Skip to content

ליברמן שוקל הטלת צווי ריתוק על עובדי משרד החוץ

במסיבת עיתונאים שכינס קרא שר החוץ לשובתים לשוב להליך הגישור. הוא תקף את ועד העובדים ואמר כי בשביתה נחצו קווים אדומים. עוד טען כי הוועד איבד את התמיכה הציבורית משום שהוא נוקט אלימות פיזית ומילולית ופוגע בחסרי ישע. ועד עובדי המשרד בתגובה: "לאורך כל תהליך הגישור פעלנו בניקיון כפיים וללא רבב על מנת ליצר פתרונות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד הנזק המדיני והכלכלי, כתוצאה משביתת עובדי משרד החוץ, הולך ומצטבר – אומר שר החוץ, אביגדור ליברמן, כי הוא שוקל להוציא צווי ריתוק לעובדי המשרד השובתים. הערב, במאמץ למצוא פתרון למשבר, ייפגשו נציגי ועד העובדים במשרד החוץ, עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, עם הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם ועם המגשר, השופט בדימוס סטיב אדלר.

במסיבת עיתונאים שכינס קרא שר החוץ לשובתים לשוב להליך הגישור. הוא תקף את וועד העובדים ואמר כי בשביתה נחצו קווים אדומים ונגרם נזק של ממש למשרד. ליברמן תקף את ועד העובדים ואמר כי איבד את התמיכה הציבורית משום שהוא נוקט אלימות פיזית ומילולית ופוגע בחסרי ישע.

מחאה מקורית של עובדי משרד החוץ בלונדון, באבי רואד - המקום שבו צולמו הביטלס (צילום: מעמוד הפייסבוק של עובדי משרד החוץ)

מחאה מקורית של עובדי משרד החוץ בלונדון, באבי רוד – המקום שבו צולמו הביטלס (צילום: עובדי משרד החוץ)

"זכותם של עובדים לשבות ולדרוש שיפור בתנאי העסקה, אך לא אקבל שעוברים לפגיעה בחסרי ישע", אמר ליברמן במסיבת העיתונאים. "מה שקורה היום הוא שפוגעים במסכנים שאיבדו דרכונים ולא יכולים לחזור ובתינוקות שצריכים לחזור למדינת ישראל ואנחנו לא מחזירים גופות של אנשים שנפטרו בחו"ל. זו פגיעה בשמנו הטוב. עובדי משרד החוץ חצו כמה קווים ופוגעים במשרד החוץ. המאבק הוסט לכיוון לא נכון ולא בריא ויש אובדן לגיטימציה".

בסיום דבריו גילה השר ליברמן כי נתן הוראה להנהלת המשרד לנתק כל קשר עם הוועד "עד שהם מפסיקים למנוע כניסת עובדים".

מוקדם יותר התייחס גם נשיא המדינה שמעון פרס לשביתה ואמר: "שביתת עובדי משרד החוץ גורמת דאגה גדולה למדינה, לתושביה, ליחסי החוץ ולעובדי המשרד כאחד, העושים מלאכה חיונית. אין אני בא להטיל את האשם על אף לא אחד מהצדדים המעורבים בסכסוך. אבל חובה ליישבו בהקדם." הוסיף פרס.

"עובדי המשרד חצו את הקווים". אביגדור ליברמן. (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
"עובדי המשרד חצו את הקווים". אביגדור ליברמן. (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

"מזה כשבעה חודשים מתנהל הליך גישור בין ועד העובדים במשרד החוץ לבין משרד האוצר על-ידי הנשיא בדימוס, השופט סטיב אדלר", אמר הנשיא. "יצא לי לשרת במשרד החוץ והוא יקר לי מאוד. יצא לי גם לשרת במשרד האוצר והוא נחשב בעיני מאוד. הכרתי בתפקידי כנשיא את השופט סטיב אדלר, ולמדתי להוקיר את יושרו. את כוח שיפוטו. אני קורא לצדדים לתת אמון בשופט אדלר ולהסמיכו למצוא פתרון דחוף לסכסוך".

בוועד  עובדי משרד החוץ הגיבו על דברי שר החוץ ליברמן: "אנחנו שמחים שבחלוף שנה של דיון עקר והתמודדות בלתי אפשרית, של שליחים שהופקרו בשטח על ידי פקידי אוצר רשלנים, בחר שר החוץ להתערב במשבר בשירות החוץ. אנחנו מקווים כי יפעל במהירות למציאת פתרונות אמיתיים לבעיות איתן מתמודדים שליחי ישראל ברחבי העולם, המסכנים את חייהם יום יום עבור מדינת ישראל ועובדים בתנאים בלתי אפשריים.

"לאורך כל תהליך הגישור פעלנו בניקיון כפיים וללא רבב על מנת ליצר פתרונות אמיתיים למשבר – ועל כך יעיד המגשר עצמו", אמרו בוועד העובדים. "מעולם לא סירבנו לשבת עם פקידי האוצר, ובניגוד להתנהלותם הבריונית עד כה, במידה ויבחרו לשנות את דרכם, נשב בחפץ לב לדיון אמיתי וענייני שיציל את שירות החוץ של ישראל מקריסה."

הכניסה למשרד החוץ בירושלים סגורה ומסוגרת. "כאן שביתה" (צילום: עובדי משרד החוץ)
הכניסה למשרד החוץ בירושלים סגורה ומסוגרת. "כאן שביתה" (צילום: עובדי משרד החוץ)

בוועד עובדי משרד החוץ ציטטו גם את דבריו של השר ליברמן, בכנס השגרירים האחרון שהתקיים בתחילת ינואר, שם אמר כי "יש לתת לדיפלומטים הישראלים להתמקד בעבודה. לא להסיח את הדעת. לא להיות מוטרדים מביטחון תעסוקתי ולא מתנאי העסקתם". הם ציטטו גם את דברים שאמר לטענתם, סגן שר החוץ, זאב אלקין, במפגש עם צוערי משרד החוץ כי הם "מטורפים" אם הם מוכנים לעבוד תמורת השכר שהם מקבלים.

"הדיפלומטים הישראלים ברחבי העולם חשופים יום יום לאיום ביטחוני חריף על חייהם ולא אחת אף שילמו בחייהם בעת שעמדו על משמרתם בהגנה על האינטרסים של ישראל בעולם", נאמר בתגובת ועד העובדים. "עובדי משרד החוץ נלחמים יום יום בכל החזיתות בפניהן ניצבת מדינת ישראל כדי להגן על ביטחונה הלאומי, למנוע חרמות, למנף השקעות מניבות רווח ולהשפיע על גורמי ממשל וקובעי מדיניות בכל העולם כדי שיתמכו בישראל. מאבקם של עובדי משרד החוץ הוא על קיומה של הדיפלומטיה הישראלית ועל ביטחונה הלאומי של ישראל. מדיניות משרד האוצר פוגעת פגיעה ישירה ואנושה בביטחון מדינת ישראל ומחבלת בחוסנה הלאומי, באינטרסים הכלכליים, המדיניים והתרבותיים שלה. אסור למדינת ישראל להפקיר את קו החזית שלה בעולם".

שגרירות סגורה בהאג, בירת הולנד (צילום: עובדי משרד החוץ)
שגרירות סגורה בהאג, בירת הולנד (צילום: עובדי משרד החוץ)

בינתיים, כאמור, מצטברים נזקי השביתה: ביקור ראשון מסוגו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה אמור להתקיים באמריקה הלטינית – בוטל. גם ביקורו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ברומא, שהיה אמור להתקיים בשבוע הבא – בוטל. ביקור משלחת של 12 חברי כנסת לדרום קוריאה, נדחה למועד לא ידוע. בנוסף הפסיקו עובדי המשרד את טיפולם בביקור נשיא המדינה שמעון פרס בסין בחודש אפריל. בנוסף לכך בוטלה שורה של אירועים בארץ ובעולם, עקב השביתה.

השביתה פגעה גם פגיעה כלכלית קשה של עשרות מיליוני דולרים – ואף יותר – בכמה ענפים. כך, למשל, הופסק הטיפול בבקשות רבות מאוד של חברות ביטחוניות לייצא את סחורתן. גם חברות יצוא אחרות ספגו נזקים קשים בשל הפסקת הטיפול בעניינן. 460 עובדים זרים, שהיו אמורים להגיע ארצה ממולדובה, כדי להשתלב בעבודות בניין, תקועים באירופה מזה שבועיים זאת בגלל שמשרד החוץ נמנע מלהנפיק להם אשרות עבודה. בסך הכל הצטברו מאז תחילת השביתה מאות בקשות בוועדת החריגים של מטה השביתה, להחרגת העיצומים.

במטה השביתה של משרד החוץ מדגישים כי אחת הבעיות של שליחי משרד החוץ בחו"ל היא שכר קבוע, שאינו מוצמד ליוקר המחיה המקומי ובקושי עודכן עשר שנים, בניגוד למנגנוני קביעת השכר הנהוגים בשירותי משרד החוץ במדינות אחרות. הבעיה רלוונטית במיוחד בעבור שליחים ששכרם ניתן בדולרים, על רקע הירידה בשער הדולר ביחס למטבע המקומי במדינות רבות.

שגריר ישראל באורוגוואי, דורי גורן, מספר כי שכרו נשחק בעשרות אחוזים בשל התפתחויות שונות שאירעו במדינה בעשור האחרון, בהן ירידת שער הדולר לעומת המטבע המקומי (פסו) ב–26%, אינפלציה גבוהה שהביאה לעליית מחירים והשכר שבקושי עודכן.

"בעוד שכרם של העובדים המקומיים בשגרירות משולם במטבע המקומי ומעודכן לפי המדד, כי אלה חוקי המדינה, השכר שלנו משולם בדולרים, ואיבד עשרות אחוזים מערכו", אומר גורן. "אמרתי לאנשי משרד האוצר: 'אל תשלמו לנו בדולרים, אלא בשקלים'. אני בן 59, בלי חסכונות כמעט בכלל. השבוע לקחתי הלוואה מהבנק. למה אני צריך לקחת הלוואות אחרי 30 שנה במשרד החוץ? החרמות על ישראל בעולם הולכים ומתרבים, אבל קשה מאוד לייצג את ישראל במצב כזה. שליחים לווים כסף מההורים כדי לשרוד כלכלית. יש עשרות נציגויות ריקות של משרד החוץ בעולם, כי פשוט אין מועמדים. אנשים לא מעוניינים לעבוד בתנאים הנוכחיים. אז מה הטריק? לנציגויות בערים יקרות, כמו אוסלו בנורוגוויה, שולחים רווקים. שגרירות שלמה מלאה ברווקים".

אילן שטולמן, בן 56, עד לא מכבר הקונסול הכללי בסאו פאולו שבברזיל, חזר באחרונה לישראל אחרי שלוש שנות שירות. לדבריו, לא זו בלבד שלא הצליח לחסוך כסף ממשכורתו, אלא שנאלץ להוציא כספים מכיסו כדי לממן את שהותו בעיר. "מי שרוצה לבצע את התפקיד כמו שצריך בברזיל, חייב להוציא כסף מהכיס. הוצאתי פי שלושה ממה שהיה לי. עוזרת הבית שניקתה את הדירה שלי הרוויחה יותר ממני. כשרציתי לחלק למוזמנים לשגרירות את הספר 'סטארט־אפ ניישן', הייתי צריך לשלם עליו מכיסי".

מלקולם הונליין, העומד בראש ועידת הנשיאים (ארגון הגג של הארגונים היהודיים המרכזיים והקהילות היהודיות בארה"ב) קורא להפסיק את השפלת הדיפלומטים הישראלים, במאמר דעה שלו שהתפרסם בעיתון "הארץ" (Haaretz).

לדברי הונליין המרעיף שבחים רבים על מסירותם, מקצועיותם ותרומתם של שליחי משרד החוץ, יש להביא לפתרון מהיר של המשבר על מנת למנוע פגיעה קשה הנגרמת לייצוגה של ישראל.

הונליין גם מצר בדבריו על כך שרבים מנבחרי הציבור והפוליטיקאים בישראל אינם מעריכים מספיק את עבודתם של עובדי משרד החוץ ואת ההקרבה שהם נדרשים לה, וזאת גם לאור העובדה שהם משלמים בקריירה שלהם מחירים אישיים, משפחתיים, ביטחוניים ואחרים על מנת לייצג ולהגן על מדינת ישראל בעולם.

לדברי הונליין, המייצג את יהדות ארה"ב, קיימת אי הבנה בקרב ציבורים רחבים בישראל ביחס למהות ואופי עבודת הדיפלומטים הישראלים וישנה תפיסה שגוייה לפיה הם חיים חיי נוחות ופאר ומסתובבים בין קוקטיילים כאשר במציאות הם עובדים מסורים, חרוצים, הנתקלים לא אחת בסכנות ואיומים ביטחוניים, העושים ימים כלילות לייצוגה של ישראל ולשמירה על אינטרסיה המדיניים, כלכליים, ביטחוניים ולהבטחת הקשר עם יהדות התפוצות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן