Skip to content

ליברמן: לכבוש את עזה ואח"כ לחשוב עם המצרים על הסדר

גם השר שטייניץ קורא לכבוש את רצועת עזה באופן זמני, כדי לחסל את תשתיות הטרור. נתניהו: "מי שינסה לפגוע בשמחת חג פורים שלנו - אנחנו נפגע בו בעוצמה"; שר הביטחון משה יעלון: "כל מי שינסה לירות לעבר ישראל או יהיה מעורב בירי לעבר ישראל - דמו בראשו". נשיא המדינה, שמעון פרס: "כדאי שהחמאס יחליטו איך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר החוץ, אביגדור ליברמן, קורא לכבוש את כל רצועת עזה "ואחר כך לחשוב יחד עם המצרים על הסדר". לעמדתו של ליברמן הצטרף הבוקר השר יובל שטייניץ, שקרא, בתכנית הבוקר "אורלי וגיא" בערוץ 10, להשתלט על רצועת עזה זמנית ולחסל את תשתיות הטרור.

"קודם לכבוש - אח"כ לחשוב". ליברמן (צילום: דן בר דוב)

"קודם לכבוש – אח"כ לחשוב". ליברמן (צילום ארכיון: דן בר דוב)

בדברים שכתב בעמוד הפייסבוק שלו הסביר השר ליברמן באריכות את הסיבה לקריאתו לכבוש את רצועת עזה. בין השאר הוא כותב: "אין אף מדינה ריבונית בעולם שיכולה להסכים למציאות כזו בה ארגוני הטרור הם שקובעים ומווסתים את מהלך חייהם של אזרחיה.

"בנוסף לכך, לאחר סיומם של המבצעים 'עופרת יצוקה' ו'עמוד ענן' הציגו אותם המחבלים בעזה כניצחון גדול שלהם והם התפארו בכך שהצליחו לעמוד מול המעצמה החזקה במזרח התיכון. זה קרה משום שישראל לא הביאה את המערכות הללו להכרעה אסטרטגית והביא גם להתעצמות של החמאס שנועדה לחקות במלואה את מודל חיזבאללה בלבנון.

"נוכחנו לדעת, אם כן, שבאמצעים מוגבלים ובשלט רחוק לא ניתן לטפל בבעיית הטרור מעזה. המחבלים מנצלים את מחויבותנו לערכים הומאניים והם מאכסנים ומייצרים את הטילים בתוך מסגדים, גני ילדים, בתי ספר, מרפאות ודירות קרקע בבניינים רבי קומות וגם יורים אותם משם.

"לא ניתן להסכים לכך ששטח שפונה ע"י ישראל ישמש מחבלים בכדי לירות טילים ולאיים על אזרחי ישראל", כותב ליברמן. "לכן, הפתרון היחידי לכך הוא 'רברסיביליות של התהליך', כפי שהגדיר זאת ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. הפתרון היחידי למצב זה של מעגל טרור בלתי-נפסק הוא כיבוש מחדש של עזה וניקוי האורוות שם. גם מבחינה גיאו-פוליטית המציאות הנוכחית היא האופטימלית לעשות זאת: בשבוע שעבר הוציאה מצרים את ארגון החמאס אל מחוץ לחוק וסגרה את מנהרות ההברחה ויש לה עניין, לא פחות מישראל, להשליט סדר ברצועה על מנת להפסיק את המצב שבו עזה משמשת כבסיס אספקה של נשק וטרור לחצי האי סיני ומקלט לטרוריסטים שפועלים שם.

"לאחר סיום ניקוי אורוות הטרור והטרוריסטים בעזה נֶעָרֵך עם מצרים ובחשיבה בינלאומית להסדר שיאפשר חיים נורמליים הן לתושבי הדרום והן לתושבים בעזה", כותב שר החוץ. "לכן, אין לישראל ברירה, עלינו להשליט סדר בעזה ולהחזיר את הביטחון לתושבי ישראל".

קודם לכן, בראיון שנתן אמש בערוץ 2, אמר ליברמן כי אין מנוס מכיבוש מלא של כל רצועת עזה, ניקוי אורוות "ורק אחר כך נחשוב על ההסדר יחד עם המצרים".

השר לענייני מודיעין, יובל שטייניץ, חיזק הבוקר את דרישתו של ליברמן. בראיון לתוכנית הבוקר של אורלי וגיא, אמר השר שטייניץ: "במוקדם או במאוחר נצטרך להשתלט על עזה, ולהפיל את שלטון חמאס. זה לא יהיה כיבוש קבע, אלא עניין של שלילת יכולות שיגור. אם וכאשר נגיע לרגע בו צריך להשתלט על עזה – והרגע הזה קרב והולך – זה צריך להיות מהיר מאוד.

"להשמיד את תשתיות הטרור". יובל שטייניץ (צילום: אתר הכנסת)
"להשמיד את תשתיות הטרור". יובל שטייניץ (צילום: אתר הכנסת)

"תמיד לא נוח לצאת למבצע כזה", אמר שטייניץ. "תמיד יש סיבות טובות לדחות אותו וזה לא פשוט מבחינת הזירה העולמית ומבחינת האפשרות שיהיו נפגעים. אגב, זה היה צריך לקרות לפני מספר שנים – גם בעמוד ענן, ברגע שפגעו טילים בגוש דן ובירושלים, חשבתי שצריך ללכת עד הסוף, שאין ברירה, וצריך להכריע את מדינת הטרור שצמחה בעזה".

 השר שטייניץ ציין את מבצע חומת מגן ב-2002 כדוגמה לפיה צריך להתנהל מבצע עתידי. "כבשנו זמנית למספר חודשים את ג'נין, טול כרם, חברון, לא נשארנו בהן. נכנסנו, חיסלנו את ארגוני הטרור, יצאנו ובסוף השטח הסתדר כך או אחרת. הסיבה היחידה לעצירת גל המתאבדים היתה שנכנסנו לשם והכרענו את תשתיות הטרור. לפעמים למדינה אין ברירה, והיא צריכה לפעול גם בתנאים של אי ודאות לגבי העתיד".

בתוך כך חזר הבוקר ראש הממשלה והזהיר את גורמי הטרור ברצועת עזה מחידוש הירי. נתניהו אמר זאת במהלך ביקור במפעל טבע, שערך יחד עם ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון. בשעות הצהריים התכנס הקבינט המדיני, כדי לדון במצב.

"המדיניות שלנו בדרום היא ברורה – אנחנו מסכלים ופוגעים בכל מי שמנסה לפגוע בנו ואנחנו מגיבים בעוצמה חזקה מאוד מול כל פגיעה", אמר נתניהו. "אני רוצה להבהיר שמי שינסה לפגוע בשמחת חג פורים שלנו – אנחנו נפגע בו בעוצמה. אנחנו לא סתם השגנו את השקט בדרום הגדול ביותר בשנים האחרונות, משום שזו המדיניות שלנו – וכדאי שגורמי הטרור ברצועת עזה יתחילו להפנים שיש להם כאן עניין עם ממשלה מאוד נחושה ועם צבא מאוד חזק".

נתניהו וקמרון בסיור במפעל "טבע" סירושלים. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו וקמרון בסיור במפעל "טבע" סירושלים. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה פנה אל ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון: "בזמן שבמפעל טבע באשדוד מייצרים תרופות שמועברות לעזה, יורים משם רקטות לעבר ישראלים חפים מפשע. אתה (קמרון) הולך לבקר את הנשיא עבאס עוד מעט, רק מספר דקות מפה. הוא לא גינה את ירי הרקטות על אזרחינו. איך אפשר לא לגנות את ירי הרקטות המכוון לאזרחים תמימים? הוא כן גינה את ישראל על כך שהיא הגיבה וירתה בשלושת הטרוריסטים שירו פצצות מרגמה לעברנו. את זה הוא גינה".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר לאחר הערכת מצב, שקיים עם גורמי צבא וביטחון, כי תגובת צה"ל בעקבות הירי אתמול לעבר דרום הארץ היא החריפה ביותר מאז מבצע 'עמוד ענן', והמחיר ששילמו ארגוני הטרור ברצועה הוא כבד. "אנו רואים בג'יהאד האסלאמי ובחמאס אחראים לירי אתמול לעבר הדרום, וברשותנו מגוון אפשרויות שלא נהסס להשתמש בהן כדי להמשיך ולהגיב כלפיהם בעוצמה. חמאס הוא האחראי ברצועה, ואם לא יידע למנוע ירי משטחו לעבר ישראל, נפעל נגדו ונגד אינטרסים רחבים שלו. כל מי שינסה לירות לעבר ישראל או יהיה מעורב בירי לעבר ישראל דמו בראשו, ולא נהסס לפגוע בו בכל עת. נמשיך לפעול באחריות ובשיקול דעת כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל ולאפשר שגרת חיים רגילה".

גם נשיא המדינה שמעון פרס התייחס היום להסלמה בדרום והדגיש כי מדינת ישראל תגיב בעוצמה לכל ירי מהרצועה: "הלילה עשה צה"ל מה שהיה צריך לעשות – תקף עשרות מטרות ברצועה. הירי בוצע על-ידי הג'יהאד אבל מי שאחראי זה החמאס. הנהגת החמאס אומרת שהיא אחראית על כל רצועת עזה, אם כך היא אחראית גם על כל מה שקורה ברצועת עזה. מדינת ישראל  לא תרשה בשום פנים ואופן שיירו על אזרחינו. כדאי שהחמאס יחליטו איך הם רוצים לחיות – על כל אש יקבלו אש, על כל הפסקת אש יקבלו הפסקת אש", אמר הנשיא.

ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון גינה אמש בחריפות את ירי הרקטות ואמר: "בריטניה מגנה בכל תוקף את ירי הטילים על ישראל. זוהי תזכורת עד כמה חשובה ההגנה על עתיד מדינת ישראל ובטחונה – יש לכם את תמיכת בריטניה. התקפה על אוכלוסייה אזרחית זוהי התנהגות ברברית – הקהילה הבינלאומית מאמינה כי לא ניתן להגיע להסכם בדרך אלימה אלא רק באמצעות הדברות".

הסטייט דיפרטמנט גינה הלילה בחריפות את ירי הרקטות מרצועת עזה וכינה את הירי כהתקפת טרור – שלישראל ישנה זכות להתגונן מפניה. בהודעה שפרסמה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי, נאמר: "ארה"ב מגנה במונחים החריפים ביותר את התקפות הטילים על ישראל בידי טרוריסטים מרצועת עזה. … אנו קוראים להפסיק את המתקפות האלו באופן מיידי. לישראל, כמו לכל מדינה, יש הזכות להגן על עצמה".

גם הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון, גינתה בחריפות את ירי הרקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. עם זאת קראה אשטון לאיפוק משני הצדדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן