Skip to content

אנטי תזה לכנס קיסריה או כנס הרצליה

הכנס השלישי בסוגית "הון-שלטון-עיתונות" מנסה להתמודד עם חוסר האמון והנתק המסוכן שנוצר בין האזרח לבין מערכות השלטון והתקשורת. "המצב מחייב אותנו לפעול לשינוי דפוסי ההתנהלות של מערכות אלה באופן כזה שיאפשר לאזרחים לשוב ולהאמין בהן", מסביר שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מטרת הכנס היא פיתוח השיח והמודעות הנוגע לתחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות בישראל", אומר שבי גטניו, מנכ"ל "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת", שיזמה את הכנס השנתי השלישי שעוסק בנושא. "כל בעיה נפתרת על ידי הצעד הראשון של הכרה בקיומה של הבעיה וחקר הבעיה. אנחנו משתדלים לקיים בכנס פאנלים מעניינים המעלים באופן אמיץ וחסר פשרות את הסוגיות הלא פשוטות הנוגעות לתחלואי קשרי הון-שלטון והון-עיתונות, סוגיות שלעיתים לא ששים לדבר עליהן בקרב נציגי השלטון או אלה השולטים בתקשורת. הכנס הנוכחי הוא השלישי במספר והוא מתקיים כאשר העמותה נמצאת בשנת פעילותה השישית".  

שאבי גטניו - העמותה לדמוקרטיה מתקדמת
שבי גטניו - העמותה לדמוקרטיה מתקדמת

הכנס יתקיים לאורך כל היום ב-8 באפריל בבית דניאל בתל אביב. שאלנו את גטניו מה מצפה לנוכחים בכנס ומהן מטרותיו.

– מה מהות הקשר בין הון-שלטון ועיתונות?

גטניו: "יותר ויותר אזרחים מכנים בימים אלה את המשטרים שלנו 'דמוקרטיות המקורבים', ובצדק. נדמה שהזרועות השונות בדמוקרטיות המקורבים שלנו אינן מבצעות עוד את תפקידן הנגזר מהיותן חלק מהמשטר דמוקרטי. נבחרי ציבור ופקידים ציבור רבים דואגים יותר לעתידם הפרטי מאשר לעתיד האזרחים אותם נבחרו או נשכרו לשרת, העיתונות דואגת לאינטרסים כלכליים של בעליה יותר מאשר לחיפוש האמת ונוצר משבר אמון מסוכן בין האזרח לבין מערכת קבלת ההחלטות. התופעה הזו מדאיגה ואם לא יינתן לה מענה מהיר, כנה ואמיתי, אנו חוששים מהעתיד לבוא".

כרזת הכנס
כרזת הכנס

מנסים להגיע לכל העם

"העמותה לדמוקרטיה מתקדמת הוקמה כיוון שאנו מאמינים באדם וביכולתו להבין תהליכים ולהאמין בערכי הדמוקרטיה שבסיסם הוא פשוט לדעתנו ולא שייך רק לחילונים או לדתיים", אומר גטניו. "דתיים יכולים להיצמד מבחינתנו לערך 'אהבת לרעך כמוך' ולהיות משרתים נאמנים של הרעיון הדמוקרטי הבסיסי והחילונים יכולים להיצמד להנחת היסוד בדמוקרטיה שלפיה 'כל קול (בקלפי) שווה קול', שזה למעשה אותו הדבר מבחינה רעיונית.

"כיוון שכבר הזכרנו כי קיים בימנו משבר אמון חריף בין האזרחים ובין מערכת קבלת ההחלטות במשטרים שלנו, המצב מחייב אותנו לפעול לשינוי דפוסי ההתנהלות של מערכות אלה באופן כזה שיאפשר לאזרחים לשוב ולהאמין בהן. לדוגמה, בכנסת אנו מנהלים בשנים האחרונות מאבק עיקש, בלתי מתפשר ולעיתים תקדימי, להסדרת פעילות ענף הלובינג (שדולות)". 

קצת על העמותה לדמוקרטיה מתקדמת. גטניו: "מאז שנת 2007 אנו מקפידים לקחת על עצמנו משימות ששאר העמותות והגורמים בשטח פשוט התרחקו מהן מסיבות שונות. לדוגמה, נושא קשרי הון-עיתונות. באמצעים הדלים שעמדו לרשותנו בשנים האחרונות עשינו ככל יכולתנו בנושא, מפנייה למבקר המדינה לשעבר, יצירת אייטמים בנושא, קיום פאנלים ואפילו פניות ישירות למו"לים המרכזיים.

כניסה חופשית

"בשנת 2012, קצת אחרי פרוץ המאבקים החברתיים של קיץ 2011, חשבנו שהציבור, הפוליטיקאים ושאר הגורמים בשלים דים לקיומו של כנס שנתי ראשון לסוגיות קשרי הון-שלטון-עיתונות. הכנס משתדל להוות אנטי תזה לכנסים כגון כנס קיסריה או כנס הרצליה הסגורים לקהל הרחב ושרוב הדוברים מהם הם 'גברים לבנים'. אצלנו מקפידים על כניסה חופשית לכנס, משקיעים מאמצים גדולים לייצוג נשי השואף ל-50% בפאנלים ועוד. לדעתנו קיימת בעיה בכנסים שעניינם מהות הדמוקרטיה ושכסף או חסמים אחרים מהווים בהם 'מסננת כניסה'. עבורנו תגובות מהשטח זה דבר חשוב לא פחות מדעתו של פרופסור מדופלם, וזו יכולה להתאפשר רק אם הכניסה לכנס היא חופשית".

לסיכום – לכנס באים כל מי שמתעניין בנושאים השונים הללו, מפעילים חברתיים ועד לוביסטים בכירים ואנשי תקשורת. כל שנה מגוון המתעניינים רק הולך וגדל.

הנושאים בהם ידון הכנס:  קשרי הון-שלטון, שקיפות בהתנהלותם של נבחרי ופקידי ציבור, הסדרת פעילות הלוביסטים (פאנל), והצורך ברגולציה על חברות הלובינג, תחלואי קשרי הון – עיתונות, כיצד מגיעים לעיתונות עצמאית ככל האפשר מלחצים פוליטיים וכלכליים, ועוד.

הכנס יתקיים ביום שלישי 8 לאפריל, בבית דניאל, רחוב בני דן 62, תל אביב, בין השעות 9:30 ל-17:00. בכנס ישתתפו ח"כ אילן גלאון, עורך "העין השביעית", אלדד יניב, עורכי דין, מנהלי עמותות העוסקות בסוגיה ועוד.

לפרטי האירוע ולתוכניה בפייסבוק: לחץ כאן לפרטים נוספים אפשר לפנות ל"עמותה לדמוקרטיה מתקדמת" בטלפון: 052-3968866, או בפייסבוק: העמותה לדמוקרטיה מתקדמת

לינק לכנס השנתי בסוגית הון-שלטון-עיתונות לשנת 2013: 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן