Skip to content

כוחות הביטחון הרסו בית לא חוקי ביצהר; המתנחלים הרסו מוצב

אירועי הלילה בהתנחלות יצהר והשחתת מוצב של חיילי מילואים שמוצבים שם על מנת להגן על המתנחלים, הם רק דוגמה אחת לעימות מתמשך בין צה"ל, מג"ב, המשטרה וכוחות הביטחון לבין פורעי השטחים. וכולם יודעים: זה ייגמר בשפיכות דמים קשה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכתובת הזאת הייתה כתובה על הקיר מזמן, והיום (שלישי) לפנות בוקר היא קיבלה ביטוי מוחשי וקשה. המדינה עודדה והעלימה עין במכוון מהתיישבויות לא חוקיות בשטחים, ובשטח צמח דור שלם שאיננו רואה בפעילות כוחות הביטחון כולל צה"ל ובזרועות השלטון גופים לגיטימיים לשמירה על החוק וסדר הציבורי. הבוקר, בהתנחלות יצהר, אפשר היה לקבל את הפירוש המעשי של ההפקרות. וזה לא סוף הסיפור – זו רק ההתחלה.

הבעירו צמיגים (צילום: דוברות יצהר)
הבעירו צמיגים (צילום: דוברות יצהר)

זה תקופה ארוכה נקבעו ביצהר דפוסי ההתנהגות. כך, הוחלט ביישוב שהם לא יקבלו עובדים שאינם יהודים. כך, לדוגמה, סולק עובד קבלן דרוזי שבא לשפץ את המוצב הקטן שנבנה ביישוב על מנת להגן עליו. צה"ל נאלץ באותו יום לשוחח עם הקבלן המבצע וזה שלח עובד יהודי. כך נסקל באבנים נהג משאית ערבי שהביא סחורה ליישוב. מיצהר יצאה בת קול שהסבירה: אנו בעד עבודה יהודית. איש בצבא ובמשטרה ואף חבר ממשלה לא נזעק ולא מחה. כולם עברו לסדר היום.

מח"ט השומרון שמסיים בימים אלו את תפקידו ידע ימים לא פשוטים עם הציבור הקשה הזה. "קומץ עשבים שוטים בשוליים", קראו לכך הפוליטיקאים ואישי הציבור. הרמטכ"ל, שר הביטחון והשר לביטחון פנים שנדרשו לא פעם להגיב לאירועים קשים, חיפשו לאזן את מילות התוכחה. כל תוכחה ציבורית שלהם הסתיימה או החלה תמיד עם המשפט: "אני חייב לציין כי רוב ציבור המתיישבים (באיו"ש) הוא ציבור נפלא, שקט ושומר חוק", וכאן הוכיחו במילים די רכות את "הקומץ שבשוליים".

אלא שה"קומץ", הזה כבר שנים איננו קומץ. האש שאחזה בשדות ולא כובתה מתרחבת והולכת, הלהבות רק יגברו ורמת הקושי לכבותן רק תגדל – יידרשו יותר משאבים, כסף וכוח אדם. כך נוקבו פעמיים צמיגי המח"ט וכך התרחשה היום לפנות בוקר (שלישי) תקרית ההתנגשות בין חיילי צה"ל והמשטרה לתושבים, שבסופה הותירה ארבעה מתנחלים פצועים קל, שישה חיילי מג"ב פצועים קל, מוצבון הרוס של צה"ל וצמיגים מנוקבים של ג'יפ כוח מילואים השוהה במקום ותפקידו לאבטח את היישוב. ובהחלט – חשבון פתוח של המתנחלים עם כוחות הביטחון. 

הרס המבנים (צילום: דוברות יצהר)
הרס המבנים (צילום: דוברות יצהר)
קרקע חשופה אחרי הרס (צילום: דוברות יצהר)
קרקע חשופה אחרי הרס (צילום: דוברות יצהר)

גורם בחטיבת השומרון אמר היום כי פגיעה בכלים צבאיים פוגעת בסופו של דבר במשימת ההגנה על היישובים. "הדבר הזה לא משרת אף אחד, לא את העבודה המבצעית שלנו ולא את ההתיישבות", הדגיש הגורם. "ברגע שפוגעים בכשירות הכלים שלנו זה מצריך מאיתנו להתעסק בתיקונים ומסיח מהמשימה העיקרית שהיא להגן על היישובים ועל הצירים בגזרה". לדבריו, במהלך השבועות שחלפו נרשמה עלייה בכלל האירועים הביטחוניים בגזרת שומרון. 

השתלשלות האירועים

03:00 לפנות בוקר – כוחות הצבא והמשטרה מגיעים משני כיוונים. הם מתמקדים בבנייה על שטחים חדשים ומבנים חדשים המקבעים את התרחבות ההתנחלות בשיטת הסיפוח הזוחל. בנקודה המכונה בפי המתנחלים גבעת להבה, הרסו הכוחות בית האבן (להבדיל מקרוואן) של אליהו דרעי הנמצא בשלבי בנייה מתקדמים. בחוות שקד הרסו הכוחות שני מבני מגורים יבילים ובקתת עץ והחרימו עוד מבנה מגורים יביל מאוכלס של אלישע אילוז. אחד המבנים שנהרסו בחוות שקד שייך להלל, חייל צה"ל, רווק בן היישוב, שגדל במקום וכעת משרת בסדיר.

העימותים לא איחרו להגיע. לאורך כל הפינוי נתקלו הכוחות בהתנגדות עזה מקרב התושבים, הבערת צמיגים וחסימת של צירים באמצעות רכבים. סוכנות תצפית דיווחה כי הכוחות השתמשו נגד התושבים בפצצות תאורה, רימוני הלם וגז. המתנחלים הופתעו מהיד הקשה שהופעלה כלפיהם והתלוננו כי הופעלה אלימות רבה. שני תושבים כבני 60 נפגעו משאיפת גז והם טופלו במקום. במהלך הפינוי דווח לסוכנות תצפית כי צה"ל יורה פצצות תאורה מעל הכפר בורין הסמוך, ו"ככל הנראה מנסים כוחות הביטחון למנוע אפשרות של ירידת פעילי ימין לעבר הכפר במחאה על ההרס", כך נמסר בעת האירוע.

רכב צבאי עם גלגל מנוקב (צילום גדליה לבנון: סוכנות תצפית)
רכב צבאי עם גלגל מנוקב (צילום גדליה לבנון: סוכנות תצפית)

05:30 – כשעתיים לאחר מכן האירוע מסתיים, לא לפני ש-50 מתנחלים אחוזי זעם מכלים את זעמם במאהלי המוצבון שבו משרתים שישה לוחמי מילואים, משחיתים את מיכל המים שבמקום, הופכים את תא השירותים, קורעים והורסים אוהלים, מזרונים וכבלי חשמל.

במהלך האירוע הם יידו מאות אבנים על כוחות הביטחון, הבעירו צמיגים, ניקבו גלגלים לרכבי מג"ב וניפצו שמשות של כלי רכב נוספים, בהם גם את שמשת האוטובוס שהסיע שוטרים למקום. כמו כן, במהלך האירוע נפצעו באורח קל שישה שוטרי מג"ב.

המוצב ההרוס (צילום: דובר צהל)
המוצב ההרוס (צילום: דובר צהל)
מאהל הרוס וקרוע (צילום: דובר צהל)
מאהל הרוס וקרוע (צילום: דובר צהל)

 "אין לי ספק", אמר אחד מחיילי המילואים, "אם ברדק כזה היה קורה עם ערבים? – כמה מהם היו מוצאים את עצמם בבית קברות". "בקצב הזה", אמר חייל אחר,  "זה רק עניין של זמן עד ששוב נראה אלימות פיזית כלפי חייל או שוטר. זה רק יתגבר והפעם הבאה יכולה להיות חמורה ממה שהיה היום".

מתחקיר ראשוני שנערך בחטיבה עלה כי המתנחלים הפורעים הורו לחיילים לעמוד בצד בעוד הם מכלים את זעמם בהרס המוצב, עין תחת עין. "החיילים עמדו נבוכים וחסרי תושייה", אמר גורם בכיר בחטיבה. הוא הוסיף שלמרות זאת הם לא חשו מאוימים. וזהו ההסבר מדוע החיילים לא ירו בנשקם האישי כלפי התוקפים. "ברור שלו המקרה הזה היה מתרחש מול פלסטינים, הסיפור היה שונה מהקצה אל הקצה", אמר למגפון אחד מהקצינים. "אנחנו לא נמצאים פה כדי להתמודד עם היהודים ולא הכנו את החיילים לסיטואציה כזו שבה הם צריכים להתגונן בפני אלה שהם אמורים להגן עליהם", הסביר הגורם. בצה"ל מסבירים שלאחר התחקיר יופקו לקחים לעתיד.

התגובות: שר הביטחון מבטיח להחמיר אבל רק עם החלק הקיצוני ביישוב. לעומתו קורא ח"כ בר לב קורא לפנות את ההתנחלות כולה ואילו המתנחלים וראש המועצה שומרון מפנים אצבע מאשימה וטוענים – צה"ל ערך כאן "תג מחיר". ארגון יש דין: הגולם קם על יוצרו  

השר לביטחון פנים, יצחק אהרנוביץ', הזדרז להודיע: "בימים האחרונים אנו עדים לאירועים קשים ביישוב יצהר ששיאם הלילה במהלך התפרעות, הפרת הסדר ופציעתם של שישה לוחמי מג״ב במהלך ביצוע הריסות בנייה בלתי חוקית. אותם פורעים אשר הגיעו ותקפו את לוחמי מג״ב וחיילי צה״ל הינם עבריינים משולחי רסן.  אני רואה בחומרה רבה אירועים שכאלה על אחת כמה וכמה כאשר התנהגות זו מגיעה לפגיעה פיזית בלובשי מדים. משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול ימשיכו בעשייתם החשובה לאכיפת החוק וימצו את הדין עם אותם עבריינים. אנו נגלה אפס סובלנות כלפי פורעי חוק בכלל ובפרט באלה הפוגעים בלובשי מדים. אני תקווה כי הנהגת היישוב תגנה ותפעל על מנת שאותו קומץ פרוע ופורע חוק יחדל ממעשיו ומהנזק אשר נגרם ליישוב כולו".

המתנחלים לא מתרגשים מדברי השר. לתחושתם, מה שאירע לפנות בוקר הוא פשוט פעולת נקם ושילם של צה"ל, מגובה במשטרת ישראל, על ניקוב צמיגי המח"ט יום קודם לכן. את תחושתם ביטא היטב גרשון מסיקה, ראש המועצה אזורית שומרון, שבתחומה מצויה ההתנחלות. מסיקה: "לצערי נראה שמדובר בפעולת תג מחיר של מערכת הביטחון כנגד תושבי יצהר. למותר לציין שאיננו מתגוררים תחת שלטון דיקטטורי וכי ענישה קולקטיבית לא רק שהיא פוגענית ולא מקובלת אלא שהיא אינה מועילה ואף גורמת נזק. במקום שמערכת הביטחון תעשה את עבודתה ותמצא את האשמים היא פוגעת בחפים מפשע ובכך מחזקת את הקיצוניים ומחלישה את הרוב המתון של תושבי יצהר".

ביצהר ברכו על דבריו של ראש המועצה ואמרו כי "מדיניות ההרס וההענשה הקולקטיבית של השלטונות נגד תושבי יצהר הינה מקוממת. לא יתכן שממשלת ישראל וכוחות הביטחון יהרסו בתים של חפים מפשע כתג מחיר ונקמה בגלל פעולות לא לגיטימיות של בודדים, חמורות ככל שיהיו וקוראים למערכת הביטחון ולעומד בראשה לחדול ממדיניות זו ולהפסיק לאלתר את מעגל האיבה המתגבר".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, התייצב מייד מול מצלמות הטלוויזיה לצדו של הרמטכ"ל ואמר: "בלילה הייתה פעילות באזור יצהר בה כוחות משטרת ישראל וצה"ל עסקו בפינוי בנייה בלתי חוקית. יצהר, בשונה משאר ההתיישבות, יש בו גורמים אלימים וגם לא כל תושבי יצהר אלימים, ראינו זאת בשבוע האחרון בהתנכלות לרכב מפקד החטיבה,  מפקד חטיבת שומרון, וכלי רכב של איש מילואים. מבחינתי לא ניתן שגורמים כאלו ואחרים, שפוגעים בסופו של דבר בהתיישבות בהיותם אלימים, בהיותם קיצוניים, אינם מכבדים את שלטון החוק, לא ניתן להם להרים יד על שום גורם. לא של צה"ל, לא של משמר הגבול, של משטרת ישראל, המנהל האזרחי. הם יצטרכו לציית לחוק כמו כל אזרח במדינת ישראל. הפעילות הזאת מבחינתנו נטפל בה במלא החומרה ונמשיך לטפל בגורמים האלה בתוך ההתיישבות ביצהר עד שהם יפסיקו ויבינו שצריך לציית ולכבד את החוק".

לחבר ועדת הביטחון, חבר הכנסת עומר בר לב, זה נמאס: "הסבלנות של הממשלה חייבת להיגמר", הוא אמר. לדבריו "יש להכריז כבר היום על תכנית חירום שתהיה סימן דרך לכל הקיצוניים. אי אפשר לנתק בין האווירה בהתנחלויות מבודדות כמו יצהר לבין יכולת המשילות של מדינת ישראל. במקרה כה קיצוני של התנהלות רציפה של אלימות ועבריינות כלפי המדינה ומוסדותיה וכלפי התושבים הפלסטינים באזור, על שר הביטחון להכריז על כל שטח היישוב כשטח צבאי סגור מטעמי ביטחון ולהכין תכנית לפינוי התושבים, כשאלו שלא תוכח מעורבותם באלימות יוכלו לקבל פיצוי ולהתיישב באזורים אחרים ביהודה ושומרון. כנגד אלו שתוכח מעורבותם באירועי אלימות, יוצא צו הרחקה מהאזור. אם לא נפעל כבר היום בנחישות, זה יסתיים ביותר מגלגלים מפונצ'רים ושוטרים הפצועים קל".

ארגון "יש דין" התריע באומרו כי "לאורך שנים כוחות הביטחון מתעלמים מהפרות חוק בוטות וממקרי אלימות קשים נגד פלסטינים שמתרחשים במרחב ההתנחלות יצהר, ולכן אין זה מפתיע כלל שאותה 'מפלצת' שכוחות הביטחון יצרו במו ידיהם יצאה משליטה ותוקפת עכשיו את כוחות הביטחון עצמם. חיילי צה"ל נוכחים שוב ושוב באירועי אלימות בהם אזרחים ישראלים שיוצאים מיצהר ותוקפים את התושבים הפלסטינים באזור. החיילים נמנעים מלעצור או להתעמת עם אותם פורעי חוק ובכך מעודדים את המשך האלימות. גם למשטרה יש אחריות וחלק מרכזי בהתגברות האלימות באזור, כאשר תלונות של פלסטינים על אותם תקיפות נסגרות לעיתים ללא ביצוע פעולות חקירה בסיסיות". 

 "את המחיר האמיתי של מציאות המערב הפרוע, שכוחות הביטחון ייצרו ביצהר, משלמים יום יום תושבי הכפרים הפלסטיניים הסמוכים לאחר שביטחונם וכבודם הופקרו לחלוטין", מאשימים בארגון.

תגובת צה"ל: נחצה קו אדום

מצה"ל נמסר כי "מוצב צה"ל באזור יצהר הותקף הלילה על ידי מתיישבים. זאת לאחר פעילות כוחות הביטחון, במסגרת אכיפת החוק והסדר באיו"ש, להריסת והחרמת מבנים בלתי-חוקיים ביישוב. במהלך הפעילות כוחות הביטחון נתקלו בהפרת סדר אלימה ביותר של מאות מתיישבים שכללה יידוי אבנים, הבערת צמיגים וחסימת כבישים. מוקדם יותר אמש, גלגלי רכב צבאי נוקבו במהלך סיור שגרתי של חיילי מילואים ביישוב יצהר. מדובר היה בתקרית השנייה תוך יממה,כשרק אתמול ניקבו צעירים את גלגלי רכבו של מח"ט שומרון, אל"מ יואב רום. צה"ל רואה בחומרה רבה אירועים מסוג זה. כל פגיעה במפקדי צה"ל וחייליו, בסדיר ובמילואים, העוסקים יום וליל בהגנה על תושבי מדינת ישראל הינה חציית קו אדום".

בתוך כך בצה"ל למדו מהפוליטיקאים שלא להכליל את כל הציבור בחומרת המצב, ולכן "עם זאת", מציינים בחטמ"ר שומרון "הרי שאירועי הוונדליזם מקורם בקומץ של עבריינים שלא מאפיינים ההתיישבות בכללותה". על המשך הטיפול באלו אומרים בצבא: "על הטיפול בעבריינות בקרב ההתיישבות מופקדת משטרת מחוז ש"י". לנוכח ההתנהלות הזו אפשר בהחלט להבחין כי ההתנחלות הקשה בשומרון מהווה תפוח אדמה לוהט שאיש אינו רוצה להביאו לפתחו...

כך לדוגמה נעצר שלשום תלמיד ישיב בן 16.5 מיצהר בחשד כי הוא זה שניקב את צמיגי המח"ט. אתמול שחרר אותו בית המשפט בירושלים לביתו לחמישה ימים של מעצר בית. לאחר מכך הוא יהיה חופשי לספר לחבריו על גבורתו מול "כוחות הרשע". ולשאלה מה יעשו במנקבי הצמיגים, מיידי האבנים, משחיתי המוצב, אם וכאשר יילכדו? התשובה תהיה מן הסתם שזה יגמר בקול ענות חלושה.

.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן