Skip to content

אולמרט הורשע בשוחד; מאות אלפי שקלים הועברו לנבחרי ציבור

לראשונה בתולדות המדינה עלול ראש ממשלה לשעבר להישלח לכלא אחרי הרשעה חמורה בנטילת שוחד. השופט דוד רוזן החליט הבוקר לא לדחות את הכרעת הדין כפי שביקשה הפרקליטות והרשיע את מרבית הנאשמים - ובראשם את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. שלושה מהנאשמים זוכו ושלושה עשר (כולל שלוש חברות) הורשעו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכרעת דין דרמטית ומפתיעה בפרשת הולילנד ניתנה היום בבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופט דוד רוזן החליט הבוקר (שני) לא לדחות את הכרעת הדין כפי שביקשה הפרקליטות והרשיע את מרבית הנאשמים – ובראשם את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. שלושה מהנאשמים, יעקב אפרתי, אמנון ספרן ושמעון גלאון, זוכו מחמת הספק ושלושה עשר (כולל שלוש חברות) הורשעו. הכרעת הדין משתרעת על פני 700 עמודים.

כתב האישום בפרשת הולילנד הוגש בינואר 2012, כמעט שנתיים אחרי שהתפוצצה. המשפט התנהל מאז יולי 2012 ובמהלכו הלך לעולמו עד המדינה שמואל דכנר. היום קיבל השופט את עדותו. הטיעונים לעונש יימסרו ב-28 לאפריל והשופט הורה על עיכוב יציאה של הנאשמים מהארץ.

(צילום: ציפי מנשה)
אולמרט על מסכי הטלוויזיה בזמן הכרעת הדין (צילום: ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)
"יבוא יום ואומר את אשר על לבי". שולה זקן (צילום: ציפי מנשה)

בין המורשעים שהואשמו במתן שוחד או נטילת שוחד, בין שאר העבירות: אורי לופוליאנסקי, ראש עידיית ירושלים לשעבר;  דני דנקנר יו"ר דיקטוריון תעשיות מלח(הרשעה שנייה בתוך ארבעה חודשים); הלל צ'רני היזם של הולילנד; אורי שטרית מהנדס העיר ירושלים; אליעזר שמחיוף סגן ראש העיר ירושלים ואברהם פנר חבר מועצת העיר. הורשעו גם מאיר רבין עוזרו של עד המדינה שמואל דכנר ואביגדור קלנר, ממקימי פארק הולילנד.

לראשונה בתולדות המדינה עלול ראש ממשלה לשעבר להישלח לכלא אחרי הרשעה חמורה בנטילת שוחד. פרקליטי הנאשמים ללא ספק הופתעו. דקות אחדות לפני מתן הכרעת הדין אמר אחד הפרקליטים הבכירים כי הוא מעריך שההכרעה תידחה. איש לא ציפה לפסיקה כה מהירה וחד-משמעית. השופט רוזן קבע כי: "מאות אלפי שקלים הוזרמו לנבחרי ציבור" ועל אולמרט אמר: "עד המדינה קנה את שירותיו".

(צילום: ציפי מנשה)
הופתע. עו"ד אלי זוהר, פרקליטו של אולמרט (צילום: ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)
השופט על אולמרט: "הוא ביקש להשחיר את עד המדינה, באמירת שקר" (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

השופט דחה לגמרי את גרסתו של אהוד אולמרט במהלך המשפט וקבע: "הוא ביקש להשחיר את עד המדינה, באמירת שקר. עד המדינה קנה את שירותיו של אולמרט דרך אחיו. זה לא היה קשר של רעות". על שיטות הפעולה בפרשת שחיתות זו שהיו מעורבים בה אנשי שלטון, יזמים ומאכרים למיניהם אמר השופט: "היריעה הרחבה שגוללה על ידי עד המדינה חשפה מערכות שלטון מושחתות שהרקיבו לאורך שנים".

על ההשפלה שספג עד המדינה מפרקליטיו של אולמרט, אמר השופט: "נאשם שמונה (אולמרט) ניחן בראייה חדה ומפוכחת מאין כמותה. הוא ביקש לבטל ולהנמיך את עד המדינה גם במחיר של אמירת שקר בבית המשפט".

אולמרט קיבל שוחד באמצעות כספים שהועברו לכיסוי חובותיו אחיו יוסי אולמרט, לפי הכרעת הדין: "לאחר שהוסבר לו שיש עדויות, יוסי אולמרט אישר דברים עיקריים בעדות עד המדינה. עד המדינה העביר ליוסי אולמרט סכום גדול, 500 אלף שקלים". השופט הסביר כי העד, דכנר, העביר את הכספים בשל אינטרסים כלכליים ולא בשל קשרי רעות וטוב לב: "הוא ראה לנגד עיניו את התועלת הצומחת לו מהשקעה זאת. עד המדינה קנה את שרותיו של אולמרט. הוא לא התחבר בקשרי רעות – זה היה קשר עסקי".

שולה זקן נשענת על כתפי בנה (צילום: ציפי מנשה)
שולה זקן נשענת על כתפי בנה (צילום: ציפי מנשה)
 (צילום: ציפי מנשה)
הורשע במתן שוחד. הלל צ'רני, היזם של הולילנד (צילום: ציפי מנשה)
לופוליאנסקי בכניסה לבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)
לופוליאנסקי בכניסה לבית המשפט (צילום: ציפי מנשה)
 (צילום: ציפי מנשה)
דני דנקנר מוקף בפרקליטיו (צילום: ציפי מנשה)

לעניין מנהלת לשכתו של אולמרט במשך שנים רבות, שולה זקן – השופט הרשיע את זקן בכל האישומים של קבלת שוחד בסך מאות אלפי שקלים, וזיכה אותה בסעיף זניח של קבלת עשרת אלפים שקל. לדברי השופט, זקן שלטה בלשכה ותפקידה היה "לפתוח דלתות". יחסיה עם עד המדינה הושתתו על כך שהוא היה מעוניין להגיע דרכה לאולמרט. אפשר להבין מדברי השופט לפרקליטות כי הוא לא מתתכוון לאשר את עסקת הטיעון שנחתמה עם זקן.

השופט דוד רוזן ביקר את החלטת הפרקליטות לחתום עם זקן על הסכם עד מדינה, שעל פיו תרצה עונש של 11 חודשים בפועל, תשלם מאה אלף שקלים קנס ותשיב מתנות בערך כספי גדול שקיבלה מעד המדינה. הוא פנה לנציגי הפרקליטות וביקש את כל חומר החקירה. "אם מדובר פה בעניין של שיבוש מהלכי חקירה, אין פה מהפך גדול. אני מתאר לעצמי שלא חשבתם שהיא שותקת סתם", אמר השופט.

לאחר הדיון אמרה זקן: "אם הייתי יכולה לדבר הייתי מדברת, כי יש לי המון מה להגיד. תכבדו אותי בסיטואציה הזו. יבוא יום ואומר את אשר על לבי. תנו לי ללכת לילדיי ולנכדיי".

פרקליטו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, אמר בתום הדיון: "נלמד את הכרעת הדין ואנחנו צריכים להיערך לטיעונים לעונש. עד המדינה לא נחקר בחקירה נגדית, הראיות לגבי הקשר ליוסי אולמרט הן ראיות נסיבתיות. לא נאמרה המילה האחרונה. נשקול צעדנו".

על פי כתב האישום, הלל צ'רני היזם ונאשם מספר אחת ועד המדינה שמואל דכנר העבירו כספים לנבחרים ואנשי מפתח בעיריית ירושלים ולבעלי תפקידים שונים במטרה לגייס את תמיכתם בקידום פרויקט הבנייה הולילנד בירושלים. בין השנים 1999-1994 הועבר סכום עתק של 8,966,881 שקל כטובות הנאה. הכספים הועברו בחלק מהמקרים עוד בטרם ניתנה עליהם התמורה.

[related-posts title="ידיעות קודמות בפרשה:"]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן