Skip to content

הנשיא פרס: ערך השוויון בגיוס לצבא וביציאה לעבודה הוא חשוב

נציגי צה"ל חשפו כי לאורך הדיונים בחוק הגיוס, ניכרת עלייה בתקיפות ובאיומים על חיילים חרדים, כשמאז חודש מאי 2013 התקבלו 136 תלונות בנושא. בנוסף, דיווחו נציגי צה"ל כי כי מתוך האירועים שדווחו, 38 מקרים של איומים ואלימות התקיימו בשכונות החרדיות בירושלים ו-44 מקרים בבני ברק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כמי שניהל את המו"מ בשם בן-גוריון בשנים הראשונות להקמת המדינה, אני זוכר היטב את החשיבות שראה בן-גוריון בשמירה על 'עילויים' – אך דובר בשעתו על מאות בודדות בלבד. ערך השוויון המוטל על כלל אזרחי ישראל הן בגיוס לצבא והן ביציאה לעבודה הוא חשוב". כך אמר היום נשיא המדינה, שמעון פרס, לשר האוצר יאיר לפיד שבא אליו, כדי להציג בפניו את עיקרי חוק הגיוס החדש.

עם זאת, הדגיש הנשיא כי את השוויון יש להשיג בדרך של קירוב לבבות, הידברות ואיחוד העם ולהימנע משימוש במונח מעשה פלילי: "על כתפיך מוטלת המשימה לתיקון העוול ההיסטורי", אמר לשר לפיד. "נפגשתי עם ציבור חרדי רב, אשר חש פגוע מהמונחים 'מעשה פלילי' וסנקציות פליליות. יש למצוא את הדרך הנכונה להגיע להסכמות ולשוויון".

"בניגוד לכל השמועות זה לא מתווה של שנאת חרדים". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"בניגוד לכל השמועות זה לא מתווה של שנאת חרדים". (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

השר לפיד אמר לנשיא המדינה: "הכוונה להחיל  חוק שירות ביטחון חובה על כל אזרחי המדינה, החוק הקיים כולל את כולם. יש עלבון מיותר לחרדים. הם לא פושעים – הם צריכים להתגייס".

על התכנית לשוויון בנטל טען לפיד שמטרתה להביא גם לגיוס החרדים וגם להוצאתם לשוק העבודה במספרים גדולים. "בניגוד לכל השמועות זה לא מתווה של שנאת חרדים, אלא זה מתווה שמכבד את ערך לימוד התורה שזה דבר יפה בעיני", אמר לפיד. "יש  לשמר אותו וזהו חלק מתפקידנו. זה גם רגע שהמדינה אומרת לאזרחיה – צריך לקבל החלטות וגם החלטות קשות. יש לנו זכות וחובה להילחם ולהיאבק על סולם הערכים שלנו ועל העובדה שלכל אזרחי המדינה יש את אותן זכויות וגם את אותן חובות. אף אחד אינו פטור מהן. היבטים אלו חשובים מאוד והם חלק בלתי נפרד מהחוק, וחשוב לי מאוד שאתה כנשיא המדינה תהיה מודע להם בכדי שנוכל יחד לצאת לדרך חדשה כמדינה וכאזרחים".

במסגרת דיון מעקב של ועדת המשנה לכ"א, בראשות ח"כ עמר בר-לב, חשפו נציגי צה"ל כי לאורך הדיונים בחוק הגיוס, ישנה עליה בתקיפות ובאיומים על חיילים חרדים, כשמאז חודש מאי 2013, התקבלו 136 תלונות בנושא.

בעקבות העלייה בהתנכלויות הוקם בצה"ל מרכז לדיווח אודות תקיפות וכן מתכנסת אחת לשלושה חודשים ועדה מיוחדת שדנה במתן אישורי נסיעה על אזרחי לחיילים חרדים המאויימים בשכונותיהם. עד כה, אושרו 135 בקשות להיתרי "הליכה על אזרחי". זאת בנוסף לאישור גורף לכלל חיילי הנח"ל החרדי לצאת מהבסיס ללא מדים.

עליה באירועי תקיפת חיילים חרדיים בשכונות החרדיות. לחופשות יוצאים בלי מדים (צילום: רפי מיכאלי)
עליה באירועי תקיפת חיילים חרדיים בשכונות החרדיות. לחופשות יוצאים בלי מדים (צילום: רפי מיכאלי)

 בנוסף, דיווחו נציגי צה"ל כי כי מתוך האירועים שדווחו, 38 מקרים של איומים ואלימות התקיימו בשכונות החרדיות בירושלים ו-44 מקרים בבני ברק. בנוסף, התקבלו 45 פניות של חיילים שחששו מאי קבלה שלהם או של בני משפחותיהם למוסדות חינוך. בהקשר זה, פנה ח"כ בר-לב לנציגי משרד החינוך והצבא וביקש לטפל במקרים של מוסדות חינוך המתוקצבים על ידי המדינה שחלק משמותיהם צוינו במפורש בדיווחי החיילים ביד קשה.

רפ"ק אבי ראש, נציג אגף החקירות, ציין כי "למשטרה מגיעים יחסית מעט מקרים בשל חשש של החיילים להתלונן. על פי נתוני המשטרה, הוגשו במהלך 2013 12 תלונות, מתוכן הועברו 2 לפרקליטות לבחינה ועוד שתיים נמצאות בתהליכים של הגשת כתב אישום. שאר המקרים נמצאים בחקירה או נסגרו מחוסר ראיות או יכולת לאתר את החשודים".

 נציג פרקליטות המדינה, שלומי אברמזון ציין בתגובה, כי אתמול לראשונה התקיים דיון משולב של המשטרה, צה"ל והפרקליטות וכי צה"ל מעולם לא פנה באופן יזום לגבי תקיפות של חיילים לפרקליטות המדינה.

בעקבות הדברים, מתח יו"ר הוועדה, ח"כ עמר בר-לב ביקורת על חוסר התאום בין המשטרה, צה"ל והפרקליטות שעל אף ישיבה שהתקיימה לפני כחצי שנה בנושא והעלייה באירועים שדווחו בהרחבה באמצעי התקשורת, לא קיימו כל דיון משותף בטיפול בתופעה עד אתמול. בר-לב ציין כי התופעה קיימת ולא יכול להיות שהגופים יהיו רק מגיבים אלא חייבים ליזום. בר-לב אף ביקש מצה"ל לערב בתהליך הטיפול בחיילים החרדים את גורמי מדעי ההתנהגות ובריאות הנפש באופן יזום בכדי ללוות את החיילים החרדים ולא להתקל בתופעה רק כאשר הם בוחרים להתלונן.

 בחלק הראשון של הדיון, שעסק בנתוני הגיוס, נחשף כי נכון לחודש מרץ, נמצאים בצה"ל 54,635 חרדים תחת חובת גיוס מאז חודש אוגוסט, בו פג תוקפו של חוק טל. על פי נתוני הצבא, מתוכם, התייצבו 12,843 לצו ראשון והתגייסו 838 חרדים לצה"ל. על פי הנתונים, עלה עוד כי בין השנים 2012 ל-2013 חלה עליה חדה בכמות המתגייסים לגדוד נצח יהודה (995 מתגייסים ב-2012 לעומת 1,537 ב-2013). עם זאת, על פי מספר גורמים בדיון, עלה כי האווירה הנוכחית פוגעת ביכולת להגדיל את כמות המתגייסים.

 בהקשר זה, אמר משה ליפשיץ, ששירת בנח"ל החרדי בין השנים 2006-2009 ומרכז את הסיוע לבוגרי גדוד נצח יהודה, כי "בעוד שבשנת 2006 היתה אהדה לאלו שהתגייסו בקרב החברה החרדית, היום גם חיילי מילואים מפחדים להסתובב בשכונות מסוימות עם מדים.  אם פעם אני הייתי הולך ומשכנע להתגייס ומשכנע אלו שהתגייסו לשכנע את חבריהם, היום המצב שונה".

 בישיבה אף נחשף, כי בשנת 2013 היו 54% מתוך חיילי מסלול ההסדר בשל"ת (שירות ללא תשלום), במעמד של חיילי צה"ל (כ-3,007 חיילים), בו הם זכאים לתשלומי תשמ"ש, נסיעות ותנאים נוספים המגיעים לחיילים.

 ח"כ עמר בר-לב אמר בסיכום הדיון, כי הוועדה תמשיך לעקוב גם אחר המגמות בגיוס החרדים בעקבות החוק שצפוי לעבור וגם בטיפול הרשויות בחיילים החרדים, לרבות בתנאי השירות ובבעיות האלימות כלפיהם. "הדבר החשוב ביותר הוא להוביל ולא להיות מובלים ואני מצפה מכלל הגורמים לנהוג כך, בנושא גיוס החרדים שהוא אתגר לאומי שניצב לפתחנו", סיכם בר-לב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן