Skip to content

בסמינר הקיבוצים קלטו חלק מעובדי הקבלן

אתמול, עם פתיחת השביתה במשק במחאה על העסקת עובדי קבלן, קיימו במכללה טקס לקבלת כעשרה עובדי קבלן לשורות העובדים מן המניין. סמינר הקיבוצים הוא המוסד השני, לאחר מכללת תל חי, שעובר להעסקת ישירה של עובדי הניקיון. ויש גם קשיי יישום - הם מתקשים לפקח על העבודה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול, עם פתיחת השביתה במשק במחאה על העסקת עובדי קבלן, קיימו במכללה טקס לקבלת כעשרה עובדי קבלן לשורות העובדים מן המניין. סמינר הקיבוצים הוא המוסד השני, לאחר מכללת תל חי, שעובר להעסקת ישירה של עובדי הניקיון. ויש גם קשיי יישום – הם מתקשים לפקח על העבודה

מאת אביב סלע

מכללת סמינר הקיבוצים קלטה כעשרה עובדי קבלן שהעסיקה בתחומי הניקיון והגננות בהעסקה ישירה.

עובדי הקבלן המועסקים באוניברסיטאות ובמכללות הפכו בשנים האחרונות למוקד פעילות סטודנטיאלי ער. אגודות סטודנטים רבות יזמו פרויקטים, ארגנו הפגנות והחתימו על עצומות. אך פעילות לחוד והצלחות לחוד. עד עתה, רק מוסדות בודדים החליטו להעסיק את עובדי הקבלן שבתחומן בחוזה העסקה ישירה.

קמפוס סמינר הקיבוצים (צילום: דוד שי, ויקימדיה)
העסקה ישירה נקבעה כאחת ממטרות המוסד. קמפוס סמינר הקיבוצים (צילום: דוד שי, ויקימדיה)

אתמול, עם פתיחת השביתה במשק במחאה על העסקת עובדי קבלן, במכללת סמינר הקיבוצים חגגו באופן מעט שונה. הם קיימו טקס לקבלת כעשרה עובדי קבלן לשורות העובדים מהמניין של המכללה. סמינר הקיבוצים הוא המוסד השני, לאחר מכללת תל חי, שעובר להעסקת ישירה של עובדי הניקיון.

הדרישה למעבר להעסקה ישירה הגיעה מצד אגודת הסטודנטים באחד במאי של השנה שעברה. יושבת ראש אגודת הסטודנטים בסמינר הקיבוצים, טללית קיצוני, מספרת: "בשנה שעברה הוקם צוות שבדק את ההעסקה הקבלנית. לאחר שראיינו את עובדי הקבלן, הצוות הוציא דו"ח שנשלח להנהלת האוניברסיטה". בניגוד למוסדות להשכלה גבוהה אחרים, תשובתה של המכללה הייתה הסכמה עקרונית. "זה לא היה מאבק עם הפגנות וצעקות, אלא הכול היה בשיח ובדין ודברים עם ההנהלה," אמרה קיצוני.

מנכ"לית סמינר הקיבוצים, צאלה יפה, מספרת כי בהתחלה הייתה זו היא שהגנה על המצב הקיים: "אמרתי לאגודת הסטודנטים, שזה לא פשוט ונתתי את כל ההסברים לפיהם אנחנו בודקים את הקבלן ושומרים על מימוש זכויות העובדים". על אף דחיית הדרישה בזמנו, המכללה החלה בתהליך של בחינה מחדש, ששיאו התקיים במהלך המחאה החברתית בקיץ. בסיומו קבעה המכללה את ההעסקה הישירה כאחת ממטרות המוסד לשנה הנוכחית.

למרות המעקב של המכללה אחר הקבלנים המעסיקים את עובדיה, יפה מתארת מורת רוח מהקבלנים. לדבריה, אצל כל קבלן איתו עבדו שמו לב להורדות לא מוסברות בשכר העובדים ופגיעה בזכויותיהם. גם החלפה של הקבלנים לא הועילה לעובדים: "בכל פעם שמתחלף קבלן, מספר עובדים קבועים עברו לקבלן החדש שהרע את הזכויות שלהם".

למרות שבמכללה חשבו שעובדי הניקיון יהיו האחרונים להיכנס למסלול ההעסקה ישירה, דווקא חוזה הניקיון הקבלני האחרון, שהסתיים במפתיע, הוביל את המכללה להעביר את אותם עובדי ניקיון קבועים, המלווים את המכללה במשך זמן רב, למסלול של העסקה ישירה. "את עבודת הניקיון פיצלנו לשניים," מספרת יפה, "חששנו לעשות הכול בבת אחת, אז הפרדנו בין עבודת הבוקר והלילה".

אחד החששות של המכללה היה מהעלות הגבוהה יותר של העסקה ישירה ביחס להעסקה קבלנית. סכום התשלום לקבלן נקוב בחוזה וידוע, אך לדברי יפה: כשאנחנו מעסיקים ישירות את העובדים, גם אם העובדים מתחילים בשכר המקורי, בהמשך השכר יעלה בסולם מסוים ובסופו של דבר הם יקבלו יותר ממה שמשולם כיום. הקבלנים נותנים שכר מינימום פלוס כמה שקלים.  היא מעריכה, כי המעבר להעסקה ישירה יעלה למכללה בין 10 ל-25 אחוזים יותר מהתשלום לקבלן.

קושי אחר שגילו במכללה הוא חוסר ההבנה של המוסד בענייני הניקיון. עד עתה הפיקוח המקצועי היה בידי הקבלנים ועתה הם צריכים לפקח על העבודה. קשיים נוספים אותם מעלה מנכ"לית המוסד הם התמודדות עם אוכלוסיות שעד עתה לא נמנו על עובדי המכללה  וקושי בתחום גיוס עובדי ניקיון שברובם עובדים בחברות הקבלן.

על אף כל הקשיים, מנכ"לית סמינר הקיבוצים נשארת אופטימית. הרווחים מהמהלך, לדבריה, עולים על הקשיים. עובדים מהמניין קשורים יותר למכללה ומגלים אחריות גדולה יותר. כמו כן היא מציעה גם נימוק מוסרי: לא יכלו עוד במכללה לנתק בין קריאה לאחריות חברתית לבין העסקת עובדי קבלן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן