Skip to content

האם המתיחות בין רוסיה לאוקראינה תשפיע על הכסף שלכם?

להערכת מחלקת המחקר של אינפיניטי, המשבר באוקראינה אינו נחשב כרגע למשבר עולמי. יחד עם זאת, עדיין מדובר במשבר שעלול לגרום למספר תמורות כלכליות בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השקט אשר הושג לפני כמה חודשים בזירה הגיאופוליטית הבינלאומית, עם החתימה על ההסכמים בסוריה בנוגע לפירוקה מנשק כימי, לצד יישוב המחלוקות בנושא הגרעין באיראן, הופר השבוע שוב. האחראית לכך היא רוסיה, שפלשה לחצי האי קרים, הנמצא תחת ריבונותה של שכנתה אוקראינה. אומנם טרם נורתה ולו ירייה אחת, אך הכוחות הצבאיים הרוסיים ממשיכים לזרום לכיוון חצי האי, כשהמתיחות והנפיצות בין הצדדים גוברת.

בעוד שמנהיגי העולם דוחפים למציאת פתרון דיפלומטי מהיר ושקט, השווקים הפיננסיים מבינים, כי אפשרות של פעולה צבאית עלולה לגרור מדינות נוספות לעימות ולחוסר יציבות כלל עולמי. התוצאה של חששות אלו באה לידי ביטוי באופן מיידי במסכים האדומים ששטפו את מרבית השווקים בעולם, בהובלת השווקים הבולטים באירופה.

האם המתיחות בגבול רוסיה אוקראינה עלולה להתדרדר למאבק כלל עולמי?

להערכת מחלקת המחקר של אינפיניטי, המשבר באוקראינה אינו נחשב כרגע למשבר עולמי. יחד עם זאת, עדיין מדובר במשבר שעלול לגרום למספר תמורות כלכליות בעולם. להלן מספר נקודות מרכזיות:

1. אוקראינה מקשרת בין רוסיה לבין אירופה: נכון שאוקראינה איננה נחשבת לכוח כלכלי משמעותי, אך מיקומה הפיזי נחשב לנכס אסטרטגי עבור הכלכלה הרוסית. כך למשל, רוסיה מספקת 25% מצורכי הגז באירופה, וכמחצית מכמות זו מוזרמת באמצעות צינורות המועברים דרך אוקראינה.

2. סנקציות על רוסיה: ג'ון קרי, מזכיר ממשלת ארה"ב, וברק אובמה נשיא ארה"ב, הזכירו השבוע בהזדמנויות שונות כי קיימת אפשרות להטלת סנקציות כלכליות על רוסיה. כידוע, סנקציות כלכליות עלולות להפר את המאזן העולמי ובכך לגרום לטלטלה בשיווי המשקל.

3. הסחר העולמי ואירופה בפרט עלולים להיפגע: אוקראינה היא אחת ממדינות היצוא הגדולות של גרעיני תירס וחיטה ולכן צפוייה עליית מחירים בסחורות חקלאיות אלו במקרה של פגיעה, או אף חשש לפגיעה בהיקפי הייצוא. ההשפעה עלולה להגיע הרבה מעבר לאירופה, במידה ואספקת הדגן העולמית תיפגע.

4. אוקראינה זקוקה לחילוץ כלכלי והנתונים הכלכליים העיקריים מדברים בעד עצמם. ייתרה מכך, אוקראינה איננה הכלכלה השבירה היחידה מבין הכלכלות הנמנות ברשימת Emerging markets. בזמן שכלכלות ה-Emerging markets סובלות מצמיחה איטית, והרגישות שלהן לצמצום בתוכנית התמריצים בארה"ב רק עולה. החמרה מכיוון אוקראינה תחריף את מצבן, וייתכן שגם תגלוש לשווקים המפותחים.

שורה תחתונה:
אנו מעריכים כי הצדדים יעשו את כל הצעדים האפשריים במישור הדיפלומטי כדי למנוע הסלמה צבאית. בשלב זה הקרבות היחידים שמנהלים הצדדים מתנהלים בתקשורת הבינלאומית. במקביל האמריקנים מצידם מנסים להרגיע את הרוחות ועל כן הציעו להציב כוחות בינלאומיים בחצי האי קרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן