Skip to content

ירידה חדה בגרעון המסחרי של ישראל בסחורות ובשירותים

לאחר שלוש שנים רצופות בהן התרחב הגרעון במאזן המסחרי התהפכה המגמה ב-2013 עם גרעון של 2.3 מיליארד דולר, לעומת גרעון של 8.5 מיליארד דולר ב-2012
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר שלוש שנים רצופות בהן התרחב הגרעון במאזן המסחרי בקצב הולך ועולה, התהפכה בשנת 2013  המגמה. כך מתברר מדוח סיכום פעילות של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, שגובש על ידי כלכלן מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, אהוד גונן.

טכנולוגיה עילית ומעורבת-עילית

מהדוח מתברר, כי בסיום שנת 2013 עמד הגרעון המסחרי בסחורות ושירותים על כ-2.3 מיליארד דולר, ירידה חדה לעומת הגרעון של שנת 2012 שעמד על כ-8.5 מיליארד דולר. עוד מתברר מהדוח, כי בשנת 2013 היווה היצוא התעשייתי בעוצמות טכנולוגיה עילית ומעורבת-עילית 81% מסך היצוא התעשייתי השנתי – 44% ו-37% כל אחת, בהתאמה.

גידול ביצוא התעשייתי

היצוא התעשייתי ללא יהלומים צמח השנה בשיעור של כ-4%, הגידול נזקף לזכותן של תעשיות הטכנולוגיה העילית ובעיקר המעורבת-עילית: העלייה השנתית בתעשיות הטכנולוגיה העילית נרשמה ביצוא של מחשבים, מכשור אלקטרוני ואופטי (5.9%) ושל כלי טיס, חלליות וציוד נלווה (14.6%). עליות אלו התקזזו באופן חלקי בגלל הירידה המשמעותית ביצוא תרופות של 7.3%, שנמשכת כבר שנה שנייה ברציפות, כאשר הירידה ב-2012 הייתה 6%.

עלייה בייצוא כימיקלים

מקורה של העלייה החדה בתעשיות טכנולוגיה מעורבת-עילית הינה בעיקר בעלייה ביצוא של ענף הכימיקלים (17%), שזה היפוך מגמה משנת 2012, שבה דעך היצוא בענף זה בשיעור חד. מנגד, נרשמה ירידה של 11.9% ביצוא של ציוד חשמלי. הירידה השנתית בתעשיות הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית נבעה בעיקר מירידה של 20.6% בענף תעשיית מתכות בסיסיות וגם מירידה של 10.75 בענף מוצרי נפט גולמי מזוקק. בתעשיות הטכנולוגיה המסורתיות שיעור הירידה הגדולה ביותר של 94.3% נרשמה בענף מוצרי עץ, שעם וקש.

ישראל – שוק צרכני קטן

אהוד (אודי) גונן, כלכלן מינהל סחר חוץ, משרד הכלכלה: "כלכלת ישראל דומה בפרופיל שלה לכלכלות מודרניות ומפותחות אחרות ומתאפיינת בתמ"ג שכשני שלישים ממנו, מקורם בתחום השירותים ואילו רק פחות משליש ממנו הינו יצור תעשייתי. עם זאת חייבים לזכור כי היצור התעשייתי הוא הבסיס לכל משק מפותח. ללא תעשייה מפותחת ומגוונת, לא ניתן לבנות כלכלת שירותים מפותחת. מעבר לבסיס התעשייתי יצרני, יש לזכור כי ישראל הינה כלכלה – שוק צרכני קטן – בן 8 מיליון נפש. לפיכך, על מנת לשמר יכולות יצור מתקדמות, יש צורך בהפניית הזרקור והתמקדות בייצור והפקת סחורות ושירותים המיועדים ליצוא. חברות הזנק רבות רואות כבר בשלבים מוקדמים של פעילותן את כל השוק העולמי כשוק היעד שלהם ולא רק את השוק הישראלי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן