Skip to content

הקואליציה והאופוזיציה ניהלו דיונים נפרדים במשכן הכנסת

האופוזיציה דחתה את הצעת הפשרה שהציע לה יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, בעניין הדיונים על שלושת חוקי המריבה. אדלשטיין – בתיאום עם ראש הממשלה ועם יושב ראש הקואליציה לוין – הציע לתת לאופוזיציה יום דיונים נוסף בטרם יובאו שלוש הצעות החוק להצבעה ואמר כי יהיה מוכן לקבוע סדרי דיון חדשים. האופוזיציה דחתה את הצעת הפשרה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחד המראות ההזויים ביותר בתולדות הכנסת, מאז נוסדה, התרחש היום – כאשר סיעות הקואליציה והאופוזיציה ניהלו שני דיונים נפרדים, על אותם חוקים, כאילו היו אלו דיונים של שני פרלמנטים נפרדים, שהקשר ביניהם מקרי בהחלט.

משכן הכנסת. שני פרלמנטים נפרדים תחת גג אחד (צילום: רפי מיכאלי)
משכן הכנסת. שני פרלמנטים נפרדים תחת גג אחד (צילום: רפי מיכאלי)

במליאת הכנסת התנהל הדיון של סיעות הקואליציה בעניין חוק המשילות ובאולם נפרד – אולם "נגב" – ניהלה האופוזיציה דיון נפרד בעניין. לפני כן דחתה האופוזיציה את הצעת הפשרה שהציע לה יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין., בעניין הדיונים על שלושת חוקי המריבה. אדלשטיין – בתיאום עם ראש הממשלה נתניהו ועם יושב ראש הקואליציה לוין – הציע לתת לאופוזיציה יום דיונים נוסף בטרם יובאו שלוש הצעות החוק להצבעה ואמר כי יהיה מוכן לקבוע סדרי דיון חדשים. אולם האופוזיציה דחתה את הצעת הפשרה על הסף ויו"ר הכנסת הגיב על כך כי הוא מצר על הסירוב. "אפשר להתווכח ולא להסכים, אך ראוי לומר את הדברים האלה במליאה", אמר יו"ר הכנסת. "אנו מקבלים על כך משכורת", אמר יושב ראש הכנסת. לדבריו, ״בכל התהליך עלו שני הצדדים עלו על עץ גבוה מדי". יו"ר הכנסת אמר עוד: "אין מקום לחרמות בכנסת ישראל. חרם על המליאה הוא חרם על הדמוקרטיה", אדלשטיין ציין כי כי יהיה מוכן לקבוע סדרי דיון חדשים לשלושת החוקים המוצעים.

יושב ראש האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג אמר בפתח הדיון האלטרנטיבי שקיימו סיעות האופוזיציה בהצעת חוק המשילות, כי החלטת האופוזיציה שלא להשתתף בדיון בכנסת נכפתה עליה בגלל אטימות וקהות חושים של הקואליציה. לדבריו, התנהגות האופוזיציה אינה ילדותית והמהלכים שנקטה הקואליציה חצתה את הקווים האדומים של הדמוקרטיה בישראל.

"היום פתחנו את הקרב על הדמוקרטיה הישראלית, על החברה הישראלית, על הדרך שבה צריכות להתקבל החלטות שמשפיעות על כל אחד מאיתנו: בדיאלוג, בשיתוף פעולה, בהסכמה, גם בין אנשים וגופים שנמצאים בקצוות של הקשת הפוליטית", אמר הרצוג.

"אנחנו, חברי האופוזיציה, יהודים, ערבים, חילוניים וחרדים התאחדנו מול חקיקה אנטי דמוקרטית. די לנו בהסתה של קבוצה אחת נגד הקבוצה השנייה, די לנו בשלילת האחר. שנה מתחילת כהונתה נכשלה הממשלה בכל אשר עשתה והדרך שלה לסמא את עיני הציבור היא על ידי שיסוי של קבוצות אלה באלה. אנחנו נחושים לנהל את המאבק הזה, אבל כבר השגנו אחדות שלא נראתה בכנסת בשנים האחרונות. עד שראש הממשלה יתעשת ויפסיק לפעול מתוך פחד ומתוך שיתוק. היום, הראינו לראש הממשלה שאנחנו יכולים. ואם הוא לא יוכל, אנחנו נחליף אותו, כי לציבור הישראלי מגיעה הנהגה טובה יותר, משתפת יותר, מאוחדת, כזאת שיכולה".

בתוך כך, יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, ביקשה מן היועץ המשפטי לממשלה להורות לראש-הממשלה לפרסם את פרטי ההסכם שנחתם בין סיעות הקואליציה. גלאון טענה כי השתקת האופוזיציה אינה מספקת את הממשלה, והיא נחושה להשתיק גם את המתנגדים מקרב סיעות הקואליציה. היא הביעה חשש כי ההסכם הסודי עלול לכלול הבטחות של ראש הממשלה לסיעות מסוימות בקואליציה, הבטחות שעלולות לשנות את ההסכם הקואליציוני.

ואלה כמה מהתבטאויות חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, בדיונים הנפרדים שהתקיימו היום:

ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו): "ההצגה הזו מגוחכת, ילדותית ולא אחראית. את הפגזים הכבדים האופוזיציה צריכה לשמור למקרים החריגים באמת. כבר התרגלנו שאת הפצצות של האופוזיציה, הם מטילים ישר.

"כאשר אושרו הסכמי אוסלו שבניגוד לעכשיו זה היה מהלך בלתי הפיך, אמרתי לחברי הכנסת הימין שאם הם לא יכולים לעשות שום דבר בכנסת בצורה דמוקרטית, אז שלא יהיו שם. הם ענו לי שזו שבירת כלים ודבר כזה לא עושים. עכשיו אנחנו מאשרים שלושה חוקים. לא מדובר פה בהכרעה בלתי הפיכה. הציבור לא מבין באמת עד כמה שהדבר הזה הוא שטות ואין לו שום משמעות. גם כשהאופוזיציה כן נמצאת כאן, היא לא באמת קיימת", אמר פייגלין.

יו"ר וועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו), אמר במליאת הכנסת: "בחודשים האחרונים כאשר עסקנו בחוקי המשילות, שמעתי את נציגי האופוזיציה בוועדת חוקה מדברים על חוסר הדמוקרטיות של החוקים. לא האמנתי לאיזה רמה נמוכה האופוזיציה בישראל יכולה להתדרדר. עצם העובדה שהם החליטו לא לבוא, מראה שהאופוזיציה איבדה את עולמה. היא לא מבינה מה הוא תפקידו של הפרלמנט, שבו הדבר החשוב ביותר הוא האפשרות להתווכח. האופוזיציה לא מסוגלת לכבד את חברי הכנסת שלה ולכן אנחנו לא רואים אותה פה. החוקים יעברו ברוב הנדרש בלי שהאופוזיציה תפריע לנו. נחסוך הרבה זמן של בזבוז שהאופוזיציה רגילה לכפות עלינו".

סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי (הליכוד ביתנו): "ספסלי האופוזיציה הריקים הם תעודת עניות לאופוזיציה חלולה שלא מבינה את תפקידה הדמוקרטי. מנחם בגין אמר בזמנו 'נבחרנו לשרת הציבור מהאופוזיציה', ולא העלה על דעתו להחרים דיונים. "קבוצת חברי הכנסת שנעדרת מהמליאה לא רק שמביאה לשיאים חדשים את המושג צביעות, אלא גם יוצרת זילות של התפקיד שלהם. בנימין נתניהו עמד כאן כיו"ר אופוזיציה של סיעה קטנה של 12 מנדטים ואותם 12 חברי כנסת פעלו ימים כליליות להראות שיש אלטרנטיבה לשלטון. האופוזיציה בחרה בדרך הקלה רק כדי לקבל פוטואופ, כשכל מה שמעניין אותה זו הכותרת בעיתון".

ח"כ עמרם מצנע, שהוא חבר הקואליציה מהתנועה, מתח ביקורת על חוק המשילות. "החוק הזה –  כשמו כן לא הוא", אמר מצנע. "הוא איננו מביא לשיפור בנושא המשילות. לצערי הרב אנחנו עוד פעם בציניות מסוימת נותנים כותרת אבל בסופו של דבר האם באמת הבעיות של ביצוע החלטות הממשלה יהיו קלות יותר? אין בחוק הזה משילות.

"החוק שאנחנו מאשרים היום אין בו שום דבר שקשור למשילות. אין שום הגבלה על הממשלה להעביר כל חוק שהיא רוצה ולהפיל כל חוק שהיא לא רוצה. הבעיה האמיתית היא בתוך הקואליציה ובתוך המפלגות עצמם שאינם משדרות בקול אחד ומנסות לטרפד מהלכים אחד של השני. החוק הזה רק פוגע במעמד ובאמון של הציבור הכנסת. החוק הזה נועד להגביל את נוכחותן של המפלגות הערביות בכנסת, וזו שגיאה קשה. הדבר הזה לא נכון ולא ראוי".

ח"כ מאיר שטרית (התנועה): "אני בכנסת מ-1981 ואני לא זוכר תקדים כזה שמחרימים דיון כך. המחאה הטובה ביותר שהאופוזיציה יכולה לעשות היא לעמוד כאן על הבמה על מנת שהציבור ישמע את טענותיהם והדברים יכנסו לפרוטוקול ולהיסטוריה. אני זוכר פה ויכוחים מאוד חריפים ונוקבים בכנסת, ואני מציע לאופוזיציה לחזור ולהיאבק על עמדתם פה בכנסת.

"אני כחבר קואליציה לא מאושר מכל החוקים אבל אני מצביע בעד, למען התקווה שראש הממשלה יוביל אותנו לשלום", אמר ח"כ שטרית. "זה שווה את המחיר.  אני מתנגד באופן טוטאלי לחוק משעל עם אבל אם זה הדבר היחידי שיקדם אותנו לשלום אז אני תומך בשתי ידיים. אני מאמין שיש רוב בציבור בעד הסכם שלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן