Skip to content

ניקוב צמיגי רכבו של מח"ט שומרון – לא מעשה של שוליים הזויים

הגיע הזמן לומר את מה שידוע לכולם – ניקוב צמיגי רכבו של מח"ט שומרון הבוקר וכתובות תג מחיר הם רק חלקים בפאזל מורכב בו מתנחלים חדורי מוטיבציה מאותתים לצה"ל ולמשטרה כי הרס בתים לא חוקיים בשטחים לא יעבור בשתיקה. כוחות הביטחון מגייסים משאבים לחיסול התופעה ומולם מזרימה הממשלה מאות מיליונים לשטחים באמצעות החטיבה להתישבות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלמונים נקבו הבוקר (ראשון) את צמיגי רכבו של מח"ט שומרון, אל"מ יואב רום, כשזה בא לערוך ביקור עבודה בהתנחלות יצהר בשומרון. המח"ט הגיע היום לסיור חפיפה עם מחליפו בתפקיד, אל"מ שי קלפר. משטרת ש"י פתחה בחקירה. זו הפעם השנייה שמתנחלים מנקבים את צמיגי רכבו של המח"ט. לפני כשלושה חודשים, בתחילת ינואר, הגיע המח"ט לפגישת עבודה ותאום עם ראשי ההתנחלות כשאלמונים ניקבו את צמיגי רכבו.

הג'יפ המנוקב (צילום: הקול היהודי)
הג'יפ המנוקב (צילום: הקול היהודי)

שר הביטחון משה יעלון גינה את השחתת רכבו של אל"מ ירום ואמר כי "מדובר בטרור לכל דבר. זה אירוע חמור מאוד, שמחייב טיפול חסר פשרות באחראים לו, כמו גם כלפי אלה שהשליכו אבנים בימים האחרונים על כוח מג"ב ופגעו ברכבו של קצין צה"ל אחר. עלינו לעקור מהשורש תופעות שכאלו ולהילחם בהן מלחמת חורמה. נפעל בכל האמצעים כדי להושיב את חברי הקבוצה הקיצונית השולית והאלימה הזו מאחורי סורג ובריח".

מח"ט השומרון ליד הג'יפ המנוקב (צילום הקול היהודי)
מח"ט השומרון אל"מ יואב רום ליד הג'יפ המנוקב (צילום הקול היהודי)

דובר צה"ל מסר כי "במהלך ביקור שגרתי הבוקר של מח"ט שומרון ביישוב יצהר, נוקבו גלגלי רכבו בפעם השנייה השנה. צה"ל רואה בחומרה רבה מעשים מסוג זה. פגיעה במפקדי צה"ל ובחייליו העוסקים יום ולילה בהגנה על תושבי מדינת ישראל היא חציית קו אדום".

מהמועצה האזורית שומרון נמסר בתגובה לניקוב הצמיגים ש"ידוע לכל, במועצה, בצבא ובשומרון, שהרוב המוחלט של תושבי יצהר מתנגד בחריפות למעשים כאלה. אנחנו מעודדים את הצבא לשים את ידו על אותם שניים-שלושה פרחחים שאחראים למעשים המבזים הללו". אבי נעים, יו"ר ועדת הביטחון בשלטון המקומי וראש מועצת בית אריה, קרא למשטרה לעשות סוף לחבורת הפוחזים העלובה שביצעה את המעשה. "הגיע הזמן שמשטרת ישראל תעשה סוף לחבורת פוחזים האלה ותעיף אותם מכאן לכל הרוחות עם עדיפות לזמן ממושך בבית הסוהר. קצנו ומאסנו באנשים האלה שמהווים את השוליים של החברה הישראלית. ההתיישבות צריכה להתגאות ולהעלות על נס את צה"ל ואת תרומת בני ההתיישבות ליחידות הלוחמות והפיקוד בצה"ל. החבורה העלובה הזאת גורמת לנו נזק קשה, אני קורא למנהיגי ההתיישבות להוקיעם ולהחרימם", מסר נעים.

התגובה הרשמית והקולות האחרים

מדובר היישוב יצהר נמסר: "אנו מתנגדים למעשים כאלה ומנסים למנוע אותם. בוודאי שאין זו קבלת הפנים שאותה אנו מעוניינים שהמח"ט הבא יקבל. מנגד, לא ניתן להתעלם מהסמיכות הגדולה למעשה ההרס של בית משפחת לזר, וסערת הרוחות שנגרמה בעקבותיו. מול גלגליו חסרי האוויר של המח"ט עומד בית חרב והרוס. אנו קוראים למערכת הביטחון לעשות את הנדרש ממנה להנמכת הלהבות". 

למרות התגובה לתקשורת, בתוך יצהר פנימה נשמעו היום גם קולות אחרים והם רבים. הם דיברו על הריסת ביתו של תושב יצהר, אבי לזר. "מה זה נזק של 100 שקל", שאל אחד מהם בקבוצת רשת התקשורת, "לעומת נזק של חצי מיליון שקל בהריסת ביתו של לזר?". מדובר בהריסה יזומה של צה"ל והמנהל האזרחי שהגיעו ביום רביעי שעבר לפנות בוקר לבצע הריסת מבנה לא חוקי, כשהם מגובים בכוחות מג"ב ומשטרה.

הכוחות הגיעו לגבעה המכונה "גבעת תקומה", הסמוכה ליצהר. על ראש הגבעה נבנה בית בשטח של 125 מ"ר, ולדברי הבעלים, אבי לזר, משפחתו הייתה אמורה לאכלס אותו תוך שבעה ימים לכל היותר. "קיבלנו טלפון באמצע הלילה מהבחורים של הכיפה הסרוגה. מסתבר שהכוחות הגיעו לשם קודם. עד שהתלבשתי ויצאתי מהבית כבר כל האזור היה מוקף בלובשי מדים שחורים, חיילי גירוש. אי אפשר היה להתקרב, השופל היה למטה באמצע להרוס", סיפר לזר באותו יום.

מבצע איסוף תרומות למשפחת לזר (צילום: עמותת חננו)
מבצע איסוף תרומות למשפחת לזר (צילום: "עמותת חננו")

בנוסף לביתו של לזר הרסו כוחות הביטחון גם יציקת בטון להעמדת בניין נוסף על הגבעה והכנות אחרות לבנייה של התרחבות נוספת בגבעה סמוכה שמכונה "גבעת כיפה סרוגה".  במוקד עמותת "חננו" פתחו באותו יום במבצע התרמות לאיסוף כספים לטובת לזר. "כולנו מסייעים למשפחה החלוצה לשקם את ביתה", לשון המודעה של העמותה.

תושבי יצהר חלוקים איפה בדעותיהם. מחציתם מגבים את ניקוב הצמיגים, והתושבים המתונים מתנגדים לה. זה המקום לציין כי תושבים מההתנחלות עזרו למח"ט להחליף את צמיגי הרכב שנוקבו. 

"מיעוט שמאלני שהשתלט על מוקדי הכוח ופועל בכוחנות נגד יהודים אידיאליסטים" 

את תחושות המתנחלים ביטא היטב בועז שפירא, איש תקשורת ופעיל ימין, שהעלה באתר הקול היהודי מאמר בתגובה לנעשה ביישוב וכתב: "בעוונותינו הרבים פועל משרד הביטחון בצוותא חדא עם המנהל האזרחי הכפוף לו להרס בתי יהודים לגביהם נטען כי נבנו שלא כחוק. פעילות זו אינה נעשית בחלל ריק אלא מגיעה על רקע מאבק פוליטי ממושך על עתיד ארצנו, כאשר מיעוט שמאלני שהשתלט על מוקדי הכוח פועל בכוחנות נגד יהודים אידיאליסטים וחדורי אהבת הארץ הבונים את ביתם על אדמת ארץ ישראל בתקווה ובאמונה כי המעשה היהודי, הציוני והערכי יסייע להכריע במאבק על הארץ, ארצנו".

על רקע חשיבה זו, שמבטאת תחושות של ציבור מתנחלים גדול, אפשר להסביר את כפל התגובות. בעוד שכלפי חוץ יוצאות הודעות גינוי, בתוך הציבור הזה המעשה נתפס כמעשה זעם כלפי האדם העומד בראש מערכת הנלחמת בהם ואינה מאפשרת להם לפעול ברוח אמונתם.

למחרת הרס ביתו של לזר - תג מחיר בגוש חלב (צילום תושב הישוב)
למחרת הרס ביתו של לזר - תג מחיר בגוש חלב (צילום תושב הישוב)

מכאן גם מובן הקשר בין המתרחש בשטחים לכתובת תג המחיר שרוססה ביום חמישי שחלף בג'יש – גוש חלב, בגליל העליון. ממש למחרת יום ההריסה ביצהר, אלמונים רעולי פנים ריססו בכפר את הכתובת "רק גויים מפנים מארצנו".  כמו כן נוקבו צמיגי 50 מכוניות בשטח הכפר. שר הביטחון יצחק אהרונוביץ', שביקר בשבת בכפר הערבי השקט, אמר אתמול כי בקרוב המשטרה תשים את ידה על המבצעים וכי הוא יכול לומר כי בידי המשטרה קצה חוט והאלמונים שביצעו את המעשה ילכדו וישלמו את המחיר. הדברים נאמרו לאחר דברי הזדהות עם תושבי הכפר. השר רמז לכך שלכוחות הביטחון ידוע מי הם המבצעים. אבל בין לדעת לבין להוכיח זאת – המרחק רב.

סרטון של מצלמות האבטחה בג'יש:

לאחרונה אירעו מספר מקרים של אירועי תג מחיר מחוץ ליהודה ושומרון, בעיקר באתרים נוצריים. כך רוססו בשבוע שעבר כתובות על קירות מנזר דיר ראפעת ליד קיבוץ צרעה באזור בית שמש, בהן נכתב: "אמריקה היא גרמניה הנאצית", "תג מחיר", "ישו קוף" ו-"מריה פרה". צמיגי מכוניות במקום נוקבו.   

גם אם המשטרה וצה"ל ילחמו בתופעת תג מחיר ובוונדליזם הנלווה אליה, שני הגופים מצויים בין הפטיש לסדן. בעוד הצבא והמשטרה מפנים משאבים מוגבלים למציאת העבריינים – שעד כה, למרבה המזל, לא גרמו נזק רציני לחיי אדם בעת ההצתות באירועי "תג מחיר" – הממשלה ממשיכה להזרים מאות מיליוני שקלים בדלת האחורית לשטחים באמצעות החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית.

יד אחת חוקרת ויד אחת מסתירה ומגוננת

את הסיפור כולו ביטא יו"ר ועדת החוקה בכנסת, חבר הכנסת דוד רותם (הבית היהודי), בישיבה האחרונה בשבוע שעבר, כאשר דנה בבקשת הרפורמה לגילוי נאות של הזרמות הכספים לחטיבה להתיישבות. הבקשה הוגשה על ידי חברי הכנסת זהבה גלאון (מרץ) ואלעזר שטרן (יש עתיד). רגע לפני שרותם העלה את ההצעה להצבעה, ביקשה ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) לערוך התייעצות סיעתית לפרק זמן ארוך מהרגיל, בטענה כי יו"ר הסיעה שלה אינו בירושלים. יו"ר הוועדה רותם הודיע כי הוא דוחה את ההצבעה למועד אחר, שייקבע לאחר חג הפסח. חברי הכנסת הרבים שהגיעו לדיון זעמו וטענו כי ביטלו  פגישות כדי להגיע לדיון וחלקם התאמץ והגיע ממרחק רב.

לאחר הודעתו של רותם החלו חברי הכנסת להטיח בו האשמות. ח"כ שטרן תקף ואמר: "אני בעד בנייה, אבל מה יש לי להסתיר? מה זה חוסר השקיפות הזה? אתה הופך את החטיבה לחשודים בגניבה ובשקר. מה הפחד מביקורת? ההתנהגות שלך מוכיחה שמתנהלים שם דברים לא כשרים".

ח"כ גלאון שאלה את היו"ר "האם יכול להיות שאתה נגוע במניעים זרים? האם בעברך כעורך דין ייצגת את החטיבה להתיישבות ולכן אתה מבקש למנוע חשיפה של נתונים?". רותם השיב: "אכן, בעבר ייצגתי את החטיבה להתיישבות נגד הדו"ח של המועמדת שלכם, עו"ד טליה ששון". ואז, בלי לחשוש, השיב רותם לשאלת ח"כ אחמד טיבי, ששאל"מה יש לכם להסתיר?". רותם: "אני רוצה למנוע מכם לקבל מידע".

רותם גם השיב בחיוב לשאלת ח"כ גלאון האם הוא מתכוון לקבור את הדיון קבורת חמור. ח"כ טיבי תבע מרותם "לאור הגילוי, אתה חייב לפסול את עצמך מלדון בנושא". היו"ר הודיע כי לא יעשה זאת. רותם פשוט הודיע כי הוא בוחר לא להציג בפני חברי הכנסת את הדו"חות הכספיים כדי שאלו לא ירוצו עם החומר לבג"ץ. 

בתוך כך הגישה שרת המשפטים, ציפי לבני, ליו"ר הועדה, ח"כ רותם, טיוטת צו הקובע כי בתוקף סמכותה, היא קובעת כי החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית היא רשות ציבורית לעניין חוק חופש המידע. במכתב נלווה לצו אומרת השרה, כי מעמדה של החטיבה להתיישבות כגורם ביצוע רשמי של ממשלת ישראל מתבטא בין היתר בהחלטת ממשלה מיום 22.7.07 הקובעת, כי החטיבה להתיישבות מהווה גוף ביצועי  חיצוני ליישום החלטות הממשלה בתחום ההתיישבות ובכלל זה: תכנון, הקמה, אכלוס, פיתוח וביסוס ההתיישבות. באותה שנה (2007) קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי עם הפיכתה לזרוע ביצועית של הממשלה, על החטיבה להתיישבות להחיל על עצמה את חוק חופש המידע. "נוכח מצב דברים זה אפשר להניח את נוסח הצו על שולחנה של ועדת החוקה, חוק ומשפט", קבעה השרה במכתבה.


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן