Skip to content

ארדואן: שואפים לגדל דור צעיר דתי ושמרן

עשור לאחר עלייתו לשלטון, וכשהוא בשיא כוחו הפוליטי, אמר ראש ממשלת טורקיה כי שאיפתו ושאיפת מפלגתו לגדל דור צעיר דתי ושמרן בטורקיה. דבריו של ארדואן לא עברו בשקט במדינה שרבים בה חילונים גמורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשור לאחר עלייתו לשלטון, וכשהוא בשיא כוחו הפוליטי, אמר ראש ממשלת טורקיה כי שאיפתו ושאיפת מפלגתו לגדל דור צעיר דתי ושמרן בטורקיה. דבריו של ארדואן לא עברו בשקט במדינה שרבים בה חילונים גמורים

מאת אסף בירון

רג'פ טייפ ארדואן (Flickr/Prime Minister of Greece)
האם אתם מצפים ממנו לגדל דור של אתאיסטים? רג'פ טייפ ארדואן (Flickr/Prime Minister of Greece)

ראש הממשלה הטורקי רג'פּ טייפּ ארדואן, אמר אתמול (ה') כי ממשלתו מבקשת "לגדל נוער דתי" ועורר גל טענות בנוגע ל"אג'נדה נסתרת" שעניינה אסלאמיזציה של טורקיה החילונית. ארדואן, שלמד בעצמו בבית-ספר דתי וכעת מכהן בראש מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP), בעלת הזיקה האסלאמית, אמר את הדברים במהלך ישיבת הפרלמנט בשבוע שעבר  ונגע בעצב חשוף בחברה הטורקית.

"האם אתם מצפים ממפלגה שמרנית ודמוקרטית לגדל דור של אתאיסטים? ייתכן שזוהי משימתכם, אך לא משימתנו. אנו נגדל דור שמרני ודמוקרטי, המקבל את ערכי המדינה ואת עקרונותיה", ציין ארדואן.

דבריו של ארדואן זכו לביקורת עזה מאנשי האופוזיציה הנמנים על "מפלגת העם הרפובליקנית" (CHP) החילונית והמזוהה עם דרכו של מוסטפא כמאל אתאטורק. כמאל קיליצ'דארואלו, מנהיג ה-CHP, האשים את ארדואן בקיטוב המדינה ואמר כי "זהו חטא לסחוט קולות באמצעות הדת. ארדואן אינו דתי אלא מספסר בדת".

הפרשה עוררה גם ביקורת ציבורית וטובי הפובליציסטים בטורקיה התייחסו אליה בהרחבה. בעל-הטור הליברלי חסן ג'מאל כתב על הנושא בעיתון הטורקי מילייט: "אני שואל את ראש הממשלה: מה אעשה אם אינני רוצה שבני יתחנך כדתי ושמרן? אם אתה הולך לחנך דור דתי ושמרני בבתי הספר, מה יהיה על בני?".

הפובליציסט מהמת עלי ביראנד מתח השבוע ביקורת על ארדואן במאמר שכותרתו "המרוץ לאדיקות דתית יהיה סופנו". במאמרו, שאל ביראנד האם מדובר בצעד הראשון בדרך להפיכתה של טורקיה למדינה דתית, ודרש מארדואן להסביר עצמו, שכן מיליוני אנשים אימצו לעצמם אורח חיים חילוני, עוד לפני הקמת הרפובליקה ועל כן דבריו של ארדואן הם עניין נפיץ שיכול להצית מלחמת-דת במדינה.

מפלגת ה-AKP, המזוהה כמפלגה אסלאמית שמרנית, נמצאת בשלטון מאז שנת 2002, ובניצחונה השלישי בבחירות 2011, גרפה כ-60 אחוז מן המושבים בפרלמנט. מאז עלייתה של המפלגה לשלטון, נחלש כוחו של הצבא הטורקי, שנחשב בעבר שומר החילוניות, בצורה ניכרת. בנוסף, עשרות אנשי צבא סדירים ובדימוס, אנשי אקדמיה, עיתונאים ועורכי-דין נאסרו בעקבות האשמות על חתירה כנגד השלטון, דבר אשר עורר ביקורת עזה מצד גורמים אופוזיציוניים אשר קראו לממשלת ארדואן "אוטוריטרית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן