Skip to content

הסוף לשיחות הספאם הטלפוניות מהמועמדים בבחירות?

החוק כיום מונע מחברות מסחריות לבצע שיחות מעין אלה, אך מאפשר זאת לעמותות ללא כוונות רווח ולגופים פוליטיים, המנצלים זאת בתקופת בחירות. ח"כ עדי קול הגישה עם ח"כ מיקי רוזנטל הצעת חוק שמטרתה לסתום את הפירצה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ד"ר עדי קול (יש עתיד) התכנסה לדיון בעקבות עשרות פניות שהגיעו אליה על ה"ספאם הטלפוני". מדובר בתופעה מוכרת, במסגרתה מגיעות שיחות אוטומטיות מוקלטות לטלפוניים הפרטיים של האזרחים, שמטרתן לגייס תרומות. החוק כיום מונע מחברות מסחריות לבצע שיחות מעין אלה, אך מאפשר זאת לעמותות ללא כוונות רווח ולגופים פוליטיים, המנצלים זאת בתקופת בחירות. 

עדי קול (צילום: ויקיפדיה)
עדי קול (צילום: ויקיפדיה)

יו"ר הוועדה, ח"כ עדי קול, פתחה את הדיון ואמרה: יש גל חדש שהתחיל לתקוף את אזרחי ישראל, של שיחות מטרידות בתדירות גבוהה, שמטרתן לגייס תרומות והתופעה הפכה לבלתי נסבלת. בדרך כלל השיחות הללו מגיעות ממספרים מוזרים או מחו"ל כך שהנטייה שלנו היא לענות מתוך סקרנות. תלונות רבות גם הצביעו על כך שחלק מהשיחות מתבצעות בשעות בוקר מוקדמות או בשעות לילה מאוחרות. מסתבר שבקלות רבה ניתן להשיג את מספרי הטלפון הפרטיים שלנו, לאחר שאנחנו משתמשים בהם לצרכים אחרים. מקור בכיר במשטרה אמר לי שמספרים זולגים דרך שימוש בכרטיסי האשראי. כבר אמרתי בעבר שיש לי בעיית פוריות, ומאז קיבלתי מגוון טלפונים שמבטיחים לי בן זכר תמורת תרומה סמלית. 

"אנחנו עומדים כאזרחים פרטיים מול גופים עסקיים ענקיים, ולמרות שזה מטריד, לרוב האנשים אין את היכולת הזמן והרצון לצאת למאבק משפטי נגד השיחות הללו. אנחנו צריכים להעביר את האחריות בנושא לרגולטור", הוסיפה ח"כ קול. 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "התופעה הזו הולכת ומתרחבת. באופן אישי אני סוגר את השיחות האלה על השנייה הראשונה, אנחנו יכולים להתפלל ישירות ולא צריכים שמישהו יתווך ביננו. אני לא מבדיל בין כל הגופים שמשתמשים בשיטה הזו. אני חושש שחלקם בכלל לא קיימים והם מנצלים את הרגשות של האנשים כדי לאסוף כספים. צריך לקדם חקיקה בעניין בדיוק כפי שהצלחנו לעצור את התופעה בקרב הגופים המסחריים.  הקצב והכמות הפכו למטרד, כשלפעמים בכלל לא מבקשים תרומה ומנסים להחדיר לנו מסרים עקיפים". 

מיטל בשרי, המועצה הישראלית לצרכנות: "אצלנו מתקבלות המון תלונות של אנשים שחשים מוטרדים מכל מיני שיחות שהחוק הנוכחי אינו מכסה אותם. התלונות הללו מצביעות על הנושא הכללי של הטרדה דרך הסלולאר. כשניסו להגן על הצרכן ולאסור ספאם השאירו פרצות רבות, והפרצה קוראת לגנב. זה המקום לבקש מהרגולטור, שכפי שהסדירו את נושא הספאם במיילים והודעות, כך ידאג להסדיר זאת גם בשיחות טלפון". 

יו"ר הוועדה ח"כ עדי קול אמרה: "הפוליטיקאים שחוקקו את החוק הקודם, לא רצו להכניס סעיף לחוק שיגביל אותם, על מנת שיוכלו להשתמש בשיטה ולבצע שיחות כאלה בתקופת בחירות. הבוקר הגשתי יחד עם ח"כ מיקי רוזנטל הצעת חוק שמטרתה לסתום את הפירצה הזו ולהבטיח שלאזרחים תהיה היכולת למנוע מגופים מכל סוג שהוא להטריד אותם בשיחות ספאם, ביניהם גם גורמים פוליטיים המנסים לשכנע את הציבור להצביע להם". 

נציגי בזק, סלקום ורמי לוי תקשורת שנכחו בדיון הביעו תמיכה בהצעת החוק. סמנכ"לית הרגולציה בבזק, שרון פליישר בן יהודה: "העובדה שנכון להיום מותר על פי חוק לעמותות להפיץ שיחות מוקלטות ללא בקרה מהווה מטרד קשה לצרכנים ולכן יש לחסום פרצה זאת. בזק תומכת בהצעת חוק זו ותסייע באמצעיה לאוכפו, לטובת כלל הצרכנים". 

שלומי גוליאן, סמנכ"ל תפעול ברמי לוי תקשורת: "גם אנחנו נתקלים בתלונות האלה ומקבלים אותם במערכות. לדעתנו מה שנכון ללקוח הוא שכפי שנחסם הספאם במיילים, כך יש לחסום את הספאם בסלולאר ולכן אנחנו נשמח ליישם כל החלטה שתתקבל. היום ניתן לזהות לקוח שנגנב לו המכשיר עוד לפני שהלקוח עצמו יודע. אם יהיה רצון לחסום את השיחות האלה יש את הדרכים לעשות את זה". 

עו"ד פאידה זידאן ממשרד התקשורת: "המשרד יבחן אם יש צורך לשנות את החוק וניקח בחשבון את הדברים שעלו בדיון היום ואם יהיה צורך נשנה את החוק ונשתמש בסמכות השר להוציא צווים בנושא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן