Skip to content

נתניהו ימנה יו"ר לוועדת חוץ וביטחון עד סוף החודש

אחרי חודשים ארוכים צפויה ועדת חוץ וביטחון להיגאל מ"יתמותה" ולקבל יושב ראש קבוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי חודשים רבים בלי יושב ראש – צפוייה ועדת החוץ והביטחון לקבל יושב ראש קבוע. כך הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בעקבות עתירה לבג"צ שהגישו ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר סיעת העבודה ח"כ איתן כבל וח"כ ד"ר נחמן שי לפני כעשרה ימים הודיע נתניהו כי בכוונתו למנות יו"ר לועדת חוץ וביטחון עד ל-31 במרץ.

יצחק (בוז'י) הרצוג. העתירה הניבה פרי (צילום: ציפי מנשה)
יצחק (בוז'י) הרצוג. העתירה הניבה פרי (צילום: ציפי מנשה)

בעתירה נכתב, "ענינה של עתירה זו בפגיעה קשה ומהותית, במרקם החיים הדמוקרטים וביחסים שבין הרשות המחוקקת למבצעת, תוך פגיעה בריבונות וביכולתה של הרשות המחוקקת לבצע את חובותיה ולמלא אחר האחריות המוטלת עליה בפיקוח על הרשות המבצעת".

 עוד הוסיפו העותרים:  "חוסר יכולתם של המשיבים להגיע לכדי הסכמה בדבר מינוי של יו"ר קבוע לועדת חוץ וביטחון ממניעים פוליטיים קואליציוניים ורצונם למשוך את המועד בו תהיה הועדה ללא יו"ר קבוע לתקופה העולה על שישה חודשים. כל זאת תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה והבלתי מידתית בריבונותה של כנסת ישראל ומתפקידה כמפקחת על המדיניות, המדינית –ביטחונית, ועל מערכת הביטחון על כל מרכיביה. אי התערבות שיפוטית, במקרה דנן הזועק השמיימה, עלולה להוביל למצב של "מדרון חלקלק" בפגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות שהינה מאבני היסוד של שיטת הממשל הנהוגה בישראל".

עוד נכתב בעתירה כי, "הפגיעה קשה אף יותר שכן במקרה של מערכת הביטחון ישנם גופים, שמלבד ועדת חוץ וביטחון על ועדותיה השונות, אינם  נמצאים תחת כל פיקוח אחר בין פרלמנטארי ובין ציבורי".

במענה לעתירה, הוגש היום תצהיר על ידי פרקליטות המדינה בשם ראש הממשלה – ובו נכתב: "על אף שהטענות הנוגעות למשיב 1 (נתניהו) מתייחסות לכובעו הפוליטי  ולא לסמכויותיו במסגרת תפקידו הממלכתי ומשכך אין זה סוג העניינים שמקומם להתברר בבג"צ, התבקשנו לעדכן את בית המשפט הנכבד, כי בכוונת המשיב1 להביא לידיעת יו"ר הכנסת את דבר החלטתו בנוגע למינויו של יו"ר ועדת החוץ והביטחון עד לתום החודש הנוכחי, דהיינו עד ליום 31.3.2014".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן