Skip to content

נעצרו שלושה מראשי שירות הביון הטורקי

המעצרים של אנשי ציבור בטורקיה אינם פוסקים. אחרי מעצרו של הרמטכ"ל לשעבר בקיץ האחרון, הגיע הפעם תורם של בכירי שירות הביון הטורקי ושל העומד בראשו, איש אמונו של ראש הממשלה ארדואן. החשדנות וחוסר האמון בטורקיה מעולם לא היו גבוהים יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המעצרים של אנשי ציבור בטורקיה אינם פוסקים. אחרי מעצרו של הרמטכ"ל לשעבר בקיץ האחרון, הגיע הפעם תורם של בכירי שירות הביון הטורקי ושל העומד בראשו, איש אמונו של ראש הממשלה ארדואן. החשדנות וחוסר האמון בטורקיה מעולם לא היו גבוהים יותר

מאת אליק מאור ועידן בריר

הקאן פידאן, ראש שירות הביון הטורקי
סייען טרור? הקאן פידאן, ראש שירות הביון הטורקי

התקשורת הטורקית מדווחת כי משרד התובע הכללי באיסטנבול הורה אתמול (ה'), לעצור את הקאן פידאן, ראש שירותי הביון הלאומי של טורקיה (MIT), יחד עם אמרה טאנר, קודמו בתפקיד ששירת עד שנת 2010, ואת אפת גונש, סגנו. השלושה מואשמים בקשירת קשר עם "איחוד הקהילות הכורדיות" (KCK), רשת פעולה השולטת, על-פי הטענות, במפלגת הפועלים הכורדיסטאנית. כתבי אישום המתגבשים נגד השלושה יכללו סעיפים של מעורבות בפשעים נגד המדינה כולל השתייכות לארגון טרור, סיוע לפעילויות טרור וכוונה לפגוע גם באחדותה של טורקיה.

את הקשרים שניהלו השלושה לכאורה עם המחתרת הכורדית, חשפו חוקרי הביון הטורקי באמצעות מסמכים שנמצאו בעקבות מעצרם של עשרות פרופסורים ופעילים באוניברסיטאות שונות בטורקיה. המסמכים מוכיחים, לכאורה, כי ה-KCK, ארגון הגג של הכורדים בטורקיה, הוקם למעשה בהוראה של שירות הביון ותחת פיקוחו, וכי פיגועים ששולחו על-ידי הארגון בוצו בידיעת בכירים בשירות.

בראשית הפרשה, עם פרסום צווי המעצר ביום ד', לא היה ברור אם השלושה, ובייחוד פידאן, המכהן בתפקיד הרגיש כאיש אמונו של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, יתייצבו לחקירתם. שירות הביון ביקש ממשרד התובע הכללי להשעות את הצו וטען כי כדי להוציא צו מסוג זה נגד פידאן, חייב התובע הכללי לבקש את רשותו של ראש הממשלה.

התגובות במערכת הפוליטית הטורקית למעצרים הדרמטיים לא איחרו לבוא. סגן ראש הממשלה, בקיר בוזדאה אמר כי "שירות הביון אמון על גילויים של טרוריסטים במסווה. על רשויות אכיפת החוק החובה לחקור עניינים רגישים שכאלה בעדינות המתבקשת, לבחון מי ביצע תפקידו על-פי ההגדרות ומי לא ולהבחין בין טרוריסט לבין מי שאינו טרוריסט".

כמאל קיליצ'דארואלו, ראש מפלגת העם הדמוקרטית (CHP) הגיב גם הוא על המעצרים ואמר: "אני מבקש לפנות אל ליבו של ראש הממשלה ארדואן – אנא ממך, אל תייצר מתיחויות; אל תייצר מרחבי עימות; אל תפלג את העם על-פי קווים דתיים ועדתיים. יום אחד עוצרים את הרמטכ"ל (הכוונה למעצר רמטכ"ל צבא טורקיה עד אוגוסט 2011, אילקר באשבואו, לפני חודשיים; ע"ב), יום אחר כך עוצרים את ראש שירותי הביון. יש לנו מתח עם שכנינו ולאזרחינו לא נותרה עוד פיסת שלום ושלווה בליבם. ממשלתנו אינה מתפקדת כהלכה. עמנו אינו ראוי להנהגה הזאת. האירועים האלה מפריעים לאזרחי טורקיה עד מאוד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן