Skip to content

לראשונה בתולדות המדינה: שביתה כללית במשרד החוץ

החל מהיום מטה משרד החוץ יהיה סגור בצורה מוחלטת לכל פעילות וכן 103 שגרירויות ישראל ברחבי העולם, בכללן נציגויות מפתח מניו זילנד במזרח, דרך פריז, לונדון ברלין וכלה בוושינגטון, סן פרנסיסקו ונציגות ישראל באו"ם. העובדים יעזבו את מקומות עבודתם - ומדינת ישראל תיוותר חשופה בזירה המדינית ללא קו הגנה דיפלומטי, נתונה לסכנת בידוד בינלאומי. במשרד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה בתולדות המדינה, עובדי משרד החוץ פותחים בשביתה כללית. כל השגרירויות והנציגויות של מדינת ישראל נסגרות, עובדי משרד החוץ יעזבו את מקומות עבודתם – ומדינת ישראל תיוותר חשופה בזירה המדינית ללא קו הגנה דיפלומטי, נתונה לסכנת בידוד בינלאומי.

ועד עובדי משרד החוץ הנחה את עובדי המשרד לעזוב את מקום עבודתם והכריז על שביתה כללית. עפ"י החלטת הוועד העובדים ינעלו באופן מוחלט את משרד החוץ וכן את שגרירויות ישראל בעולם, לראשונה בתולדות ישראל. משרד החוץ והשגרירויות יושבתו לתקופה בלתי מוגבלת, במחאה על תנאי העסקתם של הדיפלומטים הישראלים ובשל מה שעובדי משרד החוץ מכנים: ההחלטה הדרקונית של משרד האוצר לקצץ בשכר העובדים.

מתוך עמוד הפייסבוק של עובדי משרד החוץ
הכרזה מתוך עמוד הפייסבוק של עובדי משרד החוץ

בהודעת ועד העובדים נאמר: "החל מהיום (23 במרס), משרד החוץ של ישראל יינעל ואיש לא יורשה להיכנס אליו, לרבות ההנהגה הפוליטית והנהלת המשרד. מטה משרד החוץ יהיה סגור בצורה מוחלטת לכל פעילות וכן 103 שגרירויות ישראל ברחבי העולם, בכללן נציגויות מפתח מניו זילנד במזרח, דרך פריז, לונדון ברלין וכלה בוושינגטון, סן פרנסיסקו ונציגות ישראל באו"ם".

"מלחמת חורמה על שירות החוץ". יאיר פרומר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (צילום: מעמוד הפייסבוק של יאיר פרומר)
"מלחמת חורמה על שירות החוץ". יאיר פרומר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (צילום: מעמוד הפייסבוק של יאיר פרומר)

יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, יאיר פרומר: "משרד האוצר הכריז מלחמת חורמה על שירות החוץ של מדינת ישראל ועל הדיפלומטים המסורים שנאבקים על עתידם של הישראלים יום יום, שעה שעה. לא נשלים עם ההפקרות הבלתי נסבלת של פקידי האוצר המחבלים באינטרסים החיוניים של מדינת ישראל. פקידי האוצר הם אנשים חסרי אחריות שלא סופרים את אזרחי ישראל ומחסלים במו ידיהם את הכלכלה הישראלית, את הביטחון הלאומי ואת העתיד של כולנו. פקידי האוצר לא ימנעו חרמות על ישראל, לא יתמכו בעסקאות ענק בינלאומיות שיניבו רווח לכלכלה, ולא ישמיעו את קולנו במועצת הביטחון של האו"ם. לא ניתן להם להוביל את ישראל לקטסטרופה בזירה הבינלאומית ונמשיך להיאבק על עתידו של שירות החוץ הישראלי."

עובדי משרד החוץ פתחו בעיצומים ב-4 במרס. הם האשימו את פקידי האוצר שהכשילו לטענתם באופן מכוון ומניפולטיבי את הניסיונות להוביל לפתרונות שימנעו את קריסת הדיפלומטיה הישראלית. בשל העיצומים, עד כה, נותק הקשר של ישראל עם הארגונים הבינלאומיים ועם מקבלי ההחלטות והגורמים המשפיעים במדינות העולם. אין פעילות הסברה ודוברות בתקשורת הזרה, לא מונפקים דרכונים ואישורים קונסולריים, לא מטופלים ומבוטלים בפועל ביקורים ממלכתיים בארץ ובחו"ל, לא ניתנים אישורים לייצוא ביטחוני ואין חתימה על מסמכים הנדרשים לביצוע עסקאות בינלאומיות המניבות רווח רב לכלכלה ולמשק. עד כה, מוערכת הפגיעה הישירה בכלכלה הישראלית בעשרות מיליוני דולרים.

שגרירות ישראל בלונדון לפני מספר ימים (מעמוד הפייסבוק של עובדי משרד החוץ)
שגרירות ישראל בלונדון לפני מספר ימים (מעמוד הפייסבוק של עובדי משרד החוץ)

עם זאת, במהלך העיצומים נמשכה עבודת הדיפלומטים והמטה בנושאים רגישים וחשובים המטופלים בשירות החוץ. בעת השביתה הכללית, תופסק גם עבודה זו. היום, לראשונה בתולדות ישראל, ייסגר משרד החוץ ולא תעשה עבודה באף תחום הנמצא תחת אחריותו של המשרד.

בתגובה אמר שר החוץ, אביגדור ליברמן: ״זוהי החלטה אומללה של ועד העובדים שמראה על איבוד עשתונות. אין בה כל תועלת והיא רק גורמת ליותר נזק לעובדי משרד החוץ.

"צר לי על שצעדים בלתי אחראיים אלו באים על חשבונם של אזרחי המדינה ותוך כדי שמתנהלים מגעים מול משרד האוצר ומהלך של גישור, בראשות מגשר מוסכם, נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר השופט סטיב אדלר, על מנת להגיע לסיכום הוגן", אמר שר החוץ. "אנו נעשה את כל מה שאפשר על מנת למזער את הנזק שנגרם למדינה ולאזרחיה".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג, הגיב על השביתה: "מזה שבועות רבים שאני מתריע בפני ראש הממשלה ושר החוץ מעל כל במה, בכנסת ובשיחות פרטיות ואומר להם תתערבו אישית ותפתרו את המשבר הזה. זו קבוצת עובדים נאמנה וטובה שנמצאת בתנאי שכר עלובים בשהייתם בחו"ל. דבר זה גורם לעזיבה המונית של העובדים הללו, שהוכשרו שנים רבות לתפקידם אל מול חזית קשה במיוחד של בידוד בינלאומי, קרבות על מעמדה של ישראל, חזית של טרור וחס וחלילה אם נגיע לכדי פיצוץ השיחות עם הפלסטינים. על ראש הממשלה ושר החוץ להתערב היום ולמנוע ממשרד האוצר, משר האוצר ומסגנו להמשיך ולהשפיל את עובדי משרד החוץ. אני קורא לראש הממשלה ושר החוץ  לפתור את הבעיה פן יהיה מאוחר מדי ".

בתוך כך הודיעו 58 מבוגרי קורסי הצוערים, בחמש השנים האחרונות, על תמיכתם המלאה במאבק עובדי משרד החוץ.

"אנו המהווים את דור העתיד של הדיפלומטיה הישראלית, מי שהתגייסו למשרד החוץ מתוך תחושת שליחות ובכוונה לשרת את מדינת ישראל בכל הזירות ואל מול כלל האתגרים – קוראים לכם שלא להיכנע לאיומים, ולנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותכם, לרבות הכרזה על השבתה מלאה, בכדי להבקיע את חומת האטימות של משרד האוצר", נאמר בהודעת בוגרי קורס הצוערים.

"הניסיון מלמד כי הדרך להתמודדות עם התנהלותם הבריונית של נערי האוצר היא עמידה איתנה, בחזית אחידה וללא פחד, עד להשגת צדק. כמי שנאבקו על הזכות להימנות עם קבוצת האיכות הנקראת 'שירות החוץ הישראלי', ניאבק על הצלתו מידי הפקידים בטרם תהיה זו בכייה לדורות.

"מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לאבד את הזרוע המדינית-אסטרטגית שלה, ולעמוד מנגד כאשר רבות ורבים נאלצים לעזוב את שירות החוץ – פשוט כי אינם שורדים מבחינה כלכלית", נאמר בהמשך ההודעה. "אנו מבקשים מן הוועד לשים לנגד עיניו את דאגותיו ההולכות וגדלות של דור העתיד של המשרד ובכלל זה הפרשות ריאליות לצבירה הפנסיונית וההתנגדות לשליחות שנייה כפויה.

"שליש מחברינו לשרות החוץ נאלצו לעזוב את המשרד בעשור האחרון, אך אנו מחזקים את ידיכם וקוראים לכם לא לוותר עד שנבטיח את הניצחון", אומרים בוגרי קורס הצוערים. "זו שעת המלחמה על הבית".

ח"כ מיכל בירן פרסמה הודעת תמיכה: "כבר שנה שהאוצר מורח אותם בתירוצים שונים ומשונים, והליך הגישור שנמשך שבעה חודשים התברר כדרך נוספת לקנות זמן. בכל יום שעובר ללא הסכם שכר, האוצר חוסך כמה גרושים על העובדים הללו, שמגיעים אחרי 10 שנות וותק לשכר בסיס של 9000 ש"ח ברוטו. תוסיפו לזה את העובדה שהם עוזבים את המשפחה והחברים בארץ לשנים רבות, ובני ובנות הזוג שלהם משלמים מחיר אישי ומקצועי כבד.

"הם אלו שמייצגים אותנו ברחבי העולם. הם הפנים שלנו, הם אלו שיהיו אמונים על כיבוי השרפה בפעם הבאה ששר בממשלה יעלוב בעמיתיו האמריקנים. אליהם תפנו כשתזדקקו לסיוע אם חס וחלילה יאבד הקשר עם חבר או בן משפחה שמטייל בחו"ל.

"הגיע הזמן שראש הממשלה יתייחס אליהם, לא רק כשהוא זקוק למישהו שיפרוס עבורו שטיח אדום בזמן ביקור חגיגי בחו"ל, אלא ממש עכשיו, ולא יום מאוחר יותר".

במשרד האוצר אומרים בתגובה כי ועד עובדי משרד החוץ לוקח את אזרחי ישראל כבני ערובה ופוגע באינטרסים החיוניים של המדינה. משרד האוצר הציע פתרונות לסוגיות שהעלו עובדי משרד החוץ, אך הועד דורש תוספות שכר לבכירי המשרד. נזכיר כי עובדי שירות החוץ קיבלו תוספת שכר של 20% רק לפני שנתיים. ועד העובדים סרב לקבל את הפתרונות ונטש באופן חד צדדי את הליך הגישור שהתנהל בראשות השופט בדימוס סטיב אדלר. אנו קוראים לוועד להפסיק לנקוט בצעדים כוחניים ולשוב להליך הגישור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן