Skip to content

תאורת LED תוצב בכבישים הבינעירוניים

השבוע יוצא לדרך השלב הראשון בהחלפת 70 אלף עמודי תאורה בכבישים הבינעירוניים לטכנולוגיה של דיודה פולטת אור (LED - Light-emitting diode). על פי הערכה, עם החלפת כל גופי התאורה בכבישים הבינעירוניים יחסכו כ-50 מיליון שקל בשנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת נתיבי ישראל החלה ביישום השלב הראשון במעבר לטכנולוגיית LED של תאורה בכבישים הבינעירוניים. באחריותה כ-8,000 ק"מ כבישים בינעירוניים ולאורכם מוצבים כ-70 אלף עמודי תאורה. מדי שנה מוציאה החברה כ-120 מיליון שקל על צריכת החשמל ועל תחזוקת עשרות אלפי עמודי התאורה. כדי לגרום להתייעלות אנרגטית וחיסכון בעלויות החשמל החליטה החברה על מעבר לתאורה בטכנולוגיה של דיודה פולטת אור (Light-emitting diode – LED).

כביש 768 - צומת כניסה למחצבות פוריה - מואר. תמונת יח"צ
כביש 768 - צומת כניסה למחצבות פוריה - מואר ב-LED. תמונת יח"צ

שלב המעבר הראשון – פיילוט

החברה הציבה השבוע כ-150 עמודי תאורה ראשונים מחמישה יצרנים בינלאומיים בתחום תאורת הדרך. היצרנים נבחרו לאחר שעמדו בקריטריונים שקבע צוות מומחים של משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל בבקשה לקבלת מידע (RFI – Request for Information), שפרסמו בנושא.

השלב הראשון, הוגדר כפיילוט, שבסופו ייבחנו גופי התאורה החדשים בשטח ולאורך זמן. בין היתר, תיבחן השפעת האור ועוצמתו, צריכת האנרגיה ואורך חיי הנורה. זאת במטרה לבחור את טכנולוגיות הטובות ביותר, שיחליפו את עשרות אלפי עמודי התאורה בכבישים ובצמתים הבינעירוניים המופעלים היום בשיטת מאור קונבנציונאלית של נורת נתרן לחץ גבוה (נל"ג).

"היקף ההוצאה הכספית של תאורת הכבישים ברשת הבינעירונית בישראל, מסתכם בעלות שנתית של 120 מיליון שקל", מסביר מנכ"ל חברת נתיבי ישראל שי ברס, "כצרכני אנרגיה גדולים מחובתנו לשאוף להתייעלות אנרגטית, לצמצם את הוצאות החשמל הכבדות ובמקביל להפחית את צריכת האנרגיה ואת זיהום האוויר. הנורות החדשות מוצבות בימים אלה בצמתים ובקטעי דרך שהיו חשוכים עד כה. בכך נוסף גם מימד בטיחותי חשוב לפרויקט ההתייעלות האנרגטית".

חיסכון של עשרות אחוזים

המשנה למנכ"ל נתיבי ישראל, מיכה קופילובסקי, המוביל את הפרויקט, מציין, כי נורות LED מאפשרות חיסכון ישיר בעלויות החשמל בהיקף של עשרות אחוזים, לעומת רוב הנורות הקיימות היום בשימוש. "בהתאם להערכות ראשוניות, אורך החיים של נורת LED הינו כ-50 אלף שעות תאורה. זאת, בהשוואה לאורך חיים של 16 אלף שעות תאורה של נורות כיום", מסביר קופילובסקי, "בשקלול צריכת האנרגיה ואורך חיי הנורות החדשות נראה, כי צפוי חיסכון של עד 50 מיליון שקל בשנה בהוצאות חשמל ישירות ועקיפות, עם החלפת כל גופי התאורה בכבישים הבינעירוניים.

לצורך הניסוי נבחרו חמישה צמתים חשוכים בצפון הרחק מאור הזרקורים: הכניסה למעלה צביה בכביש 804, צומת הכניסה לארבל בכביש 7717, צומת מחצבת פורייה בכביש 768, צומת כפר נחום בכביש 87 וצומת מורן בכביש 85.

מפת המקומות שבהם מוחלפת התאורה ל-LED בשלב הראשון
מפת המקומות שבהם מוחלפת התאורה ל-LED בשלב הראשון

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן