Skip to content

אובמה: אני בטוח שנתניהו מגיע עם מחויבות למו"מ ולשלום

הנשיא אובמה אמר הלילה בראשית ביקורו של נתניהו בוושינגטון כי הוא מאמין עדיין בפתרון שתי מדינות לשני עמים ובסיום הסכסוך וכי שני הצדדים יצטרכו לבצע צעדים כואבים. ראש הממשלה נתניהו התייחס למאמצי ישראל לקידום התהליך המדיני ואמר: "העם בישראל מצפה ממני לעמוד איתן מול הלחץ ומול הביקורת". אחר כך עבר לאזהרות מפני תכנית הגרעין האיראנית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

״אין לנו חבר קרוב יותר מישראל. הקשר בין שתי המדינות הוא בלתי ניתן לניתוק". כך אמר נשיא ארה״ב, ברק אובמה, לראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם הלילה. נשיא ארה״ב אמר עוד, כי בשל מעמדה של ישראל, כבעלת ברית קרובה לארה"ב, "אנו מתייעצים על שאלות רבות ויש לנו שיתוף פעולה צבאי ומודיעיני ומחויבות גדולה". הנשיא אובמה אמר כי הוא מאמין עדיין בפתרון שתי מדינות לשני עמים ובסיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים והדגיש כי שני הצדדים יצטרכו לבצע צעדים כואבים. 

אובמה: "אני בטוח שנתניהו מגיע עם מחויבות למו"מ ועם מחויבות ישראלית לשלום ולהקמת שתי מדינות – ישראל ופלסטין שחיות בשלום אחת עם השנייה". הנשיא האמריקני העלה על נס את מחויבותו של נתניהו לתהליך השלום: "ישנם נושאים מאוד חשובים וקשים במו"מ המדיני ונתניהו מתייחס לכולם ברצינות".

אובמה ונתניהו במפגש עם עיתונאים לקראת השיחות ביניהם (צילום: הבית הלבן)
אובמה ונתניהו במפגש עם עיתונאים לקראת השיחות ביניהם (צילום: הבית הלבן)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן: "עשינו צעדים חסרי תקדים כדי לקדם את התהליך. פינינו ערים ביהודה ושומרון, עזבנו את עזה לחלוטין ועקרנו ערים שלמות, שחררנו מאות אסירים, כולל עשרות בחודשיים האחרונים. מה שקיבלנו בתמורה זה מחבלים מתאבדים, אלפי רקטות על ערינו, שנורות מהערים שפינינו והסתה בלתי נפסקת של הפלסטינים כנגד ישראל.  

"אדוני הנשיא, אני מעריך את ההזדמנות לפגוש אותך היום, בייחוד מכיוון שאני מודע לכך שאתה עסוק בכמה נושאים דחופים אחרים", אמר נתניהו. ״במהלך חמש שנות נשיאותך, אתה ואני, ישראל וארה"ב, עבדנו בקרבה הדוקה על נושאים חשובים מאד בתחומי הביטחון, מודיעין, מערכות הגנה נגד טילים, ואנו מודים על כך מאוד. אני מצפה לעבוד איתך בצמידות בשנים הבאות על מנת להתמודד עם האתגרים העיקריים הניצבים בפני מדינותינו, וביניהם, האתגר הגדול ביותר הוא למנוע מאיראן להשיג את היכולת לייצור נשק גרעיני. אני חושב שניתן להשיג מטרה זאת אם איראן לא תוכל להעשיר אורניום ותפרק לחלוטין את מתקני ייצור הנשק הגרעיני שלה. 

"ניתן להשיג מטרה זאת בדרכי שלום ובאמצעות דיפלומטיה", אמר נתניהו. "אני יכול לומר שאין מדינה שזה חשוב לה יותר מישראל. זאת מכיוון שכידוע לך, איראן קוראת בגלוי להשמדת ישראל. לכן אני בטוח שאתה מבין שישראל לא יכולה להרשות שמדינה כזאת תוכל לייצר פצצות אטום ולהשיג מטרה זאת. אנו לא יכולים לחזור אל סף השמדה. ואני, כראש ממשלת ישראל, אעשה כל מה שאני צריך כדי להגן על המדינה היהודית.

נתניהו גם הודה לנשיא אובמה ולמזכיר המדינה קרי על המאמצים חסרי הלאות המושקעים בתהליך המדיני ובירך את מזכיר המדינה קרי על לידת נכדתו החדשה. ״החדשות על לידת הנכדה הגיעו בזמן שדנו בתהליך השלום. היו לנו פגישות פוריות רבות, אך זאת הייתה פגישה פורייה באמת", אמר נתניהו. לפני הפגישה עם אובמה נפגש נתניהו גם עם מזכיר המדינה ג'ון קרי.

"בעשרים השנים שעברו מאז שישראל החלה בתהליך השלום, ישראל עשתה צעדים חסרי תקדים כדי לקדם את התהליך", אמר ראש הממשלה. "פינינו ערים ביהודה ושומרון, עזבנו את עזה לחלוטין ועקרנו ערים שלמות, שחררנו מאות אסירים, כולל עשרות בחודשים האחרונים. ואנו מסתכלים על מה שקיבלנו בתמורה זה מחבלים מתאבדים, אלפי רקטות על ערינו, שנורות מהערים שפינינו והסתה בלתי נפסקת של הפלסטינים כנגד ישראל. ישראל עושה את חלקה, וצר לי לומר שהפלסטינים לא. אני יודע שזה בניגוד לתבונה המקובלת אבל זו האמת, ואזרחי ישראל יודעים שזו האמת כי הם חיים את זה. מה שאנו רוצים זה שלום, שלום אמיתי, שלום שיש בו הכרה הדדית של שתי מדינות לאום, מדינות שמכירות זו בזו ומכבדות זו את זו, עם הסדרי ביטחון רציניים על הקרקע.

"אדוני הנשיא, אמרת בצדק שהמדינה היהודית, ישראל, היא הגשמה של חזון העם היהודי, ההכרה העצמית של העם היהודי. אז הפלסטינים מצפים מאיתנו להכיר במדינה פלסטינית לעם הפלסטיני, מדינת הלאום של העם הפלסטיני, אני חושב שהגיע הזמן שהם יכירו במדינת הלאום של העם היהודי, אנחנו רק נמצאים פה 4,000 שנה. אני מקווה שהנשיא עבאס ייקח ברצינות את נושאי הביטחון הרציניים של ישראל. במזה"ת, כפי שכולם יודעים, שהוא כרגע האזור הסוער ביותר בעולם, השלום היחיד שיחזיק מעמד הוא שלום שנוכל להגן עליו. וההיסטוריה, ההיסטוריה שלנו, ההיסטוריה היהודית מלמדת אותנו, כמו גם ההיסטוריה כולה, שהדרך הטובה ביותר להבטיח את השלום היא להיות חזק. זה מה שהעם בישראל מצפה ממני לעשות, לעמוד איתן מול הלחץ ומול הביקורת, לעמוד איתן כדי להבטיח את עתידה של המדינה היהודית. אני חושב שיש כאן שותפות, יש לנו ידידות, שותפות עם אמריקה שאני מאמין כי היא חשובה למטרה זאת, אני רוצה להודות לך שוב על ידידותך ועל קבלת הפנים, על החום שהפגנת כאן, גם ביום שלג בוושינגטון".

עם נחיתתו בארה"ב אמר רה"מ בנימין נתניהו: "לטנגו במזרח התיכון זקוקים לפחות לשלושה. שניים כבר ישנם – ישראל וארה"ב. עכשיו צריך לראות אם גם הפלסטינים נמצאים. בכל מקרה, כדי שיהיה לנו הסכם, צריך לעמוד על האינטרסים החיוניים שלנו. הוכחתי שאני עושה את זה, מול כל הלחצים, מול כל הטלטלות ואמשיך לעשות את זה גם כאן".

אובמה התייחס במסיבת העיתונאים המשותפת עם נתניהו גם למשבר באוקראינה ולעמדתו כלפי ההתנהלות הרוסית: "ביליתי את סוף השבוע בשיחות עם מנהיגי אירופה ואני חושב שבגדול העולם מאוחד בתפיסה שרוסיה מפרה את הריבונות האוקראינית ואת השלמות הטריטוריאלית שלה. הם הפרו את החוק הבינלאומי ואת ההסכמים שנחתמו בעבר… יש עמדה ברורה של נאטו ושל ה-G-7 המגנה את הצעד שנקטה רוסיה.. אסור לרוסיה להציב חיילים על אדמת אוקראינה ולהפר חוקים ברורים על פי האמנה הבינלאומית. אנו שוקלים סנקציות כלכליות ודיפלומטיות שיבודדו את רוסיה".

בהמשך ייפגש ראש הממשלה עם מנהיגי בית הנבחרים ועם סגן הנשיא ג'ו ביידן וינאם בכינוס השנתי של שדולת איפא"ק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן