Skip to content

איכות השלטון לויינשטיין: יש לדרוש מאסר בפועל לרב פינטו

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בקריאה למצות את הדין עם הרב ולהימנע מהסרת סעיפים מכתב האישום במסגרת הסדר טיעון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים האחרונים פורסם בכלי התקשורת כי פרקליט המדינה וסנגוריו של הרב פינטו עמלו על גיבוש הסדר טיעון. במסגרת ההסדר יוגש כתב אישום מקל נגד הרב פינטו שיכלול בעיקרו את הניסיון לשחד את תת ניצב אפרים ברכה, אך יימחקו ממנו את הסעיפים של סחיטה באיומים, הדחה בחקירה, איומים על קצין משטרה וניסיון לשחד קצין נוסף. לפי הפרסומים, הפרקליטות הסכימה להתחייב לא לדרוש יותר מתשעה חודשי מאסר בפועל, ואילו סנגוריו של הרב יבקשו להסתפק במאסר על תנאי.

יאשיהו פינטו (צילום אתר סרוגים)
ניסיון להשפיע על רשויות אכיפת הדין אינה דבר של מה בכך. הרב יאשיהו פינטו (צילום אתר סרוגים)

עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי מדובר במקרה בעל חשיבות ציבורית מיוחדת: הן נוכח חומרת העבירות המיוחסות לרב; הן נוכח העובדה כי עבירות אלה נועדו להטיב אישית עמו; והן נוכח החומרה היתרה של המקרה בראי הפגיעה הבוטה בשלטון החוק והניסיון להשפיע, באמצעות שוחד לכאורה, על פעילותם של רשויות אכיפת הדין.

על כן, נסיבות העניין הייחודיות מחייבות משנה זהירות בהליך קבלת ההחלטות, ויותר מכך, מחייבות הכרעה חד משמעית בדבר חומרת המעשים המיוחסים לרב, שלא ייצא חלילה מסר לפיו הניסיון להשפיע על רשויות אכיפת הדין הינו דבר של מה בכך. שאם לא כן, כל עבריין בפוטנציה עלול לעשות מאמץ ליתן טובות הנאה כאלו ואחרות לגורמי אכיפת החוק וישתמש בהם כפוליסת ביטוח וכקלפי מיקוח בעת שיסתכן בהליך פלילי. 

בבסיס העבירות האמורות עומד לכאורה ניסיון בוטה לפגוע באושיות המשטר הדמוקרטי, באמצעות שלמונים לקציני משטרה, והנחה לפיה בעל הממון יכול להשפיע אף על "קודש הקודשים" של החברה המודרנית – עיקרון שלטון החוק והשוויון בפני החוק. האפשרות לפיה בנסיבות העניין יורשע בסופו של יום הרב בעבירת ניסיון למתן שוחד, אך יוטלו עליו עבודות שירות או מאסר על תנאי בלבד, הינה מקוממת ממש, אומרים בתנועה לאיכות השלטון. ככל שאפשרות זו תתממש, הרי שיהיה בכך מסר מקל – ומקלקל – לגבי חומרתה של עבירת השוחד כאחת העבירות החותרות תחת מוסמכות היסוד בחברה דמוקרטית, בפרט מקום בו היא נעשית בספירה הציבורית. 

איכות השלטון קוראת לעמוד על הגשת את כתב האישום המקורי שהתגבש כנגד הרב פינטו ולהימנע מהסרת סעיפים מכתב האישום במסגרת הסדר טיעון. לחלופין, וככל שבכוונת היועץ המשפטי לממשלה לפעול לגיבוש הסדר טיעון, היא מבקשת כי ראש וראשון להסדר תהא הבקשה להטיל מאסר בפועל על הרב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן