Skip to content

יעלון שוב התנצל: "לא התכוונתי לפגוע בארה"ב"

"בדבריי לא הייתה כל התרסה או ביקורת או כוונה לפגוע בארה"ב או ביחסים איתה", טען השר יעלון בשיחה עם שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל. "יש חשיבות עליונה ליחסים האסטרטגיים בין המדינות, כמו גם ליחסים האישיים ולאינטרסים ההדדיים. יש לי הערכה עמוקה מאוד ליחסים בין המדינות ולך באופן אישי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, שוחח אמש עם מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, והתנצל בפניו על התבטאויותיו שלשום, בכנס סגור באוניברסיטת ת"א. עם זאת, כלל לא בטוח אם שיחת ההתנצלות הזאת סיימה את פרק העימות הנוכחי בין הממשל האמריקני לבין השר יעלון. זאת, משום שבממשל האמריקני הזעם על יעלון רב מאוד.

השיחה בין השר יעלון למקבילו האמריקני התנהלה אמש, סמוך לחצות ובמהלכה ביקש שר הביטחון יעלון להבהיר את דבריו על רקע הפרסומים האחרונים בתקשורת.

שוב התנצל. יעלון (צילום: דן בר דוב)
שוב התנצל. יעלון (צילום: דן בר דוב)

"בדבריי לא הייתה כל התרסה או ביקורת או כוונה לפגוע בארצות הברית או ביחסים איתה", טען השר יעלון. "יש חשיבות עליונה ליחסים האסטרטגיים בין המדינות, כמו גם ליחסים האישיים ולאינטרסים ההדדיים. אני מעריך מאוד את היחסים בכל הרמות בין ישראל לארצות הברית בכלל ובין מערכות הביטחון בפרט. יש לי הערכה עמוקה מאוד ליחסים בין המדינות ולך באופן אישי. הערכתי מאוד את היחסים הללו עוד כרמטכ"ל ואני מעריך אותם היום מאוד כשר הביטחון, ומכיר את מלוא עומקם וחשיבותם. יש לי מחויבות מלאה ליחסים האלו ולשיתוף הפעולה בין ישראל לארצות הברית בכל צורה שהיא".

מזכיר ההגנה הייגל אמר: "אני מודה לך על ההבהרה. אני מכיר בכך שחלק מהדברים הוצאו מהקשרם. אני מעריך את היחסים האישיים בינינו ואת היחסים בין המדינות, ומעריך את דבריך על המחויבות ליחסים אלו".

השיחה הזאת התנהלה לאחר תגובות נזעמות בממשל האמריקני לדברים שאמר השר יעלון, בכנס סגור באוניברסיטת ת"א ולאחר שיחה בין מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי לבין ראש הממשלה שנדרש להתערב בנושא.

קרי, מחה על הביקורת שמתח שר הביטחון יעלון על הממשל האמריקני. גם דוברת משרד החוץ בוושינגטון, גֵ'ן סאקי, התייחסה לכך ואמרה כי נתניהו עצמו ציין שהיקף שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארצות הברית הוא חסר-תקדים, כך שמאוד לא ברור מדוע שר הביטחון יעלון ממשיך בתבנית הזאת של השמעת הערות אשר אינן משקפות את מערכת היחסים. הדוברת הוסיפה כי הממשל אינו סבור שדברי יעלון משקפים את עמדת ממשלת ישראל אבל סרבה למסור פרטים על תוכן שיחת הטלפון. עוד אמרה כי לשר החוץ קרי יש "עור עבה" כלשונה וכי הוא מעונין להשאיר את התקרית מאחוריו ולהמשיך הלאה.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי ארצות הברית הושיטה לישראל סיוע חסר-תקדים וכי הוא ממליץ ליעלון להאזין לדבריו של ראש הממשלה נתניהו אשר שיבח את היקף שיתוף הפעולה בין ממשל אובמה לבין ממשלת ישראל.

הממשל האמריקאי תקף באופן אישי ובחריפות חסרת תקדים, את שר הביטחון משה יעלון, לאחר שזה אמר בכנס באוניברסיטת ת"א כי ארצות הברית "משדרת חולשה" בזירות שונות בעולם. בממשל האשימו את יעלון בחבלה מכוונת ביחסים בינה לבין ישראל והתקוממו בעיקר נוכח הביקורת שמתח יעלון על ההתנהלות האמריקאית בעניין המשבר באוקראינה ועל כך שהביע חוסר הערכה כלפי הסיוע הביטחוני לישראל.

"נדהמנו מהערות שר הביטחון, המטילות ספק במחויבותו ליחסי ישראל ארצות הברית", נמסר בתגובת הממשל בוושינגטון. "מדובר בדפוס מטריד, שבו שר הביטחון מביע זלזול בממשל האמריקאי ומעליב את פקידיו הבכירים ביותר. לאור המחויבות חסרת התקדים של הממשל הזה לביטחונה של ישראל, אנו תמהים מדוע שר הביטחון נראה נחוש לחתור תחת יחסים אלה".

אין זו הפעם הראשונה שיעלון מסתבך עם הממשל האמריקני. בינואר, האשים יעלון את שר החוץ ג'ון קרי ב"משיחיות אובססיבית". גם אז פרסם יעלון הודעת התנצלות על השתלחותו בקרי, שנוסחה עם ראש הממשלה נתניהו, ובה הבהיר כי "ישראל וארצות הברית שותפות למאמץ לקידום המשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים בהובלת מזכיר המדינה קרי. אנחנו מעריכים את מאמציו הרבים של מזכיר המדינה למטרה זו".

בדברים שאמר באוניברסיטת ת"א מתח שר הביטחון ביקורת חריפה על התנהלות הממשל האמריקאי בסוגיה האיראנית ואף רמז שנשיא ארה"ב ברק אובמה מעדיף לגלגל את תפוח האדמה הלוהט למי שיחליף אותו בבית הלבן. "אנשים יודעים שאיראן מרמה", אמר יעלון. "אבל אנשי מערב שבעים מעדיפים לדחות את העימות. אם אפשר לשנה הבאה, או לקדנציה שאחריי, אבל בסוף זה מתפוצץ".

יעלון התייחס למערכת היחסים המדינית־ביטחונית בין ישראל לארצות הברית וטען כי "צריך לראות את הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל בפרופורציה". לדבריו, "לא מדובר בטובה אמריקאית, אלא באינטרס", וישראל לא רק מקבלת דברים מארצות הברית, אלא גם נותנת לאמריקאים. "הם מקבלים מאתנו מודיעין איכותי וטכנולוגיה", אמר. "כיפת ברזל אנחנו המצאנו. הכנפיים של המטוס החמקן ה-F35 אנחנו המצאנו. את החץ אנחנו המצאנו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מיהר להגיב על דברי יעלון ועל הביקורת מארה"ב, בנאומו בכנסת, כמה שעות לאחר מכן. "ארה"ב הייתה ונשארה בעלת הברית הגדולה שלנו", אמר נתניהו. "אנחנו מעריכים גם את השיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני שהוא  ברמות גבוהות מאוד, כולל במקרה של אניית הנשק האיראני. ואני מעריך גם את הניסיון של ארה"ב לסייע לנו לקדם את התהליך המדיני".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן