Skip to content

פיליטון פורים, שנכתב בעיצומה של השואה, נמסר ליד ושם

הפיליטון נכתב ביידיש בערב חג פורים של שנת 1943 במחנה ייליה בטרנסילבניה. יושבי המחנה היו מדוכדכים ולא הייתה להם מגילת אסתר. צבי הרשל וייס, שהיה ידוע בחוש ההומור שלו ושאהב "להתבדח", החליט לכתוב פיליטון ביידיש, שישלב את קורות המגילה בקורותיהם של יושבי המחנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ערב פורים בשנת 1943 במחנה ייליה (Ilioara) בטרנסילבניה היה עצוב. התנאים היו בלתי נסבלים ומצב הרוח היה ירוד מאוד. צבי הרשל וייס החליט לכתוב פיליטון כדי לעודד את רוחם של היהודים ששהו יחד איתו במחנה. לאחרונה, מסר בנו של צבי את הפיליטון הכתוב ביידיש ליד ושם במסגרת המבצע "לאסוף את השברים".

הפיליטון של פורים, שנכתב בעיצומה של השואה במחנה ייליה (באדיבות יד ושם)
הפיליטון של פורים, שנכתב בעיצומה של השואה במחנה ייליה (באדיבות יד ושם)

שמואל יצחק וייס, מספר בעדותו כי בערב חג פורים של שנת 1943, לא הייתה ליושבי המחנה מגילת אסתר. אביו, צבי הרשל וייס, שהיה ידוע בחוש ההומור שלו ושאהב "להתבדח", לדבריו של שמואל, החליט לכתוב פיליטון שישלב את קורות המגילה בקורותיהם של יושבי המחנה. צבי הקריא את הפיליטון בליווי מנגינה בפני יושבי המחנה וכך חגגו במחנה ייליה את חג הפורים (בעדות שמסר שמואל יצחק ליד ושם ב-2007, שמואל מדקלם את הפיליטון לפי ההיגוי המקורי).

באוגוסט 1944 משפחת וייס שוחררה ממחנה ייליה, שמואל והוריו עלו לישראל.

לאחרונה, מסר שמואל יצחק את הפיליטון של אביו למשמרת ביד ושם במסגרת המבצע. שמואל יצחק  וייס: "הפיליטון יקר מאוד לליבי והתקשיתי להיפרד ממנו, אשתי לחצה עלי למוסרו ליד ושם ובסופו של דבר החלטתי שהוא חשוב לעם היהודי כולו וכדאי שעוד אנשים ידעו על קיומו. העתקתי את הפיליטון בבית ומסרתי את המקור ליד ושם, לאחר שמסרתי את הפיליטון הצטערתי שלא הקדמתי לעשות זאת בעבר".

יו"ר יד ושם אבנר שלו: "בבתים רבים בישראל  נמצא תיעוד אישי מתקופת השואה שאיננו מוכר ולא נגיש לציבור הרחב. רבים מבעלי התיעוד אינם מודעים לחשיבותם של החומרים שברשותם ולצורך בשימורם המקצועי. אנו קוראים לציבור הרחב למסור אותו ליד ושם, כיוון שכאן הם יישמרו היטב, ויהיו נגישים לציבור הרחב".

למסירת פריטים אישיים מתקופת השואה יש לפנות ליד ושם בטלפון: 1-800-25-7777.

ביום ראשון תתקיים בבית הכנסת ביד ושם קריאת מגילת אסתר בה תוצג המגילה שנמצאה לאחר חיסול גטו קרקוב ב-13 במרס 1943. המגילה מוערכת כבת 300-450 שנה ונמצאה ע"י קז'ימייז' קובלסקי, בערימת גרוטאות בקז'ימייז' הריקה מיהודים, לאחר חיסול הגטו בקרקוב וגירוש היהודים לפלאשוב ולהשמדה. ניצול מקרקוב בשם ברל שול תרם את המגילה ליד ושם ואף יהיה נוכח באירוע. מנהל בית החולים שערי צדק פרופ' יונתן לוי יקרא את המגילה. באירוע ישתתפו ניצולי שואה מארגונים שונים וכן 60 בנות ממדרשת מוריה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן