Skip to content

מי ינתץ את תקרת הזכוכית של עולם התרבות בישראל

שני ארגונים גדולים קוראים במקביל להצלת התרבות הפלורליסטית בישראל ולהגדלת תקציב התרבות: המטה להצלת התרבות בישראל וקואליציית ליבי במזרח. האם יצליחו שני הארגונים הללו להזיז את נערי התקציב מקפאונם התרבותי, ולא יאלצו את בג"ץ להתערב?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים שחלפו, השתלבו אלה באלה מספר אירועים המונעים על ידי כמה כוחות הפועלים לטובת תקצוב ראוי יותר לתרבות בישראל, להגדלת התמיכה במוסדות התרבות, לפיתוח מוסדות חדשים בפריפריה, קידום יצירה עצמאית ומגוונת והרחבת הפעילות התרבותית המוצעת לילדים ובני נוער בכל רחבי הארץ. 

למה עכשיו? בימים אלה הסתיים הסכם התקציב הנוכחי בין משרד התרבות למשרד האוצר, ונפתחה הזדמנות להגדלת תקציב התרבות. גופים רבים בעולם התרבות החליטו לנצל את הרגע (או שאולי מדובר בצירוף מקרים מדהים) לעשות שינוי ולהוביל מהלך שינער את האבק מעל סעיפי תקציב התרבות שנשכחו אי שם מאז קום המדינה. 

"המטה להצלת התרבות בישראל" הוקם בימים אלה על ידי איגוד אמני ישראל (אמ"י) הוותיק, בשיתוף פעולה עם ראשי מוסדות התרבות בישראל (מנהלי תיאטראות, מוסדות מחול, מוזיאונים ועוד), שח"ם-ארגון השחקנים בישראל, ארגון עובדי הקולנוע והטלוויזיה, איגוד התסריטאים ועוד.

עודד ידעיה וכרמן אלמקייס. אירוע ליבי במזרח (צילמה שלומית כרמלי)
עודד ידעיה וכרמן אלמקייס. אירוע "ליבי במזרח" (צילמה שלומית כרמלי)

משתתפי הכנס מיום 26 בפברואר הכריזו כי "התרבות הישראלית על סף קריסה" והם דורשים שהמדינה תעלה באופן משמעותי את תקציב התרבות העומד היום על כ- 0.18% מהתקציב הכולל, כך שידמה לתקציב התרבות במדינות אירופה ויעמוד על 1% לפחות. מטרות התקציב המוגדל עליו נלחמים האמנים היא להגדרתם: "לשנות את המצב ולהעמיד את התרבות במקום המגיע לה לא רק בחברה אלא גם בעוגת התקציב. יש לאפשר קיום תרבות ישראלית יוצרת, מעשירה ומבקרת". כך לדברי שחר בוצר, מנכ"ל שח"ם.

המטה להצלת התרבות הכריז כי יפעל בחודשים הקרובים עד שיוקצה בישראל תקציב ראוי לתרבות ויעניק לה מקום של כבוד לצד חינוך, רפואה וכן, גם ביטחון. 

"שהם יקבלו פירורים". עמוס נוי (צילמה שלומית כרמלי)
"שהם יקבלו פירורים". עמוס נוי (צילמה שלומית כרמלי)

"קואליציית ליבי במזרח" מאגדת בתוכה 23 גופים שונים, מרביתם ארגונים קטנים ומהפריפריה, הכוללים במאבקם גם את התרבות הערבית והאתיופית תחת קורת גג אחת עם התרבות המזרחית. מטרת הקואליציה, הקיימת מאז שנת 2009, לפעול להעצמתה של התרבות המזרחית בישראל, מתן במה לכל הפועלים במרחב העשייה המזרחי, ומתן ביטוי הולם ומקום של כבוד למגוון התרבויות במרחב האמנותי בישראל.

בשבוע שעבר, בערב עדויות מרגש שאורגן על ידי הקואליציה, ניתן אות הפתיחה לקמפיין ציבורי רחב למען חלוקה צודקת של משאבי התרבות והאמנות בישראל באופן שוויוני לכלל הקהילות האתניות והלאומיות. במקביל לקמפיין מוגש בג"ץ נגד אפליית התרבות והאמנות המזרחית. "ליבי במזרח" קוראת לחלוקת משאבי משרד התרבות על בסיס עקרונות של שוויון, פלורליזם וצדק חלוקתי, ואנשיה מאתגרים את הצהרות משרד התרבות, לפיהן הוא פועל ל"טיפוח הפלורליזם וחיים של דיאלוג רב-תרבותי" במדינת ישראל.

לדבריהם של אנשי הקואליציה, הנתונים מצביעים על אפליה מבנית ותקציבית כלפי התרבות המזרחית בחברה הישראלית על ידי מנגנוני אפליה הבאים לידי ביטוי בחלוקה תקציבית בחסר למוסדות תרבות "מזרחיים", ובכך מנציחים פערים חברתיים אתניים, לאומיים ומגדריים בישראל.

אירוע ההשקה להגשת הבג"ץ נפתח על ידי שולה קשת, מנכ"לית ארגון אחותי ונציגת "ליבי במזרח" , שהציגה את הקמפיין שיפעל להעצים ולבסס את התרבות המזרחית בישראל, לחשוף את יחסי הכוחות המשמרים ריבוד אתני-תרבותי-מעמדי ולצאת נגד מדיניות לא שוויונית.

"התרבות עליה גדלנו נתפסת כזניחה ולא מתוקצבת על ידי הרשויות ובכל זאת אנחנו מצליחים ליצור, אך ללא תקציבים קשה להמריא כפי שמגיע לתרבות הנפלאה שלנו מהבית".

באותו ערב השתתף גם שמעון אלקבץ, מנהל מינהל התרבות, והשיב לטענות שהועלו, ברמה האישית, כמי שחי ב"מציאות מזרחית טהורה" כדבריו, וכן כנציג שרת התרבות שלדבריו "העמידה בראש סדר העדיפיות שלה את קידום הפריפריה, קידום רב תרבותיות, ויצירת אלטרנטיבות ל'תרבות התל-אביבית'. השרה הובילה מאבק מול תרבות לעם ומאז שנת 2010 וכינון חברת תרבות לישראל הדברים נראים אחרת". לדברי אלקבץ, עתירה לבג"ץ תתקבל בחיבוק. וכבר הציע יד פרקטית לשלום.

כאשר פתח אלקבץ בנושא "חלוקת העוגה התקציבית", קרא עמוס נוי לעברו "שהם יקבלו את הפירורים לנו תיתן את העוגה". 

דבריה של כרמן אלמקייס, רכזת הקואליציה וקולנוענית צעירה ואמביציוזית מאשקלון, יכולים לסמל עבורנו את הצפוי לנו בחודשים הקרובים "האירוע הזה מנכיח. אנחנו כאן ונמשיך להילחם על מה שמגיע לנו", אמרה. 

בראיון לגלי צה"ל שנערך ב-2.3.14 ציין איתמר גורביץ, יו"ר פורום מוסדות התרבות, כי הדיון העמוק הצפוי בנושא התרבות בישראל והגדלת התקציב "יאפשרו ביטוי לכל מי שירצה בכך".

שירה אוחיון, משוררת, מנהלת מחלקה חינוכית של התזמורת האנדלוסית, הביעה את תפיסתה ותפיסת הקואליציה כי "משרד התרבות, באופן מובהק ועקבי, מייצג תרבות מערבית אשכנזית יותר מאשר מזרחית". 

ימים יגידו, האם משרד התרבות ומשרד האוצר יבינו שלחם צריך לציו גם שעשועים, ויעשו מעשה או שמא יאלץ בג"ץ להתערב ולנתץ את תקרת הזכוכית של התרבות בישראל. בכל מקרה צפויים לנו ימים חמים של מלחמת תרבות, להבטחת חופש הביטוי לצרוך תרבות וליצור תרבות באופן זמין ומגוון יותר במדינת ישראל. מהמלחמה הזאת אפשר לצאת רק ברווח.

"המטה להצלת התרבות בישראל" ילחם בשם הארגונים היותר גדולים, יותר מבוססים, אלא שממילא "רשומים" על שמם תקציבים כאלה ואחרים – למען הגדלת תקציב התרבות.

הקואליציה תלחם בשם הארגונים הקטנים, הפריפריאליים, החדשים, אלה שאינם מוכרים כלל ועיקר במשרד התרבות ומעולם לא תוקצבו על ידה – ויעלו את תרבות המזרח ותרבות הפריפריה לתודעת הציבור כמו גם לתודעת קברניטי המדינה.

אני באופן אישי הייתי מעדיפה ששני הארגונים הללו יצליחו להזיז את נערי התקציב מקפאונם התרבותי, ולא יאלצו את בג"ץ להתערב בסוגייה זו. לנו, שוחרי התרבות מן המניין, נותר רק לקוות כי אמנים צעירים ורעבים היום הם הסמן הימני לתרבות פלורליסטית, מגוונת, מתוקצבת, מסובסדת ונגישה לכל אזרח באשר הוא – גם בקרית שמונה, מטולה, ירושלים, אשקלון, אשדוד, נתיבות ודימונה. 

מאמר רחב בנושא נמצא אתר "המשמר החברתי"  : http://hamishmar.org.il/mizrah060314/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן