Skip to content

ארגוני המורדים: משטרו של אסד השתמש שוב בגז רעיל

במסיבת עיתונאים הציגו אתמול ארגוני האופוזיציה לאסד סרטון המציג פצוע קשה כתוצאה מתקיפת גז בדמשק, שבוצעה לדבריהם על ידי כוחותיו של אסד במהלך הלחימה. שגריר סוריה באו"ם טוען: המורדים משתמשים בגז ומאשימים את אסד. לראיה הציגו הסורים שיחה בין המורדים כביכול, בה נאמר כי המורדים מחלקים מסכות גז לפני הקרב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פעילי האופוזיציה הסורית, לוחמי ארגון "jobar revo"  מאשימים את כוחותיו של  נשיא סוריה בשאר אסד בשימוש בגז רעיל במהלך הלחימה שהתחוללה אתמול, יום חמישי, ברובע ג'ובאר בדמשק. אמש הציגו הפעילים בפני נציגי תקשורת קטע מסרטון בו נראה אדם שכוב על מיטה ומטופל על ידי חובשים. הפצוע המטופל בסרטון, כך נטען, נפגע מגז רעיל שירו כוחותיו של אסד. את המידע מפרסמים היום ו' הדיילי סטאר הלבנוני וסוכנות הידיעות רויטר.

צילום מסך מסרטון המורדים בו נטען כי נעשה שימוש בגז רעיל
צילום מסך מסרטון המורדים בו נטען כי נעשה שימוש בגז רעיל

האשמות אלה עולות בעקבות תקיפה של כוחות אסד על רובע בשכונת ג'ובאר בדמשק, כשלטענת הלוחמים נורו עליהם פצצות גז. אנשי האופוזיציה טוענים כי כוחותיו של אסד ממשיכים להשתמש בגז רעיל והנשיא הסורי מחפה על מעשיו באמצעות האשמת המורדים. בשבוע שעבר שלח אסד מכתב למזכ"ל האו"ם ובו נטען כי המורדים הם אלה שמשתמשים בגז רעיל בדיוק באזור זה. סוכנות רוייטר ציינה כי כתביה לא יכלו לאשר את אמיתות הסרטון שהוצג בפניהם.

מאוחר יותר הועלה הסרט לרשת ה-יוטיוב. מעל ההמולה של קולות המטפלים בפצוע נשמע קול שמתעד ומתארך את יום הסרטון שצולם כיום חמישי בשכונת ג'ובאר ומציין כי הפצוע השרוע על השולחן נפגע מגז. ארגון אופוזיציה נוסף בשם "תאום איחוד המהפכה", מסר היום כי כל נפגעי הגז טופלו במקום ונמצאים במצב יציב. שכונת ג'ובאר השסועה מהווה מוקד לחימה בין המורדים למשטרו של אסד שמתחדשת מעת לעת במהלך השנה. 

במכתב ששוגר ב-25 במרץ השנה ומוען לידי מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ולמועצת הביטחון נטען כי יש בכוונת המורדים להשתמש בקרוב ברובע ג'ובאר ובמקומות נוספים בגז רעיל ולהאשים את המשטר. שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, אמר כי משטרו של אסד הצליח ליירט שיחה של המורדים ובה נאמר כי אדם בשם אבו נאדיר מחלק מסכות גז ללוחמים ברובע. לטענת המשטר הסורי, אפשר להוכיח כי המורדים הם שמשתמשים בגז ועובדה שהם מכינים עצמם לקראת התקיפה.

נזכיר שהאו"ם פרסם כי ועדת חקירה שלו מצאה בחודש דצמבר כי יש ראיות המעידות על כך שמשטרו של אסד השתמש ככל הנראה בגז רעיל במהלך לחימה ברובע ג'ובאר בחודש אוגוסט 2013 ובמספר מקומות נוספים, כולל במעוז הלחימה של המורדים בשכונת גואוטה בדמשק – שם נהרגו מאות בני אדם. יודגש כי חקירת האו"ם התמקדה בשאלה האם נעשה שימוש בגז רעיל ולא עסקה בקביעה מי הצד שהשתמש בו.

כזכור התקיפה הכימית עוררה רעש וכעס ברחבי העולם והניעה את ארצות הברית לאיים בתקיפה, שבוטלה בסופו של דבר בהתערבות רוסיה. משטרו של אסד התחייב אז לסלק מסוריה 1,300 טונות של חומרים כימיים עד ה-5 בפברואר השנה. כשהסורים לא עמדו בהתחייבות זו סיכם המשטר הסורי עם מועצת האו"ם כי כל הנשק הכימי יסולק מסוריה עד סוף אפריל 2014.

על פי דיווחי האו"ם וארגוני זכויות האדם נהרגו בסוריה במהלך שלוש שנות הלחימה יותר מ-150 אלף בני אדם – שליש מהם לפחות אזרחים תמימים. כמיליון וחצי סורים נמלטו מארצם למדינות שכנות כמו טורקיה, ירדן וסעודיה ולאירופה, אך לבנון קלטה את רוב הפליטים. לפי הודעות של ממשלת לבנון וארגוני זכויות האדם, שוהים בלבנון מיליון פליטים סורים.


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן