Skip to content

ניתן פטור ביטחוני למוצרים בלתי מסווגים ל-100 מדינות

המטרה היא לעודד את היצוא הביטחוני ממדינת ישראל. אלוף (מיל.) דן הראל מנכ"ל משרד הביטחון: "נקדם לקיחת סיכונים מבוקרים גדולים יותר במגמה לפתוח שוקי יצוא חדשים בעולם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דובי לביא. צילום אלון בסון משרד הביטחון
דובי לביא. (צילום אלון בסון משרד הביטחון)

משרד הביטחון ירחיב את הפטור מרישיון שיווק למוצרים בלתי מסווגים לכ-100 מדינות. זאת במטרה לעודד את היצוא הביטחוני ממדינת ישראל. במקביל, הידק אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) את האכיפה נגד יצואנים, שהפרו את חוק הפיקוח, ובשנת 2013 הטיל קנסות בהיקף של יותר מ-4 מיליון שקלים, המהווה את היקף הקנסות הגבוה ביותר מאז הקמת אפ"י. כך מסר היום דובי לביא, ראש אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון, בכנס השמיני של האגף.

אגף הפיקוח סיכם היום את שנת הפעילות 2013, בכנס השנתי המתקיים זו השנה השמינית ברציפות, בהשתתפות מאות יצואנים ביטחוניים ונציגים בכירים של אנשי מערכת הביטחון. הכנס התקיים במעמד מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל.) דן הראל, ובת' מקורמיק, המשמשת ראש ארגון DTSA – Defense Technology Security Administration, הגוף הטכנולוגי ביטחוני במשרד ההגנה האמריקני, שהגיעה לישראל במיוחד כדי להשתתף בכנס ולהביע הערכה לפעילות האכיפה הישראלית.

פעילות אפ"י ב-2013

ראש אפ"י החדש, דובי לביא, שנכנס לא מכבר לתפקידו, חשף בכנס את ההיקפים העצומים של פעילות הפיקוח על הייצוא הביטחוני, שעליה אחראי משרד הביטחון:

• 1414 יצואנים רשומים במרשם היצוא הביטחוני (1055 חברות ו-328 אנשים פרטיים).
• יותר מ-320,000 רישיונות שיווק פעילים הנפיק אגף הפיקוח על היצוא מאז שנת 2007 (השנה שבה הוקם האגף) . כ- 20,547 מוצרים פעילים רשומים כיום באפ"י.
• יותר מ-27 אלף בקשות חדשות לרישיונות שיווק לכ-190 מדינות (אישור ראשוני לשיווק מוצר לחו"ל) התקבלו באפ"י במהלך 2013. למעלה מ-50% מהבקשות לרישיונות שיווק, הוגשו למוצרים בלתי מסווגים. יתר הבקשות הוגשו למוצרים מסווגים, למוצרים בתחום הלוחמה בטרור, ביטחון הפנים (HLS ) ועוד. ב-8% מהמקרים בלבד נדחו הבקשות לקבלת רישיון.
• כ-8,500 רישיונות יצוא (אישור סופי לייצוא מוצר לחו"ל, למוצרים הפטורים מרישיון שיווק או לאחר מתן רישיון השיווק) הנפיק משרד הביטחון במהלך 2013. זמן הטיפול הממוצע בבקשה לרישיון יצוא בשנת 2013 עמד על 18 ימים בלבד.
• כ- 216 אירועים של חשד להפרת חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני טופלו בועדות אכיפה של אפ"י. קנסות בהיקף של למעלה מ-4 מיליון שקלים הוטלו על יצואנים- היקף הקנסות הגבוה ביותר מאז הקמת אפ"י. 3 קנסות בהיקף של מיליון שקלים כל קנס, הוטלו על 2 תעשיות ביטחוניות גדולות, שביצעו פעולות שיווק, שלא בהתאם למגבלות הרישיון, ו/או ללא רישיונות מתאימים.

שינויים בפעילות הפיקוח

לביא הכריז על שורה של שינויים בפעילות הפיקוח, מתוך מטרה לייעל ולשפר את השירות שניתן ליצואנים, ולהרחיב את האכיפה. השינוי המרכזי, שעליו הוא הכריז היה הרחבת הפטור מרישיון שיווק למוצרים בלתי מסווגים, מ-39 מדינות כיום לכ-100 מדינות. כמו כן הודיע לביא על הגדלת תדירות חלק מהוועדות המייעצות, הכנסת מערכות מחשוב מתקדמות והגברת הדיאלוג עם התעשיות.

שירות ליצואנים הביטחוניים

"אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני, כגוף הנותן שירות ליצואנים הביטחוניים במסגרת חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, יפעל לשיפור השירות וייעול התהליכים אל מול היצואנים. נפעל להדק את הקשר עם היצואנים, נקיים פורום תעשיות ודו שיח פורה ומתמשך. על היצואנים לפעול בצורה מסודרת, ומבעוד מועד, כדי לאפשר לאפ"י לתת את השירות המצופה ממנו, ולאפשר טיפול במקרים הדחופים באמת", ציין לביא.

פעולות אכיפה

באשר להגברת פעולת האכיפה ציין לביא, כי "נפעל להגברת תדירות הביקורות היזומות בתעשיות ונבחן שיטות לייעול הביקורות והאכיפה, כדי לוודא שהמוצרים היוצאים מישראל אכן עומדים בתנאים ומגבלות רישיונות השיווק והיצוא, ומתוך מטרה מרכזית אחת: לשמור על הנכסים והאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".

לקיחת סיכונים מבוקרים

דן הראל. צילום: אלון בסון משרד הביטחון
דן הראל. צילום: אלון בסון משרד הביטחון

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל.) דן הראל אמר בכנס: "אין בכוונתנו להקל את הפיקוח או לשנות את הפרמטרים שעל-פיהם אנו פועלים, על מנת להקל על היצוא. כן נקדם לקיחת סיכונים מבוקרים גדולים יותר במגמה לפתוח שוקי יצוא חדשים בעולם, וכן נפעל לייעל את האופן שבו אנו פועלים. השינוי במתן היתרי השיווק והיצוא בשווקים חדשים כבר יצא לדרך, ויש אפילו מספר הצלחות של תעשיות".

בת' מקורמיק. צילון אלון בסון משרד הביטחון
בת' מקורמיק. צילום: אלון בסון משרד הביטחון

אחריות משותפת

ראש ארגון DTSA בת' מקורמיק אמרה בכנס: "אנו מכירים בכך שהצלחת ההגנה על טכנולוגיות ביטחוניות דורשת שיתוף פעולה נרחב עם הצבא, הממשל וגורמי אכיפת החוק. באותה מידה, אנו מכירים בכך שההגנה על הטכנולוגיות דורשת שיתוף פעולה נרחב עם התעשייה. זוהי אחריות משותפת של הממשל והתעשייה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן