Skip to content

ספורט בהולנד 2014: כדורגל על הגג

קבוצת עיתונאים ממדינות שונות הוזמנה לסיור רשמי בהולנד, מטעם ממשלת הולנד. בסיור הוצגו בפניהם מוסדות, ארגונים, מתקנים, טכנולוגיות, מחקרים והם נפגשו עם האנשים שעומדים מאחוריהם. המכנה המשותף לכולם – ספורט. כתבה שנייה בסדרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות היותה קטנה יותר מיריבותיה על מגרש הכדורגל, בשטח ובכמות תושבים, מצמיחה הולנד כבר שנים רבות כדורגלנים מוכשרים. כשחושבים על הולנד וכדורגל, חושבים על "טוטאל-פוטבול", על קרויף, מיכלס, ואן באסטן, ואן ניסטלרוי, חוליט, דווידס, רייקארד, שניידר, ואן פרסי, רובן ועוד רבים ומוצלחים. חושבים על הנבחרת האורנג' וגם על מועדוני כדורגל כמו אייאקס, פיינורד, ו- PSV איינדהובן.

סיום המשחק בין אייאקס להירנביין. 3:0 למארחים באמסטרדם ארנה. 16.2.2014. צילום: מירה-בל גזית
סיום המשחק בין אייאקס להירנביין. 3:0 למארחים באמסטרדם ארנה. 16.2.2014. צילום: מירה-בל גזית

מסגרות הליגה העיקריות בכדורגל ההולנדי כוללות את ה- Eredivisie – ליגת העל הבכירה, ה- Eerste Divisie – הליגה השניה, ה- Topklasse – הליגה השלישית, שהיא גם הליגה הגבוהה מבחינת כדורגל חובבים וה- Hoofdklasse הליגה הרביעית (חובבנים). ליגות החובבים מחולקת לששה אזורים: צפון מערב 1, מערב 2, דרום 1, דרום 2 ומזרח. כך יכולים השחקנים לשחק כל אחד בהתאם לרמתו וליהנות מהספורט באופן המיטבי. בשנת 2010 הוסר החיץ בן עשרות שנים בין הכדורגל המקצועני לבין כדורגל החובבים וכיום, קבוצות חובבים יכולות להתקדם לליגה המקצוענית, ולהפך.

כדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי ביותר בהולנד. כבר בשנת 1978 היתה התאחדות הכדורגל ההולנדית המלכותית (KNVB) הראשונה מבין התאחדויות של ענפי הספורט השונים בהולנד שאיגדה למעלה ממיליון חברים. כיום חולשת ההתאחדות על כ- 3,000 מועדוני כדורגל ורשומים בה למעלה מ- 1.2 מיליון חברים פעילים, כ- 7% מהאוכלוסייה ההולנדית, רובם בוגרים חובבנים.

הכדורגלנים הבוגרים החובבנים באים מרקעים שונים – אנשים עובדים, אשר במקביל לקריירה המקצועית ולחיי המשפחה, מפתחים את יכולתם הספורטיבית במסגרת מועדוני ספורט; סטודנטים שמשחקים במקביל ללימודים האקדמיים; מובטלים ופנסיונרים. חברי מועדון כדורגל החובבים פאיה לובי KDS מאוטרכט, לדוגמה, מתאמנים במתחם הספורט "אזיולאן" בחמש עשרה קבוצות כדורגל – גברים ונשים, כולל קבוצת פנסיונרים. השבוע זכתה קבוצת הכדורגל המובילה של המועדון, זו השנה השלישית ברציפות, באליפות הדרג הששי בליגת השמינית של כדורגל החובבים ההולנדית.

לאחרונה פרסם המועדון מודעה, בה הוא קורא לנשים להצטרף לשורותיו על מנת לפתוח קבוצת כדורגל נוספת. במודעה, המפרטת את יתרונות המועדון וקוראת להגיע לימי התנסות ומבחנים בשבוע הבא, כותבים החברים: "משטח דשא מלאכותי חדש; עיצוב שבדי; מטבח סורינאמי וכל זה – ברמה גבוהה, תרתי משמע."

כדורגל רב-תרבותי

שכונת קאנאלניילאנד (Kanaleneiland), בה מצוי מועדון הכדורגל, הוקמה במסגרת התרחבות מסיבית של העיר אוטרכט בשנות הששים. כיום, מופיעה השכונה ברשימת 40 השכונות הבעייתיות שנדרש לגביהן סיוע מיוחד ממשרד השיכון ההולנדי. בשנה שעברה חתמה עיריית אוטרכט על שורה של פרויקטי פינוי-בינוי עם חברות בנייה, קבלנים ובנקים, במטרה לשפר את תנאי הדיור ולהגדיל את היצע הדירות בשכונה. קאנאלניילאנד המולטי-אתנית, שרבים מתושביה הם מהגרים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ואינם ממוצא הולנדי או הולנדים כלל, מאופיינת בפשיעה וגילויי גזענות.

הקול הקורא שפרסם מועדון פאיה לובי KDS לשחקניות חדשות משקף את האופן שבו המועדון מגדיר את עצמו – בראש ובראשונה, כמועדון רב-תרבותי וככלי לביטוי זהות אישית וקהילתית. במתחם הספורט "אזיולאן" נוכל למצוא, מעבר למגרשי כדורגל תקניים, בית קפה-קנטינה שבו ניתן לטעום ממטעמי המטבח הסורינאמי ולהשתתף בסדנאות בישול. החברים במועדון מארגנים מעת לעת, ערבי הוואי, חברה וריקודים. חברי המועדון מאמינים בכוחה של הפעילות הספורטיבית לקדם מסרים חברתיים, כמו כבוד הדדי, סובלנות כלפי האחר ושילוב אוכלוסיות שונות בחברה ההולנדית. נאמנות לעקרונות אלה, נקטו כדורגלניות המועדון עמדה ברורה נגד חירט וילדרס מנהיג מפלגת החירות מהימין הקיצוני בהולנד ותושב השכונה לשעבר. בחודש שעבר, במסגרת מסע הבחירות המוניציפליות בהולנד, השמיע וילדרס אמירות גזעניות ביחס למהגרים ממרוקו. בסרטון וידאו שהפיקו, קראו לסובלנות ולהרמוניה חברתית, והביעו תמיכה מלאה בחברתן לקבוצה ממוצא מרוקאי – החלוצה פטימה.

 

כדורגל על הגובה

למועדון הכדורגל פאיה לובי KDS עוד ייחוד, שמתבטא אף הוא במודעה שפרסמו: חבריו משחקים על מגרשי כדורגל בגובה תשעה מטרים – על גג הקומה השנייה של חניון סניף איקאה המקומי. זהו עוד אחד מהרעיונות היצירתיים של ההולנדים, שנועד לנצל לטובתם ככל שניתן את שטח המדינה הקטן. ככה זה כש- 16.8 מיליון אנשים חיים בשטח של 33,800 מטרים רבועים.

בתהליכי עיור מואצים, נוצר מצב שעתידם של ענפי ספורט כמו כדורגל מוטל בספק בשל העלות הגבוהה של שטחים פתוחים באזורים עירוניים. מועדוני הכדורגל צריכים יותר מדי שטח פתוח, שטח יקר שניתן לנצל אותו לפיתוח עירוני שיביא להכנסות גבוהות יותר לקופת העיריה. לכאורה, התהליך פשוט: משיקולים כלכליים גרידא, נגרום למועדון הספורט לוותר על מגרשי הכדורגל לטובת פיתוח עירוני ונעביר את המגרשים לאזור מרוחק יותר או לפרברי העיר. אולם מהלך מסוג זה יכול להוביל לפגיעה משמעותית במועדון, שכן הריחוק מהשכונה בה פעל עלול למנוע מחבריו המשיך ולהגיע לפעילות והליך גיוס חברים חדשים אינו קל ומהיר.

מועדון הכדורגל פאיה לובי KDS נתקל בבעיה דומה כאשר השכן שלו, סניף איקאה אוטרכט, ביקש להרחיב את פעילותו ולהגדיל את שטח החנות והחניון. נציגי ענקית הריהוט משבדיה גילו שהשטח המסחרי מסביב לחנות מנוצל במלואו, אולם לצדו של המבנה מצויים מגרשי הכדורגל של המועדון. מועדון הכדורגל גייס לעזרתו את עיריית אוטרכט, שהתנגדה נחרצות למהלך לשינוי ייעוד הקרקע ועמדה על כך שמתחם "אזוליאן" יישאר מתחם ספורט.

הצורך המסחרי הוליד חשיבה יצירתית וחדשנית. באמצע שנת 2009 פנו נציגי איקאה אל ראשי המועדון עם רעיון אדריכלי ייחודי, שתוכנן על-ידי משרד האדריכלים קנוול (Knevel Architecten): תוכנית הרחבה של סניף איקאה הנוכחי בכ- 22,500 מ"ר, שכוללת גם הקמתו של חניון דו-קומתי בשטח של 61,650 מ"ר על מתחם מגרשי הכדורגל הקיימים. במסגרת הרחבת סניף, יוקמו על גג החניון מועדון ספורט בשטח 1,700 מ"ר ושני מגרשי כדורגל בשטח כולל של 18,700 מ"ר, עם משטחי דשא מלאכותי שעומדים בכל תקני פיפ"א.

במועדון הכדורגל Paja Lobi KDS. מאחור: מגרשי הכדורגל. משמאל: יאן וירדנבורג, שחקן כדורגל במועדון; ג'ון ון דר וג, אדריכל מחברת האדריכלים קנוול, שתכנן את המתחם החדש; ושחקנית במועדון. צילום: מירה-בל גזית
במועדון הכדורגל Paja Lobi KDS. מאחור: מגרשי הכדורגל. משמאל: יאן וירדנבורג, שחקן כדורגל במועדון; ג'ון ון דר וג, אדריכל מחברת האדריכלים קנוול, שתכנן את המתחם החדש; ושחקנית במועדון. צילום: מירה-בל גזית

במסגרת פתרון חדשני וייחודי זה, כל אחד מהצדדים – ספורט, עסקים וקהילה – קיבל את הדברים החשובים לו. הפרויקט יצר אינטגרציה אורבנית ופתרון אופטימלי ובר קיימא לכולם: איקאה תרחיב את פעילותה, עיריית אוטרכט פעלה על פי עקרונות תכנון סביבתי נכון למען הקהילה ולא ויתרה על שטח ציבורי לטובת שטח מסחרי, ומועדון הספורט השכונתי ימשיך ויפעל באותו מיקום ועם מתקנים משודרגים.

וכפי שתוכנן, כך היה. לאחר שנה של עבודות התקיימה הפתיחה המחודשת של המועדון על הגג ב- 31 באוגוסט 2013. עבודות הרחבת הסניף עדיין בעיצומם ויסתיימו בחודש דצמבר 2014.

חניון סניף איקאה אוטרכט. מבט רב-שכבתי. בחלקו העליון - מגרש הכדורגל. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten
חניון סניף איקאה אוטרכט. מבט רב-שכבתי. בחלקו העליון - מגרש הכדורגל. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten
מבט מעין הציפור - סניף איקאה המורחב, כולל החניון ומגרשי הכדורגל על הגג. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten
מבט מעין הציפור - סניף איקאה המורחב, כולל החניון ומגרשי הכדורגל על הגג. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten
מבט מעין הציפור 2 - סניף איקאה המורחב, כולל החניון ומגרשי הכדורגל על הגג. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten
מבט מעין הציפור 2 - סניף איקאה המורחב, כולל החניון ומגרשי הכדורגל על הגג. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten
מגרשי הכדורגל, תוך כדי בנייה. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten
מגרשי הכדורגל, תוך כדי בנייה. באדיבות משרד אדריכלים קנוול. Knevel Architecten

* * *

[related-posts title="עוד על ספורט במגפון:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן