Skip to content

מהומות בבירה בשל מעצר אברך שלא התייצב: 5 אברכים נעצרו

תלמיד ישיבה סירב להתייצב בלשכת הגיוס ונעצר. החרדים חסמו את כיכר השבת ושכונת גאולה, הבעירו פחים ויידו אבנים. בירושלים חויב תלמיד ישיבה להחזיר 80 אלף שקלים, כספי גמלה שקיבל - כשהובהר שלא שהה בכולל ועמד בתנאי תורתו-אומנותו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוחות גדולים של משטרת ירושלים, מלווים בפרשים ושוטרי יס"מ ומג"ב, פרצו היום (חמישי) אחר הצהריים לשכונת גאולה בירושלים בעקבות הפגנות של הפלג הירושלמי בכיכר השבת. ההפגנות פרצו בבירה לאחר כליאתו של תלמיד הישיבה אליהו כהן, שלא התייצב בלשכת הגיוס.

בשעות הצהריים המאוחרות הגיעו מאות חרדים השייכים לפלג החרדי לכיכר. הם חסמו את הצומת באמצעות פחי אשפה בוערים ומנעו מהאלפים הנמצאים במקום לחזור לבתיהם לאחר הקניות לחג.

במשך שעה ארוכה נמנעה המשטרה מלהיכנס לשכונה. לאחר שהמפגינים סירבו להתפזר פרצו כוחות גדולים של יס"מ, שוטרי מגב ובלשים לתוך ההמון ופיזרו בכוח את המפגינים. חלק מהמפגינים יידו אבנים ובקבוקי זכוכית לעבר השוטרים. חמישה מתוכם נעצרו

מפגין מתפלל (צילום ארכיון: דן בר דוב)
מפגין מתפלל (צילום ארכיון: דן בר דוב).
חסמו את כיכר השבת (צילום: כיכר השבת)
חסמו את כיכר השבת (צילום: כיכר השבת)

היום חייב בית משפט השלום בירושלים אברך ישיבה להשיב למדינה יותר מ-80 אלף שקלים שקיבל במסגרת לימודיו כביכול בישיבה בהגדרה של "תורתו אמונתו". לפי הסדר זה משלם משרד החינוך לאברכים גמלה של אבטחת הכנסה. האברכים נדרשים ללמוד בכולל בהיקף מסוים ובהתאם לשעות הלימוד עליהן הצהירו.

ראשיתה של הפרשה הנוכחית בחקירה סמויה שיזמה המדינה, במסגרתה נבדק האם האברך אכן לומד בכולל בשעות עליהן הצהיר. החקירה העלתה כי בשעות בהן האברך אמור היה לשהות בכולל, הוא ניהל (בהתנדבות) מדרשה לבנות, ושימש יו"ר העמותה של המדרשה ופעיל בה. בעקבות כך נקטה המדינה בסנקציה נגד הכולל עצמו (קיזוז בכספי התמיכה), ובנוסף הגישה תביעה נגד האברך.

המדינה טענה בתביעתה, כי "תכלית המלגה היא לסייע רק למי שבאמת ובתמים הפך את תורתו לאומנותו, במלוא מובן המילה, וסיגל לעצמו אורח חיים מוגדר ומסוים, שמהותו ותמציתו הן לימוד תורה". מכיוון שהאברך לא למד בכולל בהיקף עליו הצהיר, ביקשה המדינה מבית המשפט לחייבו להשיב לה את מלוא סכומי הגמלה שקיבל בשבע השנים שקדמו להגשת התביעה.  

במענה לממצאי החקירה טען האברך, כי מדובר בביקורת מדגמית בלבד, שאיננה מלמדת כי הוא שהה דרך קבע מחוץ לכולל בשעות הלימוד. המדינה השיבה, כי מלבד שלל הראיות שהציגה בעניין, הרי שאין לצפות ממנה להצמיד "שומר ראש" לכל אברך על מנת להוכיח מתי שהה בכולל ומתי לא. לכן, טענה המדינה, די שתוכיח כי במספר מקרים האברך לא היה בכולל בשעות הלימוד, על מנת להוביל למסקנה כי הוא נעדר מלימודיו דרך קבע.

שופטת  בית המשפט מרים ליפשיץ-פריבס קבעה בפסק הדין, כי אכן המדינה "אינה יכולה להעמיד חוקר על יד כל מקבל גמלת הבטחת הכנסה, על מנת לבדוק את הכנסותיו ועמידה בתנאי הגמלה", ולכן קיבלה את עמדת המדינה כי די בחקירה מדגמית סבירה. "התובעת הוכיחה כי היעדרותו של הנתבע מהכולל לא היתה באופן חד-פעמי או באקראי, כי אם כדבר שבשגרה, וכללה היעדרות בשעות בהן הצהיר על לימודיו בכולל לצורך ניהול המדרשה". בסופו של דבר, בית המשפט חייב את האברך להשיב למדינה את מלוא כספי הגמלה שקיבל בשבע השנים שחלפו, בסכום העולה על 84 אלף שקלים, בתוספת הפרשי הצמדה למדד, וכן חייב את האברך לשלם למדינה 8,000 שקל הוצאות משפט.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן