף איש, כך שניתן להבין שזה הכל מחזה תעתועים על חשבון המשרתים".

(צילום: נירה ידין)
(צילום: נירה ידין)

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן