Skip to content

נשים מהוות רבע מכלל הנהגים המעורבים בתאונות דרכים ב-2013

רק רבע מבין כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2013 היו נשים בעוד מספר הנהגות הוא כ-42% מכלל האוחזים בהגה בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לקראת יום האישה הבינלאומי מפרסמת "אור ירוק" נתונים מהם עולה כי נשים מהוות כמעט מחצית (42%) מתוך סך הנהגים במדינת ישראל, אך הן מעורבות משמעותית פחות בתאונות דרכים לעומת גברים. המצב קיצוני אפילו יותר כאשר מדובר על תאונות קטלניות: בשנת 2013, מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות בהן ישנו לפחות הרוג אחד, רק 11% היו נשים, לעומת 89% מהתאונות הקטלניות, בהן היה מעורב נהג גבר.

עוד עולה מהנתונים, כי ירידה במספר הנשים שנהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני: בשנת 2012 נהרגו 36 נשים בתאונות דרכים בערים לעומת 30 נשים שנהרגו בשנת 2013. בסך הכל בשנת 2013, נפגעו 6,651 נשים בתאונות דרכים בערים, מתוכן 352 נפצעו באורח קשה.

נשים מתאפיינות בנהיגה זהירה יותר (צילום: שרית פרקול)
נשים מתאפיינות בנהיגה זהירה יותר (צילום: שרית פרקול)

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נשים מאופיינות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים בכל קבוצות הגיל. הדבר מתבטא במעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות. הסברה וחינוך יעודדו נשים לקחת יותר את מפתחות הרכב ולתת לגברים לשבת לידן".

בתפלגות הנפגעות עפ"י ערים בשנת 2013:
• בתל אביב נפגעו 661 נשים. שלוש נשים נהרגו ו-47 נפצעו באורח קשה.
• בירושלים נפגעו 526 נשים. 52 נפצעו באורח קשה.
• בחיפה נפגעו 424 נשים. שתי נשים נהרגו ו-14 נפצעו באורח קשה.
• בבאר שבע נפגעו 319 נשים. שלוש נשים נהרגו ו-15 נפצעו באורח קשה.
• בפתח תקוה נפגעו 286 נשים. אשה אחת נהרגה וארבע נפצעו באורח קשה.
• באשדוד נפגעו 267 נשים. אשה אחת נהרגה ו-11 נפצעו באורח קשה.

במחקר שערכה ד"ר אורית טאובמן מאוניברסיטת בר אילן נמצא, כי ישנם הבדלים גדולים בין נהיגת נשים ונהיגת גברים. כך למשל, גברים נוטלים יותר סיכונים בנהיגה, תופסים את הנהיגה ככוללת יותר ריגושים חיוביים, רואים בנהיגה פוטנציאל לנזק הדימוי העצמי שלהם ורואים עצמם כנהגים אימפולסיביים. לעומת זאת, נשים תופסות את הנהיגה המסוכנת כשלילית ומאיימת ורואות את עצמן יותר כנהגות אחראיות וזהירות.

במחקרים אחרים נמצא, כי גברים נוהגים בממוצע מהר יותר מנשים ונוטים לנסוע במהירות מופרזת יותר מנשים, גברים מבצעים יותר עקיפות ונוטלים יותר סיכונים וגברים מעורבים בעשרות אחוזים יותר בעבירות תנועה בשכרות.

נקודה נוספת שעלתה במחקרים היא, כי לנשים ישנה יכולת להשפיע באופן חיובי על נהיגתם של גברים. לכן, בשנים האחרונות מפעילה עמותת "אור ירוק" בתיכונים ובבסיסי צה"ל את תוכנית "הדרייב הנשי", תוכנית זו נועדה לתת מענה לבעיית הבטיחות של נהגים צעירים.

במסגרת זו, הבנות המשתתפות בפרויקט עוברות הדרכה והעצמה, שלאחריה הן יוכלו לפעול על מנת להשפיע על בנים הנוהגים בצורה פרועה, לשנות את התנהגותם. מטרת התכנית לטווח ארוך היא, שהתנהגות כביש לא אחראית תיחשב התנהגות שאיננה מקובלת מבחינה חברתית בקרב צעירים, ותוביל לשינוי התנהגותי אמיתי הן בקרב נהגים והן בקרב הנוסעים עימם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן