Skip to content

המתחרה הרציני ביותר להוגו צ'אבז: הנריקה קפרילס ראדונסקי, נצר לניצולי שואה

הבחירות הקרובות לנשיאות ונצואלה הן מבחן כוח רציני להוגו צ'אבז. מועמדת אופוזיציה שזימנה את נשיא ונצואלה לויכוח מצולם בחודש שעבר זכתה נענתה בתגובה המזלזלת "הנשר אינו צד את הזבוב". מועמד האופוזיציה המוביל הוא נצר לניצולי שואה מאת גרשון גירון הבחירות הקרובות לנשיאות ונצואלה מזמנות לא מעט עימותים מרתקים. כך, למשל, מריה קורינה מצ'אדו (44), שבחרה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבחירות הקרובות לנשיאות ונצואלה הן מבחן כוח רציני להוגו צ'אבז. מועמדת אופוזיציה שזימנה את נשיא ונצואלה לויכוח מצולם בחודש שעבר זכתה נענתה בתגובה המזלזלת "הנשר אינו צד את הזבוב". מועמד האופוזיציה המוביל הוא נצר לניצולי שואה

מאת גרשון גירון

מצ'אדו, זבוב?
מצ'אדו. זבוב?

הבחירות הקרובות לנשיאות ונצואלה מזמנות לא מעט עימותים מרתקים. כך, למשל, מריה קורינה מצ'אדו (44), שבחרה לאתגר את הנשיא הוגו צ'אבז באירוע חשוב במיוחד: נאומו השנתי בפני האספה הלאומית של ונצואלה (שהיא חברה בה), המשודר בטלוויזיה הלאומית.

"הזמן אזל", אמרה מצ'אדו לפני קהל של חברי אסיפה נדהמים. "הגיע הזמן לוונצואלה חדשה. עליך להסכים לוויכוח, אדוני הנשיא".

צ'אבז לא הסתיר את הזלזול שלו ביריבתו והציע לה לנצח קודם בבחירות המוקדמות. "זה מה שעליך לעשות. את לא באמת ברמה של להתווכח איתי," אמר לה בשלווה.

נשר?
צ'אבז. נשר?

ביטול האופוזיציה בטענה שהיא חלשה ובלתי-רלוונטית הוא חלק מהאסטרטגיה הפוליטית של צ'אבז, השולט בוונצואלה מזה 13 שנים. הביטוי החביב עליו לתיאור יריביו הוא "Escualidos", ביטוי שמשמעותו היא "עור ועצמות", אך הקונוטציה הנוספת שלו בספרדית היא "מזוהם ומוזנח".

באמצעות שילוב של תוכניות פופוליסטיות ופיקוח מהמרכז על סדר היום הסוציאליסטי שלו, משוואת הכוחות בוונצואלה נותרה בעינה ברוב שנות שלטונו של צ'אבז. אולם אפשר שדווקא בימים אלה המשוואה משתנה.

בשבועות האחרונים זרח כוכב חדש בשמי הפוליטיקה הוונצואלית. הנריקה קפרילס ראדונסקי, המושל בן ה-39 של מחוז מיראנדה, הפך לפופולארי כל כך, עד שבמשאלי דעת הקהל הוא מצטייר כמועמד היחידי הנהנה מסיכוי להביס את צ'אבס בבחירות לנשיאות ב-7 באוקטובר.

קפרילס, שעתה של ונצואלה
קפרילס, שעתה של ונצואלה

קפרילסהוא צפוי לנצח בבחירות המוקדמות שתקיים האופוזיציה ביום ראשון ולהקים קואליציה נגד הנשיא המכהן. קפרילס מקווה לאחד את האופוזיציה ולפנות לקהלי בוחרים מגוונים. לאחרונה אמר באסיפה פוליטית: "אין זו השעה לשמאל או לימין. זו שעתה של ונצואלה."

קפרילס, הנמנה עם מייסדי "מפלגת הצדק הראשונה" מגדיר עצמו כמועמד המרכז-שמאל, ותומך בקווי מדיניות דומים לאלה של נשיא ברזיל הקודם, לואיז איגנסיו לולה דה סילבה. המצע הפוליטי של לולה קידם יוזמות ידידותיות לקפיטליזם, ובה בעת הוביל תוכניות חברתיות עבור העניים.

קפרילס, יליד 1972, עורך דין המתמחה במיסוי, היה ראש עיריית בורוטה, פרבר של קראקס, טרם ניצחונו בבחירות למושל מיראנדה, מחוז הממוקם סמוך לבירת ונצואלה. הוא שימש גם כסגן הנשיא הצעיר ביותר של "קונגרס ונצואלה", גוף שכבר התפרק. סיסמת הבחירות שלו היא "יש דרך", והוא מזמין דרך קבע אנשים לעלות על "אוטובוס הקדמה".

חלק מקסמו נובע מכך שהוא מדבר על "מוסדות ממשל יציבים" ועל רשות שופטת המתייחסת "לכל תושבי ונצואלה כשווים בפני החוק". זאת, שעה שצ'אבז נחשב כמי שמקדם את תומכיו ובחלוקת משרות שלטוניות למקורבים על חשבון אויביו הפוליטיים.

לופז, חיבק את קפרילס
לופז, חיבק את קפרילס

בחודש שעבר, כרת קפרילס, שסבתו וסבו היו ניצולי שואה מפולין, ברית עם לאופולדו לופז, מועמד אופוזיציה בכיר אחר. לופז (41), איש מפלגת "רצון העם", חיבק את קפרילס בעצרת שנכחו בה תומכי שניהם.

"אני אומר לך, הנריקה, אחי, אתה תהיה הנשיא הבא של ונצואלה," אמר לופז הנמרץ. הברית הזאת קידמה את מעמדו של קפרילס הנהנה עתה מ-56% אחוזי תמיכה בסקרי דעת קהל.

קפרילס עלה על הבמה הלאומית במהלך מהומה שהתחוללה בשנת 2002 בשגרירות קובה בקראקס. ממשלת צ'אבס האשימה אותו בהסתה למהומה ושלחה אותו לכלא לארבעה חודשים, אולם בסופו של ההליך המשפטי קיבל בית המשפט את טענותיו וזיכה אותו מכל אשמה.

מועמדים נוספים לנשיאות ונצואלה הם מושל מחוז זוליה, פאבלו פרז; הכלכלן ודיפלומט, דייגו ארייה; ומנהיג הפועלים, פאבלו מדינה. אולם על פי הסקרים סיכוייהם פחותים מאלה של קפרילס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן