Skip to content

מה זכויות הצרכנים בעת ביטול טיסה בשל מהומות בקייב?

במועצה לצרכנות התקבלו פניות רבות של צרכנים המעוניינים לבטל או לשנות את טיסותיהם לקייב שבאוקראינה. עמדת המועצה בעקבות אזהרת מסע לקייב אינה חד משמעית והיא סבורה כי ההגינות מחייבת גמישות והבנה של הצדדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קייב שבאוקראינה. האם אזהרת נוסע היא עילה לביטול העיסקה? (צילום: ויקימדיה)
קייב שבאוקראינה. האם אזהרת נוסע היא עילה לביטול העיסקה? (צילום: ויקימדיה)

בעקבות ההפגנות האלימות במרכז העיר קייב, פורסמה בישראל אזהרת מסע הקוראת לאזרחים הישראליים להפנות תשומת לב לבטחונם האישי והממליצה להתרחק ממרכז העיר קייב, מהפגנות והתקהלויות אשר יכולות להפוך לאלימות.

השאלה המשפטית היא האם במקרה של אזהרת מסע לקייב מדובר במקרה של סיכול המאפשר לצרכן לבטל את העסקה לרכישת שירותי נופש בקייב או לא?

במועצה לצרכנות אומרים שהתשובה לשאלה אינה חד משמעית: "בדרך כלל בתי המשפט אינם מקבלים את הטענה כי אזהרת מסע הוא אירוע מסכל המאפשר את ביטול העסקה, אולם ישנם מקרים בהם בתי המשפט פוסקים אחרת, בהתאם לנסיבות הפרטניות. במקרים רבים חורגים בתי המשפט, ובעיקר בערכאות נמוכות, מהניתוח המשפטי המורכב של שאלת הצפיות ומאמצים את ההלכה הרצויה לפיה תום הלב היא הדרך הנכונה והראויה מבחינת מדיניות שיפוטית לאימוץ. בהתאם, לא מעט מקרים הוכרו ע"י בתי המשפט כמזכים את הצרכן בהשבת תמורתו ובמיוחד במקרים בהם לא נגרם נזק לעוסקים".

"למזער נזקים"

לעמדת המועצה, יתכנו מקרים בהם הכף נוטה בבירור יתר לטובת הצרכנים, למשל, כאשר סוכן מוכר כרטיסים ליעד לגביו מתקיימת אזהרת מסע והוא אינו טורח לעדכן את הצרכן; ולמשל במקרים בהם העסקה ניתנת לביטול ללא כל עלות או בעלות מזערית – אך הצרכן מסורב ללא סיבה מספקת. וכך הוא הדין כאשר בעזרת הסוכן ניתן לבטל שירותים מקומיים ללא עלות, אך הסוכן נמנע ממתן הסיוע והעזרה לצרכן.

במקרה של האירועים בקייב, טוענת המועצה, סביר להניח כי אם יובא המקרה לפתחו של בית המשפט, ביהמ"ש יבחן, בין היתר, גם את השאלות: האם רכישת הנופש/כרטיס הטיסה נעשתה לפני או אחרי שהתחילו האירועים (הפגנות אלימות וכו'). "נדמה כי אם הרכישה נעשתה אחרי תחילת המהומות, בית המשפט לא יקבל את הטענה כי אזהרת המסע הייתה אירוע שלא ניתן היה לצפות אותו מראש. לעמדת המועצה לצרכנות, גם במקרים בהם אין אפשרות ביטול, על העוסקים לעשות הכול כדי למזער את הנזקים הנגרמים לצרכנים שמבקשים לבטל את נסיעתם לחו"ל".

לעמדת המועצה, ההגינות מחייבת גמישות והבנה של העוסקים ובמקום בו ניתן לבטל את העסקה ללא עלויות ונזק לעוסק מן הראוי שיאפשר בנסיבות אלה לצרכן את הביטול. "ההגינות מחייבת גם כי במקרים בהם הועברו כספים לספקים ונותני שירותים בחו"ל, יסייעו העוסקים בארץ וסוכני הנסיעות לצרכנים לנסות לבטל את העסקאות ולקבל את כספם בחזרה, כיון שהם בדרך כלל מכירים את הגורמים השונים ואנשי הקשר וביכולתם לסייע".

במועצה לצרכנות מציינים כי חשוב להדגיש כי גם אם יקבע בית המשפט כי מדובר בנסיבות בהן ניתן יהיה לזכות את הצרכן באפשרות ביטול, החוק איננו מחייב את סוכני הנסיעות, חברות התעופה וספקי השירותים, להחזיר אוטומטית את כל הכספים לצרכנים במקרה של ביטול, כתוצאה מאירוע מסכל, ולבית המשפט נתונה הסמכות לקבוע כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה. "יודגש כי על בית המשפט להחליט בתחילה האם הסיכון לחיי האדם הוא אכן אירוע מסכל ואם כן, האם יש להשיב כספים, למי ובאיזה סכום, יצויין כי בתי המשפט לא הרבו להכיר באירועים מעין אלה כמסכלים", מסכמת המועצה את חוות דעתה בעניין קייב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן