Skip to content

הורסים מדינה, בונים גטו

מדוע איש איננו ניצב לצדם של עובדי משרד החוץ? היכן כל אותם פרופסורים למדעי המדינה? הנדם שופרה של האקדמיה או שגם היא משקשקת. איפה אותם אנשי עסקים ששליחי משרד החוץ דחפו (ללא עמלה)? איפה אותם אמנים שמשרד החוץ קידם ודאג שיוזמנו לפסטיבלים בינלאומיים ובעקבותיהם להצלחה עולמית. איפה הציבור?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מדינת ישראל - הגטו היהודי (אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

עובדי משרד החוץ פתחו שוב בעיצומים, למה? כי מורחים אותם, כמו שמרחו את הרופאים וכמו שמרחו רבים אחרים. תהליכי גישור מול משרד האוצר הם עוד אמצעי למריחת זמן. אבל החלטות של בית הדין לעבודה גרועות אפילו יותר. "בתי המשפט לא נועדו לעשות צדק, הם נועדו לשמר מצב קיים, למנוע שינויים מהפכניים, גם אם אינם צודקים" – כך אמר לי פעם עורך דין ותיק. כמי שרקד עם המערכת והיא דרכה לו על הרגליים עד זוב דם אני יכול לומר שהוא צודק במאת האחוזים. גם עובדי משרד החוץ מגלים את זה עכשיו.

הבעיה היא שנתניהו עיקר את משרד החוץ לחלוטין והפך את כל אותם אנשים מבריקים העובדים שם למארגנים, מתאמים ומאפשרים (facilitate) של אירועים חשובים יותר וחשובים פחות, אבל שאינם תואמים את המקצוע שהוכשרו אליו, היינו דיפלומטיה. זאת, אחרי שהמדינה השקיעה הון תועפות בלשכנע אקדמאים צעירים להצטרף לשירות החוץ וכסף רב נוסף בקורס צוערים.

עבור מה בעצם? נתניהו הוציא מידי משרד החוץ את היחסים עם ארה"ב (ועכשיו הוא יכול לחסל אותם כאוות נפשו), את המגעים עם הפלסטינים (כדי לוודא שלא יהיו מגעים), את ההסברה (עבודה שהועברה למשרדו של נפתלי בנט, אללה ירחמה), משרד הפנים מטפל בוויזות ודרכונים וכל אותם מוחות מבריקים, שללא ספק היו מצליחים בשוק הפרטי, מוצאים את עצמם ללא העבודה אליה התגייסו.

ממשלת ישראל עובדת קשה להרוס את מה שנשאר ממדינת ישראל וכדי ליצר במקומה גטו יהודי לאומני, והדרך למטרה הזו היא חיסול שירות החוץ. האם שמעתם פעם על מדינה בלי שירות חוץ? אני לא! גם רפובליקות הבננות והדיקטטורות שמושמות ללעג וקלס בישראל ובעולם כולו מחזיקות שירות חוץ ראוי לשמו. מדינת ישראל ויתרה על התואר מדינה, כי היהודים כנראה רוצים לחזור לגטו, גטו ממנו לא יצאו לעולם.

לא מפתיע שמשרד החוץ לא מצליח לאייש עמדות. לא מוזר בכלל לגלות ששליחים פורשים אחרי תקופה אחת בחו"ל – לא לילד הזה הם פיללו. עכשיו תוסיפו לזה את המשכורת העלובה, שאיננה מצדיקה הרס חיי המשפחה, הקריירה של בן/בת הזוג, ולא תצליח לממן פסיכולוג לילדים (שיזדקקו לו), לא תפצה על המרחק מהמשפחה המורחבת וסביר שלא תממן את עלויות הנסיעה לראותם.

עובדי משרד החוץ נמצאים עכשיו במטחנה, באותה מטחנה בה בילו הרופאים. זו בדיוק אותה מטחנה בה נטחנה המחאה של 2011 ועימה אנשים רבים וטובים. התקשורת מתעלמת מזעקתם, וגם מהעיצומים שלהם, אבל אם חס וחלילה מישהו בסכנת חיים ויש סיפור עם דם, השופרון של נוני מוזס יחשוף סיפור קורע לבבות על הטרוריסטים של משרד החוץ. אף מילה על המחבלים של משרד האוצר. עובדי משרד החוץ בעיצומים, לא בשביתה, אבל ידיעות אחרונות, העיתון של הגטו, לא מכיר בהבדל. מי שנתן לו את הכוח לעצב את הלך הרוח הציבורי הזה הוא הציבור עצמו.

מדוע איש איננו ניצב לצדם של עובדי משרד החוץ? היכן כל אותם פרופסורים למדעי המדינה? הנדם שופרה של האקדמיה או שגם היא משקשקת. איפה אותם אנשי עסקים ששליחי משרד החוץ דחפו (ללא עמלה)? איפה אותם אמנים שמשרד החוץ קידם ודאג שיוזמנו לפסטיבלים בינלאומיים ובעקבותיהם להצלחה עולמית. איפה הציבור?

"הציבור שונא אותנו" – אמר לי עובד בכיר במשרד החוץ.

למה בעצם שונא עם ישראל את עובדי משרד החוץ. בגלל שהם נתפסים כשמאלנים? אה, נכון, בגטו אסור להיות שמאלני. כבר היום יוצאת לעיתים קרובות קריאה לחסל את השמאלנים. אלא שהשמאלני הזה יקום באמצע הלילה לארגן משלחת חיפוש לילד הטמבל שלך שנעלם בג'ונגלים, הוא ידאג שהגופה של יקירך תגיע לידי המשפחה במהירות האפשרית, הוא יקדם את העסק שלך בחו"ל אם יש לך מה למכור, הוא יריץ אמנים ישראלים בכל רחבי העולם, לתפארת מדינת ישראל. והוא ישתוק! כי העובדה שהוא אולי שמאלני איננה רלוונטית כל עוד הוא בשירות החוץ. הוא מייצג מדינה ולא את עצמו.

אז נכון שהוא לובש חליפה ועניבה (גם אם אפשר למות מחום) ומדי פעם נוכח במסיבת קוקטייל, גם אם הוא מת מעייפות והתרוצץ בין עשרה אירועים לפני כן, כי הם חשובים ליחסים של מדינת ישראל, של הקהילה היהודית ולכל עמך ישראל.

רבותי, אתם שונאים את האדם הלא נכון. האנשים היחידים שבזכותם מדינת ישראל נחשבת עדיין למדינה ולא לגטו סגור ומסוגר הם עובדי משרד החוץ ושליחיו. הציבור הישראלי הוא ורק הוא יכול לשנות את מנטליות הגטו על ידי תמיכה בעובדי משרד החוץ. לא הגיע הזמן שתניחו בצד את ה"עיתון המעוות של המדינה"  ותסייעו לאפר מעט את פניה של המדינה. היא רק בת 66 ונראית זקנה מתמיד, עלובה מתמיד. האיפור היחיד על פניה הוא משרד החוץ. אל תתפלאו שכולם אנטישמיים. הם לא אנטישמיים, הם רואים את מדינת ישראל במלוא כיעורה כי בניימין נתניהו מונע מאלו שנועדו, הוכשרו ומסוגלים לשפר את תדמיתה לעשות את מה שהם יודעים.

מי שעלול לשלם על זה זה אתם, כבר בטיול הקרוב לחו"ל.

9 Comments

  1. חבר ועד עובדי משרד החוץ
    22 במרץ 2014 @ 8:55

    מילים כדורבנות. תודה רבה לך.
    יחד עם זאת הייתי מבקש להעיר כמה דברים:
    1. אולי עובדי משרד החוץ מצטיירים כשמאלנים, ומן הסתם יש שם גם כאלה, אבל הם בעלי השקפות מגוונות ביותר. יש שם אנשי ימין מובהקים (לפחות מחצית מוועד העובדים, אגב), אנשי מרכז ואנשי שמאל. יש שם יהודים, דרוזים ואפילו כמה ערבים (במספר לא מספיק, לטעמי). יש שם יהודים חרדים, אורתודוכסים מודרנים, קונסרבטיבים ורפורמים. בקיצור – משרד מגוון שמייצג את מדינת ישראל לכל גווניה.
    2. החיסול שהממשלה, מסיבותיה, מבצעת במשרד החוץ רחב הרבה יותר. המשרד לענינים אסטרטגיים מנסה לנגוס בפעילות האגף האסטרטגי, המשרד לעניני תפוצות (בחסות השר בנט) זוכה לתקציבי פעילות רחבים עשרות מונים מחטיבת תפוצות במשרד החוץ, אך אין לו את הקשרים והיכולות שיש למשרד החוץ בנושא. אגף ההסברה שעבר ממשרדו של אדלשטיין למשרד ראש הממשלה, לא מסוגל לפעולללא נציגויות ישראל ברחבי העולם. כל אלה הם כאין וכאפס לעומת הניסיון הנואל להפוף את המועצה לבטחון לאומי למשרד חוץ זוטא בחסות משרד ראש הממשלה.
    3. משרד החוץ ועובדיו הם ממלכתיים, חפים משיקולים פוליטיים כאלה או אחרים. זה אולי מקשה על המאבק, אך התנהלות משרד האוצר, הבוטה והכוחנית, הביאה אותנו לנקודת האל חזור. לכן מוטב למדינת ישראל לפתור את הבעיות המהותיות עכשיו, כדי למנוע נזקים מיותרים עקב השביתה, נזקים כלכליים, מדיניים ואחרים. עלות הנזקים עד כה גבוה בהרבה מעלות הפתרון. אמנם לפקידי האוצר לא אכפת מכלכלת ישראל, לכן ראוי שיתעורר המבוגר האחראי בממשלה ויאלץ אותם לסיים את הסכסוך.
    4. פתרון סכסוכי עבודה אינו יכול לבוא בשיטת הנוק אאוט, כמו באיגרוף, אלא במשא ומתן אמיתי והוגן. בנוק אאוט, אגב, שני הצדדיםחוטפים בדרך מכות רבות, כואבות ומיותרות…

    • עמית מנדלזון
      22 במרץ 2014 @ 9:08

      אף אחד לא אומר שכולם שמאלנים, כתוב במפורש "נתפסים כשמאלנים" לצערי זה הדבר היחיד שהציבור רואה. עצוב לי לראות שעוד לא הבנתם שאין משא ומתן הוגן במדינת ישראל, ע"ע הרופאים המתמחים.

      • חבר ועד עובדי משרד החוץ
        22 במרץ 2014 @ 9:15

        אנחנו הבננו שאין אנו יכולים לתלות את יהבנו על הוגנות פקידי האוצר, ומכאן המאבק הקשה והמכאיב שאנו מנהלים.

        • עמית מנדלזון
          22 במרץ 2014 @ 9:26

          יישר כוח המאבק שלכם צודק וחשוב רק תזכרו שגם על בית המשפט והמגשרים אסור לסמוך

      • נדב
        22 במרץ 2014 @ 14:32

        כפי שאני מבין, אין כוונתו של הכותב להציג את עובדי משרד החוץ כשמאלנים, אלא להצביע על דימויים בקרב הציבור כיום, כי ככה זה בגטו: מי שמעז לפצות פה נגד מהלכי הסירוס של ראש הממשלה, שר האוצר ושרים נוספים, מוגדר מיד כשמאלן, ושמאלנים הרי תמיד יוצאים נגד מדינתם, לפי שיטה זו.

    • נדאל
      22 במרץ 2014 @ 12:43

      פרופסור פרקינסון, בספרו "חוק פרקונסון" משנות הארבעים (או מתחילת החמישים), מסביר על התנהלות הבירוקרטיה "המודרנית". כשממנים 0 (אפס) לראש משרד, הוא ממנה שני אפסים מתחתיו. למה? כדי שיתחרו זה בזה כל הזמן ויעזבו אותו לנפשו. אלה מצידם ממנים כל אחד שני אפסים מתחתיהם, ומהר מאד כל המערכת קורסת מרוב אזלת – יד וחוסר מנהיגות כשירה. בן גוריון אמר בזמנו שאם החירותניקים יעלו לשלטון, הם יהרסו את כל מה שבנינו ויסדנו במדינה הזאת. אמרו וצדקו. מרגע שהימין עלה לשלטון, הם הורסים בשיטתיות את כל התשתית הסוציאלית, חברתית, שיפוטית ופוליטית שהוקמה כאן ושהיתה בזמנו לפלא בעיני העולם כולו. ומכל ראשי השלטון הימני במשך כ 30 שנה, הגדיל לעשות נתניהו. מי ש -( בין שאר המינויים המעוותים בממשלותיו) -מינה בריון כמו ליברמן, לראש משרד מהרגישים ביותר במדינה, בלי להניד עפעף, רק מתוך פחד לכסאו, בלי כל אחריות לגורל המדינה ולעתידה, ייכנס להסטוריה כמחסל האולטימטיבי של מדינת ישראל. עם ראש ממשלה כזה ועם ממשלות כאלו, מי צריך אויבים? יישבו נא אויבינו בשקט- ויחכו בסבלנות. מדינת ישראל כבר תחסל את עצמה. מה שמדהים הוא שאנחנו האזרחים, שעדיין איכפת לנו, לא יוצאים לרחובות ומעיפים את החבורה הזאת מעלינו. במצריים יצאו מליונים לרחובות בגלל כיכר ירוקה במרכז העיר, ואפרופו – העיפו את השלטון. לטוב או לרע. המהפכה הצרפתית, ששינתה את העולם, קמה בגלל שחיתות של הממשל והטייקונים שלו. ואנחנו לא מגיבים, מעדיפים לברוח מכאן ולהציל את נפשותינו, כי רק פעם אחת חיים ואת חיינו החד- פעמיים, השלטון המושחת הזה הורס עד היסוד.

  2. Sharon
    22 במרץ 2014 @ 0:01

    הלוואי שאפשר היה לפרסם את דבריך ברבים. סוף סוף מישהו שצועק כי המלך ערום. כל מילה נכונה.

    • עמית מנדלזון
      22 במרץ 2014 @ 0:10

      מדוע אי אפשר ? הנה אני מפרסם, יש עיתון אחד שלא ממש מתבייש לומר את האמת

  3. יהודית
    21 במרץ 2014 @ 14:02

    עמית – אני לא מכירה אותך, פעם ראשונה שאני רואה כתבה שלך. המאמר שלך משקף את המצב האמיתי של משרד החוץ. גם אני שואלת איפוא הם אותם הפרופסורים, אנשי עסקים, אמנים, פוליטיקאים שמקבלים סיוע ושירות מנציגויות ישראל בעולם? מדוע לא נשמע קולם (להוציא קבוצה קטנה)?כל זאת בעוד שמשרד החוץ פועל כל העת לקדם ולשפר את תדמית מדינת ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן