Skip to content

"יש דין" לקראת פינוי חוות גלעד: הגנו על הפלסטינים מתג מחיר

בעקבות הוראת בג"ץ אמור משרד הביטחון להרוס מחר שני בתים בהתנחלות. המתנחלים פנו בקריאה לתושבים ולחבריהם: "התכוננו ובואו להגן". תנועת יש דין פנתה בדחיפות לאלוף פיקוד מרכז ניצן אלון וכתבה: "חובתם של כוחות הביטחון להגן על חייהם, גופם וקניינם של פלסטינים במהלך הימים הקרובים, ובמיוחד בכפרים הסמוכים למאחז חוות גלעד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערכת הביטחון, משטרת ישראל וצה"ל נערכים לקראת עימות הצפוי מחר עם מתנחלים בחוות גלעד שבשומרון. היום (ראשון) לאחר שניסיונות המתנחלים למנוע פינוי  של שני בתים על פי הוראת בית המשפט העליון כשלו, קראו המתנחלים לתושבים להתכונן להתנגד לפינוי הצפוי ביממה הקרובה. בג"ץ הורה על הפינוי לאחר עתירה של תנועת "יש דין". הפינוי נועד לבתים שנבנו בניגוד לצו ביניים שהוציאו השופטים ואסר על בנייה באחת החלקות במקום. לאחר שכשלו הניסיונות למנוע את רוע הגזירה החליטה הנהגת המתנחלים בחווה להיערך למאבק.

פינוי חוות גלעד ב-2002 (צילום מרים צחי אתר סרוגים)
פינוי חוות גלעד ב-2002 (צילום מרים צחי אתר סרוגים)

בהודעה שהפיצו היום חברי ההנהגה בקרב אנשי המאחז ואנשי אמונם נכתב: "קיבלנו כעת הודעה סופית ממשרד הביטחון שבכוונתם לבוא מידית להרוס את הבתים. נדחו כל ניסיונותינו הכנים להגיע להסכמות. לכן הוועד החליט שלצערנו יוצאים למאבק. הוועד קורא לציבור להתחיל לרכז אנשים ציוד וכל מה שניתן למאבק שצפוי להתחיל בשעות הקרובות והלאה, במטרה למנוע את הריסת הבתים".

בעקבות כך פנתה היום עורכת הדין נועה עמרמי, מהצוות המשפטי של "יש דין", במכתב דחוף לאלוף פיקוד מרכז ניצן אלון וליועץ המשפטי של משרד הביטחון באיו"ש דורון בן ברק בדרישה להקצות לאלתר את כל המשאבים הנדרשים על מנת להגן על הכפרים הפלסטינים הסמוכים לחוות גלעד. מכתבה של עמרמי בא לאחר אירועי תג מחיר, שהתרחשו בכפרי הפלסטינים הסמוכים למקומות בהם בוצע פינוי מבנים של מתנחלים שנבנו שלא כדין.

"אני פונה אליכם בדחיפות ובדרישה להקצות לאלתר את כל המשאבים הנדרשים על מנת למלא את חובתם של כוחות הביטחון להגן על חייהם, גופם וקניינם של פלסטינים במהלך הימים הקרובים, ובמיוחד בכפרים הסמוכים למאחז חוות גלעד, שבו צפוי הפינוי ובהם: פרעתא, אמאתין, תל וג'ית, אשר סובלים באופן קבע מטרור האזרחים הישראלים באזור. היערכות זו תמנע מבעוד מועד ביצוען של עבירות אידיאולוגיות באזורי חיכוך מוכרים", כתבה עמרמי.

לפני כחודש הוגש כתב אישום בגין ביצוע פעולת תג מחיר נגד שלושה תושבים מחוות גלעד. על פי כתב האישום, יהודה לנסברג, בנימין ריכטר ויהודה סביר הציתו רכב ומשאית בכפר בחודש נובמבר שחלף. לפני כשנתיים פרצו עשרות פעילי ימין כשהם רעולי פנים לתוך בסיס החטיבה המרחבית אפרים שבשומרון, סמוך להתנחלות קדומים, לאחר שבקרב הפעילים נפוצו השמועות כי בכוונת כוחות הביטחון לפנות באותו לילה את המאחזים בחוות גלעד (החלק המכונה רמת גלעד) ומצפה יזהר שבשומרון. בתחילה התרכזו הפעילים בחווה לצורך מניעת הפינוי, ומשם עשו את דרכם לבסיס החטיבה המרחבית. עקב כך פרצו באותו יום עימותים נוספים עם כוחות הביטחון במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון.

בשנת 2008 הבטיחו תושבי החווה כי על כל פינוי הם יגבו תג מחיר מפלסטינים. כך הוטבע המונח שהופיע אחרי כן כמעט בכל מקרה של השחתה, שריפה, הצתה ופגיעה בפלסטינים.

חוות גלעד הוקמה כמאחז לא חוקי בשנת 2002 לאחר רצח גלעד זר, אז קצין הביטחון של המועצה האזורית שומרון. אחיו, איתי זר, עלה על קרקע שלימים נטען כי אביו משה רכש אותה מידי פלסטינים. המאחז משך אליו בני נער שנפלטו ממוסדות החינוך השונים ומצאו במקום קן נוח בו ילמדו תורה ויעבדו.  לימים דבק בנוער הזה הכינוי "נוער הגבעות". מספר חודשים לאחר העלייה לקרקע החליט בנימין בן אליעזר (פואד), אז שר הביטחון, לפנות את המאחז. ביום הפינוי ריכזו הצבא והמשטרה כוחות גדולים והתעמתו במשך עשר שעות עם מאות פעילי ימין שהוזעקו למקום. בסופו של הפינוי, ולאחר שנפגעו עשרות משני הצדדים, נהרס המאחז כליל. נוער הגבעות ומשפחת זר לא ויתרו ושבו וחזרו למקום ובנו  את המאחז.

במרוצת השנים הגיעו כוחות הביטחון כמה פעמים למאחז כדי להרוס חלקים ממנו שנבנו מחדש. יצוין כי כל אירוע כזה הסתיים בהתפרעויות של אנשי המאחז ובמאבק לא פשוט מול כוחות המשטרה והצבא.



error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן