Skip to content

הימין מציע: סיפוח יישובים בתגובה לצעדי אבו מאזן

על פי ההצעה תספח מדינת ישראל מיד, עוד לפני חג הפסח, לפחות 15 ישובים, ביניהם מעלה-אדומים; אריאל, איתמר, אלון-מורה, יצהר וחברון היהודית. "לא יתכן שההנהגה הפלסטינית כל הזמן נעה קדימה בקצב מסחרר ואצלנו במדינת ישראל דורכים במקום," אומרים בימין. "אנו דורשים סטארט-אפ בתחום הריבונות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השיחות עם הפלסטינים תקועות עמוק בבוץ ובימין מתעוררים ליוזמות חדשות שיתקעו את התהליך המדיני עמוק יותר. המועצה האזורית גוש עציון וארבעה גופים מן הימין החוץ-פרלמנטרי – חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, מטות ערים, תנועת "קוממיות" ותנועת "ארץ צבי" – פרסמו היום דרישה לספח 15 ישובים עוד לפני חג הפסח כתגובה לדרישת אבו-מאזן להצטרף ל-15 גופים בינלאומיים. 

על פי ההצעה תספח מדינת ישראל מיד, עוד לפני חג הפסח, לפחות 15 ישובים:  מעלה-אדומים; אריאל בירת השומרון; איתמר, הר-ברכה, אלון-מורה ויצהר; בית-אל, שילה, קרית-ארבע וחברון היהודית; עטרת ונווה צוף – כדי לבלום את מה שהימין מכנה "התפתחות המאחז הקטארי  החדש החולש על תל-אביב, 'רוואבי' הפלסטינית"; שני  ישובים באזור מגן-נתב"ג להגנה על התעופה לישראל וממנה, וכן גוש תקוע-נוקדים-כרמי צור להגנה על ירושלים הבירה. 

"לא יתכן שההנהגה הפלסטינית כל הזמן נעה קדימה בקצב מסחרר ואצלנו במדינת ישראל דורכים במקום", אומרים בימין. "אנו דורשים סטארט-אפ בתחום הריבונות, שיספק מענה לחוצפה של אבו-מאזן". 

גופי הימין נמצאים בקשר הדוק הודות למסגרת חדשה של שיתוף פעולה בין גופי הימין שהקים ח"כ מוטי יוגב יו"ר ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון בכנסת. 

ג'ון קרי באלג'יריה (צילום: מחלקת המדינה)
"זו העת לומר למנהיגים שיש לשתות את המים". ג'ון קרי באלג'יריה (צילום: מחלקת המדינה)

קרי: אפשר להוביל את הסוס אל השוקת

ובינתיים, בניסיון נוסף להציל את השיחות, שוחח שר החוץ של ארצות הברית קרי שוב, עם ראש הממשלה נתניהו ועם יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. קרי, המבקר באלג'יריה, אמר כי נותר פער ויש לגשר עליו במהרה. הוא הוסיף כי וושינגטון יכולה לדחוק בצדדים ולהאיץ בהם – אך הם ורק הם חייבים לקבל החלטות קשות כדי להגיע לפשרה. "אפשר להוביל את הסוס אל השוקת אך אי-אפשר להכריח אותו לשתות", אמר קרי, "זו העת לומר למנהיגים שיש לשתות את המים". 

הקשחת התנאים וענישה ישראלית

דבריו של קרי, כך נראה, אינם מסייעים  בינתיים לחידוש השיחות. הפלסטינים הציבו אמש שורה של תנאים חדשים להארכת המשא ומתן – שמבטיחים מראש כי השיחות לא יחודשו. בין השאר הם דורשים הכרה בכתב של ראש הממשלה נתניהו בפלסטין בגבולות 67' ובירתה מזרח ירושלים, הפסקת הבנייה הישראלית במזרח ירושלים ובהתנחלויות, שחרור של 1,200 אסירים, והסרת המצור מעל רצועת עזה. 

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני סאאב עריקאת אומר כי הרשות הפלסטינית תעצור את המשך תהליך ההצטרפות, לשאר המוסדות הבין-לאומיים – רק תמורת שחרור אסירי הפעימה הרביעית. הוא הוסיף כי אבו מאזן הודיע לשר החוץ קרי כי לא יחזור בו מהמהלך של הצטרפות ל-15 האמנות הבין-לאומיות, גם אם יצטרך להפוך ל"שאהיד".

בעקבות הצטרפות הרשות הפלסטינית ל-15 האמנות הבין-לאומיות הודיעה ישראל על שורה של צעדי ענישה ובין השאר: הקפאת השיח הדו-צדדי בדרג שרים ומנכ"לים והקפאת קידום תכניות מתאר ליישובים פלסטיניים בשטחי C בגדה. תוקפא גם הקצאת 14,000 דונם לחקלאות בבקעה לפלסטינים, שכבר אושרה.

לפיד: אף ישראלי לא ינהל מו"מ בכל מחיר

יו"ר מפלגת יש עתיד, השר יאיר לפיד התייחס הבוקר למו"מ המדיני: "חידוש המו"מ עם הפלסטינים היה אחד התנאים של יש-עתיד לישיבה בממשלה, אבל בשביל לקיים מו"מ צריך שגם הצד השני ירצה בו.
התנהלותו של אבו מאזן ביממה האחרונה מעלה ספקות קשים האם הוא באמת מעוניין להגיע להסכם.
כשפורסמה אמש רשימת התנאים שלו – שנראית יותר כמו התגרות מכוונת שמטרתה לפוצץ את השיחות – הישראלים היחידים ששמחו הם אנשי הימין הקיצוני, שמעדיפים לחכות למשיח במקום לנסות להגיע לפתרון. יש עתיד' תמשיך לתמוך בהיפרדות מן הפלסטינים, אבל אבו מאזן צריך לדעת שבנקודת הזמן הנוכחית, הדרישות שלו פועלות נגדו. אף ישראלי לא ינהל אתו מו"מ בכל מחיר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן