Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 4.4.2014

ספר ביכורים ישראלי מרשים במיוחד, אורי אבנרי בביוגרפיה אופטימית, יגאל סרנה מיואש, אבל עדיין לא לגמרי, ועוד. שבת שלוםֱ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צעקה הפוכה / סלין אסייג  הנה ספר ביכורים  שאי אפשר להפריז בהתפעלות ממנו. אחד כזה שמיד עם סיומו אתה רוצה לדעת ולוודא שכל מי שסביבך יקרא וייחשף אל הפלא.

בת ים של שנות השבעים והשמונים, משפחה אחת. ילדה אחת. בין מרחבי העיר ומרחבי הזיכרון היא משוטטת, מבחינה בגלוי ובסמוי מן העין ומחפשת לעצמה מפלט מהבית ומהסביבה. אסייג עושה זאת בגוף ראשון, שני ושלישי, בשפה עדינה ומחוספסת לסירוגין ובעיקר עם קול ייחודי, אמין ומרשים. רצף של קטעים הנעים בזמן ובתודעה ומתחברים לדבר שלם שלעתים עוצר את הנשימה ולעתים הודף אל הקיר.

"..כשאני מתקשרת אני מזהה שהוא זה שענה. אני מזהה אותו עוד לפני שאמר את המילה הראשונה. יש רגע של שקט קצוב שהפך לסימן ההיכר שלו. הרווח הזה מתמלא תמיד באותה הצהרה, הרגתי את אימא. בואו."

צעקה הפוכה מאת סלין אסייג, הוצאת אחוזת בית, 179 עמ'

 

 

חצי חצי – על ישראלים ממוצא עדתי מעורב / טליה שגיב  אז כן, העניין העדתי עדיין עמנו ואולי מה שימנע ממנו לצוץ כל פעם מחדש בתחפושת של שד היא הימנעות מלנסות וללכוד אותו בכל שוב ושוב בבקבוק.

טליה שגיב כתבה לפני כשנתיים עבודת דוקטורט מסקרנת אשר היוותה את הבסיס לספר הזה על דור החצי חצי – בנים ובנות להורה אשכנזי והורה מזרחי. רבים ראו ועדיין רואים את הנישואים המעורבים כפתרון האידאלי לקרע העדתי אך עבודתה של טליה שגיב מטילה ספק גדול בעניין.

הספר מבוסס על שורה ארוכה של ראיונות עם בנים לנישואים מעורבים שמסתבר, ואולי דווקא באופן לא מפתיע שגם להם יש מה לומר על גזענות, אפליה, מעמד ועל ההתגוששות השבטית דווקא מנקודת מבט של אלה שכבר לא היו אמורים להיות באף צד אבל מסתבר שדווקא מעדיפים לתפוס עמדה והעדפה ברורה.

חצי חצי – על ישראלים ממוצא עדתי מעורב מאת טליה שגיב, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 239 עמ'

 

2023 / יגאל סרנה  הנה עוד מי שכפי הנראה שאב השראה מגל ההוצאות העצמיות שהחלו לפרוח לאחרונה וגם הבין, אולי, שיש חיים אחרי סטימצקי. סרנה, עיתונאי ופובליציסט, הוציא את ספרו באופן עצמאי לחלוטין לאחר שגייס את הכסף הנחוץ לשם כך דרך אתר הד-סטארט. התוצאה היא ספר מוקפד שהסופר מעורב באופן הכי ישיר שרק ניתן להעלות על הדעת בכל פרט ופרט בו.

אב מבוגר וילדתו נשארים לבדם בדירת קרקע בתל אביב של מדינה נטושה. הכל עזוב וזנוח, אין זכר כמעט לבני אנוש ובדירות הבזוזות נותרו רק ספרים. בתוך כל זה יוצאים האב ובתו למסע אל ידיד ספן ומקווים להפליג בסירתו אל אי מקלט. מבט חד, לא אחת מלא יאוש, על המקום שלנו, על מה שקורה לו ומה שעלולים לעשות לו השחיתות, הסיאוב וחוסר הצדק. את הספר ניתן כאמור לרכוש באתר האינטרנט של יגאל סרנה או בחנויות הספרים העצמאיות.

2023 מאת יגאל סרנה, הוצאת קיפוד, 166 עמ'

 

אופטימי / אורי אבנרי  גם לאחר מאמץ אני מתקשה לחשוב על מישהו בציבוריות הישראלית שסיפור חייו מרתק מזה של אורי אבנרי. אוטוביוגרפיה אולי אף יותר מביוגרפיות נראות לא אחת כמו משהו שראוי היה לצמצם אך נדמה שבמקרה הזה 580 העמודים מכילים ממש רק את מה שחשוב, מה שמעניין, מה שנחוץ היה לכתוב.

זה מכבר מלאו לאורי אבנרי 90 אולם האיש עדיין כותב ופועל ללא לאות למען השלום, ומעטים זוכרים שתחילת דרכו היתה בארגון האצ"ל שממנו צמחו לא מעט מאלו שהפכו ברבות הימים למנהיגי הימין הישראלי. אחר כך לחם במלחמת העצמאות, ייסד וערך את שבועון "העולם הזה" ותבע את הסיסמה "בלי מורא, בלי משוא פנים", נבחר לכנסת, פגש את ערפאת בשיאה של מלחמת לבנון ובעייני ישראלים רבים היה כמעט לאויב העם.

האוטוביוגרפיה של אבנרי אינה רק הסיפור שלו,היא גם סיפורה של תנועת השלום הישראלית ושל לא מעט פרקים מרתקים בתולדות המדינה.

אופטימי מאת אורי אבנרי, הוצאת ידיעות ספרים, 581 עמ'

 

הקיטנה של אתגר עבור רבים מאיתנו אתגר קרת ישאר לנצח סופר צעיר. אולי סגנון הכתיבה שהיה פעם חדשני ואולי המראה הנערי שלו הם אלו שמשאירים אותו צעיר לנצח אבל בלי לשים לב חלפו עשרים שנה מאז דרך כוכבו. האירוע שיתקיים בבית אבי חי בירושלים הוא לכבוד הזמן שחלף מאז יצא לאור ספרו "געגועי לקיסינג'ר" שנצרב בתודעה כספרו הראשון אך קדם לו "צינורות" הנפלא לא פחות.  

באירוע ישתתפו השחקנים דרור קרן ואילנית בן יעקב, הזמרת דניאלה ספקטור וכמובן אתגר קרת עצמו שידבר על "געגועי לקיסינג'ר, על הכתיבה ועל החיים. במהלך הערב יוקרנו גם קטעי וידאו הקשורים ביצירתו של הסופר שכתב לא מעט גם לטלוויזיה ולקולנוע.

 

הקיטנה של אתגר, בית אבי חי, קינג ג'ורג' 44 ירושלים, יום חמישי 10.4.14, בשעה 20:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן