Skip to content

לאחר הפסקה בת 31 שנים – חודשה פעילות המסחר בשט אל-ערבּ

אחרי 31 שנים של השבתת נתיבי הסחר במימיו ואחרי מאות שנים של סכסוכים על שליטה בו, התחדשה בשבוע האחרון תנועת המסחר בשט אל-ערב, הנהר הגדול בגבול הדרומי שבין עיראק לאיראן. ההתקרבות העיראקית-איראנית של ימינו הצליחה להתגבר על שנות איבה וחשדנות רבות ולהשיב עטרה היסטורית ליושנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 אחרי 31 שנים של השבתת נתיבי הסחר במימיו ואחרי מאות שנים של סכסוכים על שליטה בו, התחדשה בשבוע האחרון תנועת המסחר בשט אל-ערב, הנהר הגדול בגבול הדרומי שבין עיראק לאיראן. ההתקרבות העיראקית-איראנית של ימינו הצליחה להתגבר על שנות איבה וחשדנות רבות ולהשיב עטרה היסטורית ליושנה

מאת יצחק קמחי-זוארץ

תנועת ספינות בשט אל-ערב (Wikimedia/Maahmaah)
תנועת ספינות בשט אל-ערב (Wikimedia/Maahmaah)

ביום ד' האחרון שבה פעילות המסחר ונפתח מעגן חדש למעבר סחורות בנהר שט אל-ערב (פרסית – "אַרְוַנְד רוּד", שפירושו: "נהר ארוונד"), הנהר שאליו מתנקזים מימיהם של הפרת והחידקל, והמהווה את קו הגבול בין עיראק לאיראן.

מהנדסים עיראקים ובריטים של חברת הנפט הבריטית "של" האחראים חתכו בחגיגיות את סרט ההשקה במעגן הנמצא כ-70 ק"מ צפונית לעיר בצרה, שעל חוף הנהר. מזכ"ל "של", אולי מייקלסטאד אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי זו הפעם הראשונה שנפתח מעגן כזה למעבר סחורות מזה 31 שנים וציין כי הספינות תעזובנה את המעגן הזה טעונות בכל טוב וכי עכשיו ניתן להעביר את הסחורות שיגיעו היישר לשדות הנפט.

משך מאות בשנים שימש שט אל-ערבּ מקור לסכסוכים בין מדינות שטענו לשליטה בו. ראשיתו של סכסוך זה עוד בתקופת האימפריה העות'מאנית והאימפריה הפרסית. סכסוכים אלימים על הנתיב הימי גררו את מעורבות חבר הלאומים ב-1934, אך פריצת הדרך הושגה רק ב-1937 בעקבות חילופי המשטר בעיראק. ההסכם של 1937 קבע כי הגבול הבינלואומי יעבור על קו אמצע המים (עיקרון הטאלווג – Thalweg), אולם בעקבות אי-הסכמה בנוגע לזכויות השיט וניצול המים, המשיכו להתגלע סכסוכים בין הצדדים עד נפילת השושלת ההאשמית בעיראק ב-1958.

מפת אזור שטל אל-ערבּ
מפת אזור שטל אל-ערבּ

משך השנים הארוכות של המאבק הכורדי במשטר העיראקי, וביתר שאת בימי שלטון הבעת', לאחר 1969, סיפקו איראן וארצות הברית סיוע צבאי וכלכלי למורדים הכורדים, מרידה שלמרות הניסיונות התכופים והאכזריים לדכאה סרבה לשקוט. סדאם חוסיין הבין כי הדרך היחידה לחסל את המרידה שאיימה באופן משמעותי על יציבות המשטר, היא לקטוע את הסיוע האיראני  לכורדים. ב-6 במרץ 1975 חתמו איראן ועיראק על הסכם אלג'יר שבו ויתרה עיראק על דרישותיה למימי כל הנהר והסתפקה בקביעת קו אמצע המים כקו הגבול.

ב-16 בספטמבר 1980 הכריז סדאם חוסיין על ביטולו של הסכם אלג'יר ודרש כי השליטה על כל מימי השט אל-ערב תינתן בלעדית לעיראק. הצהרה זו הייתה הסיבה לפריצת מלחמת איראן-עיראק שנמשכה שמונה שנים (1988-1980) וגבתה את חייהם של מיליונים בשני הצדדים ולמרות הכל לא הצליחה לשנות את קו הגבול באופן משמעותי לצד זה או זה. לאחר המלחמה נחתם הסכם בין שתי המדינות בהתאם לעיקרון הטאלווג – קו אמצע המים – המקובל באירופה וכך נותר המצב עד ימינו. בעקבות המלחמה ועד לחנוכת הנתיב המחודשת ביום רביעי, נותר שט אל-ערב נהר שזכרונות ימי תפארתו מן העבר עלו בהרבה על התנועה שזרמה במימיו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן