עלייה של כ-60% במספר תאונות קטלניות עם משאית בערים

18 תאונות דרכים קטלניות בהן הייתה מעורבת משאית התרחשו בשנת 2013 בערים ברחבי הארץ, לעומת שנת 2012 בה התרחשו 11 תאונות מסוג זה

עלייה של כ-60% במספר תאונות קטלניות עם משאית בערים

18 תאונות דרכים קטלניות בהן הייתה מעורבת משאית התרחשו בשנת 2013 בערים ברחבי הארץ, לעומת שנת 2012 בה התרחשו 11 תאונות מסוג זה

בשנת 2013, התרחשו 316 תאונות דרכים קטלניות המעורבות משאית בערים, מתוכן 40 תאונות בהן נפגעים באורח קשה. בממוצע של עשר השנים האחרונות (2004-2013) מתרחשות מדי שנה 18 תאונות דרכים קטלניות (תאונות בהן לפחות הרוג אחד) במעורבות משאית במתחם העירוני ו-50 תאונות קשות כאלו בממוצע. בסך הכל, בשנה מתרחשות 436 תאונות דרכים במעורבות משאית בממוצע בערים.

כמו כן, בשנת 2013 ארעו 18 תאונות דרכים קטלניות בהן הייתה מעורבת משאית בערים ברחבי הארץ, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לשם השוואה, בכל שנת 2012 התרחשו 11 תאונות קטלניות בערים בהן הייתה מעורבת משאית. המשמעות: בשנת 2013 הייתה עלייה של 63% בתאונות קטלניות מסוג זה.

שמואל אבאב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא רק הנהג אשם. על המדינה להגביר את האכיפה ובדיקות התקינות של משאיות, כדי להגביר את ההרתעה בפני מעסיקים ובעלי משאיות, מלהעלות על הכביש כלי רכב כבד, שאיננו תקין. בנוסף על קציני הבטיחות לעבור עם הנהג על תוואי הדרך, לתכנן את הנסיעה ולהדגיש בפניו נקודות סיכון בערים שבהן הוא עלול להיתקל".

התפלגות תאונות הדרכים בהן היתה מעורבות של משאיות בעשור האחרון (2004-2013) עפ"י ערים:

• בתל אביב התרחשו 704 תאונות משאית, 17 מהן קטלניות ו- 53 קשות.
• בירושלים התרחשו 510 תאונות משאית, 18 מהן קטלניות ו- 60 קשות.
• בחיפה התרחשו 284 תאונות משאית, ארבע מהן קטלניות ו- 27 קשות.
• בחולון התרחשו 190 תאונות משאית, חמש מהן קטלניות וחמש קשות.
• בפתח תקוה התרחשו 149 תאונות משאית, ארבע מהן קטלניות ו- 16 קשות.
• באשדוד התרחשו 142 תאונות משאית, שמונה מהן קטלניות ו- 15 קשות.
• בבאר שבע התרחשו 142 תאונות משאית, אחת מהן קטלנית ו- 11 קשות.

משאיות בנתיב נפרד ואיטי, בגרמניה (צילום: דני בר)

על פי הנתונים, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

בעיה קשה נוספת היא שעות העבודה הארוכות של נהגי המשאיות. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות.

אחד הפתרונות האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי. הטכוגרף הדיגיטאלי מתעד את פעולות הנהג, מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ועוד נתונים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש לנהג.

לאחרונה פורסם דו"ח מדדי ביצועים, של המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים (ETSCׂׂ), אשר עסק בתאונות כלי רכב כבדים. הדו"ח מצא כי בכל המדינות החברות בארגון, חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות משאיות, ובסך הכול חלה ירידה ממוצעת של 6% במספר ההרוגים בתאונות של משאיות. ישראל ממוקמת בתחתית הרשימה והציגה ירידה של ש3%, יחד עם רומניה, פינלנד והונגריה.

הדו"ח של המועצה ממליץ להתמקד בכלי רכב כבדים, בעת תכנון וקביעת מדיניות לשיפור הבטיחות בדרכים. ואכן, כלי רכב כבדים ואוטובוסים מעורבים ביותר תאונות קטלניות למיליארד ק"מ נסועה, מאשר כלי הרכב הממוצע, ורוב ההרוגים הם משתמשי הדרך אחרים ולא נוסעי הרכב הכבד. מחברי הדו"ח ממליצים להגביר את האכיפה המכוונת לכלי רכב כבדים, כמו גם להכניס אמצעים טכנולוגים מצילי חיים.

בשנת 2013, התרחשו 316 תאונות דרכים קטלניות המעורבות משאית בערים, מתוכן 40 תאונות בהן נפגעים באורח קשה. בממוצע של עשר השנים האחרונות (2004-2013) מתרחשות מדי שנה 18 תאונות דרכים קטלניות (תאונות בהן לפחות הרוג אחד) במעורבות משאית במתחם העירוני ו-50 תאונות קשות כאלו בממוצע. בסך הכל, בשנה מתרחשות 436 תאונות דרכים במעורבות משאית בממוצע בערים.

כמו כן, בשנת 2013 ארעו 18 תאונות דרכים קטלניות בהן הייתה מעורבת משאית בערים ברחבי הארץ, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לשם השוואה, בכל שנת 2012 התרחשו 11 תאונות קטלניות בערים בהן הייתה מעורבת משאית. המשמעות: בשנת 2013 הייתה עלייה של 63% בתאונות קטלניות מסוג זה.

שמואל אבאב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא רק הנהג אשם. על המדינה להגביר את האכיפה ובדיקות התקינות של משאיות, כדי להגביר את ההרתעה בפני מעסיקים ובעלי משאיות, מלהעלות על הכביש כלי רכב כבד, שאיננו תקין. בנוסף על קציני הבטיחות לעבור עם הנהג על תוואי הדרך, לתכנן את הנסיעה ולהדגיש בפניו נקודות סיכון בערים שבהן הוא עלול להיתקל".

התפלגות תאונות הדרכים בהן היתה מעורבות של משאיות בעשור האחרון (2004-2013) עפ"י ערים:

• בתל אביב התרחשו 704 תאונות משאית, 17 מהן קטלניות ו- 53 קשות.
• בירושלים התרחשו 510 תאונות משאית, 18 מהן קטלניות ו- 60 קשות.
• בחיפה התרחשו 284 תאונות משאית, ארבע מהן קטלניות ו- 27 קשות.
• בחולון התרחשו 190 תאונות משאית, חמש מהן קטלניות וחמש קשות.
• בפתח תקוה התרחשו 149 תאונות משאית, ארבע מהן קטלניות ו- 16 קשות.
• באשדוד התרחשו 142 תאונות משאית, שמונה מהן קטלניות ו- 15 קשות.
• בבאר שבע התרחשו 142 תאונות משאית, אחת מהן קטלנית ו- 11 קשות.

משאיות בנתיב נפרד ואיטי, בגרמניה (צילום: דני בר)

על פי הנתונים, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

בעיה קשה נוספת היא שעות העבודה הארוכות של נהגי המשאיות. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות.

אחד הפתרונות האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי. הטכוגרף הדיגיטאלי מתעד את פעולות הנהג, מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ועוד נתונים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש לנהג.

לאחרונה פורסם דו"ח מדדי ביצועים, של המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים (ETSCׂׂ), אשר עסק בתאונות כלי רכב כבדים. הדו"ח מצא כי בכל המדינות החברות בארגון, חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות משאיות, ובסך הכול חלה ירידה ממוצעת של 6% במספר ההרוגים בתאונות של משאיות. ישראל ממוקמת בתחתית הרשימה והציגה ירידה של ש3%, יחד עם רומניה, פינלנד והונגריה.

הדו"ח של המועצה ממליץ להתמקד בכלי רכב כבדים, בעת תכנון וקביעת מדיניות לשיפור הבטיחות בדרכים. ואכן, כלי רכב כבדים ואוטובוסים מעורבים ביותר תאונות קטלניות למיליארד ק"מ נסועה, מאשר כלי הרכב הממוצע, ורוב ההרוגים הם משתמשי הדרך אחרים ולא נוסעי הרכב הכבד. מחברי הדו"ח ממליצים להגביר את האכיפה המכוונת לכלי רכב כבדים, כמו גם להכניס אמצעים טכנולוגים מצילי חיים.

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן