Skip to content

מסתמן: פולארד ישוחרר; ישראל תשחרר מאות אסירים

על פי ההסכמה המתגבשת יחזור המו"מ לנקודה שבה עמד לפני שהתפוצץ. מאחר שהפלסטינים לא יוכלו לחזור בהם מבקשת ההצטרפות ל-15 הארגונים והאמנות הבינלאומיות - ישראל הסכימה בדיעבד "לבלוע" את פנייתה של הרשות לגופים האלה. עם זאת, הפלסטינים יבקשו להקפיא חלק מהבקשות, שאת הטיפול בהן אפשר להקפיא. הרצוג מותח ביקורת נוקבת על ניהול המו"מ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מסתמן: אחרי הפיצוץ והפסקת המו"מ – יחזרו ישראל והפלסטינים למשא ומתן, מן המשבצת האחרונה שבה התפוצצו המגעים. גם שחרורו של ג'ונתן פולארד, שכבר ירד מסדר היום – חוזר ועולה על השולחן. פולארד ישוחרר, אולי עוד לפני ליל הסדר.

בדרך הבייתה? פולארד
בדרך הבייתה? פולארד (צילום: האתר למען שחרור פולארד)

עפ"י הפשרה שהושגה בשיחות האינטנסיביות, שהתנהלו בשעות האחרונות, תשחרר ישראל בתמורה לשחרורו של פולארד את כל האסירים הפלסטיניים שהייתה אמורה לשחרר בשבת, במסגרת הפעימה הרביעית – כולל האסירים הערביים, בעל האזרחות הישראלית. בנוסף לכך תשחרר ישראל כ-400 אסירים פלסטיניים נוספים עפ"י בחירתה.

ישראל הסכימה בדיעבד ובלית ברירה "לבלוע" את פנייתה של הרשות הפלסטינית ל-15 הגופים השונים באו"ם, אולם על פי המתווה שהוסכם הפלסטינים יבקשו להקפיא 7 מתוך 15 הבקשות האלה – שניתן להקפיא את הטיפול בהן.

כבר עתה ברור כי אם אכן זה המתווה המתגבש – ייווצר לראש הממשלה קושי מסויים להעבירו בממשלה. הוא יצטרך לשכנע את שר החוץ שלו, אביגדור ליברמן, להסכים לשחרור האסירים – ובמיוחד האסירים ערביי ישראל – למרות שהכריז רק לפני שלושה ימים כי יתנגד לכך ואף רמז כי יעדיף בחירות חדשות. נתניהו יצטרך להתגבר גם על התנגדותם הצפויה של שרי הבית היהודי ושרי ימין אחרים, במיוחד לנוכח הדרישה של השר נפתלי בנט, להחיל את החוק הישראלי על גושי ההתיישבות.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, מתח בינתיים ביקורת חריפה על הממשלה ועל אופן ניהול המו"מ. הוא עשה זאת במסגרת כנס שערכה מפלגתו במכון למחקרי ביטחון לאומי. "בהחלטה על שחרור האסירים יש משהו לא מוסרי", אמר הרצוג. "זו כניעה ללובי של מועצת יש"ע שלא להקפיא בנייה וזה צעד הפיך.

"כניעה ללובי של מועצת יש"ע". יצחק הרצוג ( צילום: שי פיירנשטיין)
"כניעה ללובי של מועצת יש"ע". יצחק הרצוג ( צילום: שי פיירנשטיין)

"אני לא מקבל את הקביעה שאין פרטנר", אמר הרצוג. "אנחנו חיים אחד לצד השני ובתוך השני ואין ברירה אלא לדון. אני משוכנע שיש דרך להגיע להסדר כי אם לא ייווצר מצב של מדינה כל אזרחיה או מדינה דו לאומית".

על יחסי ישראל ארה"ב אמר הרצוג: "אין תרומה גדולה יותר לביטחונה של מדינת ישראל מתרומתה של ארה"ב. אנחנו צריכים להבין גם את המגבלות והאינטרסים של ארה"ב. מה שקורה בחודשים האחרונים, בהתבטאויות של שרים בממשלה, זו כפיות טובה, יוהרה והתפרעות שאין כדוגמתה. בדור קודם הבנייה בירושלים עוד נתפסה לגיטימית אבל היום זה צבר תאוצה בעקבות פסיקת בהמ"ש הבינלאומי ולכן כל פעולה שלנו נתפסת לא חוקית או לא לגיטימית".

על יוזמת הסיפוח של בנט אמר יו"ר העבודה: "התפיסה של בנט זה לא רק קמפיין פוליטי זו תפיסה שלא מבינה ולא רואה את הסביבה שבה אנחנו מתקיימים. מי שחושב שיכול לספח חבלי ארץ ולחשוב שזה יביא לו את הפתרון טועה טעות מרה. גישה יהירה כזאת תעלה לנו ביוקר".

בהתייחסו לנושא האיראני אמר הרצוג: "נתניהו הפך עצמו ללא רלוונטי בכל הקשור למו"מ בנוגע לאיראן. אין מחלוקת שאיראן זה אתגר מספר אחד של העולם. איראן מפיצה שנאה וטרור, האירועים שהיו על גבול ישראל סוריה מתחיל באיראן ולכן צריך לאחד את כל העולם נגד האתגר הזה. נתניהו לא קרא לנכון את השינוי האסטרטגי בהתנהגות האיראנית. מתקפת החיוכים והשינוי בפוזיציה האיראנית תפס את ישראל לא מוכנה ולא מתמודדת עם הסיטואציה. נתניהו הופך ללא רלוונטי".

בתגובה מזהיר סגן שר החוץ, זאב אלקין: "חתימה על העסקה בתנאים הנוכחיים עלולה להביא לזעזוע פוליטי ולדרדר את מדינת ישראל לבחירות חדשות". לדבריו, יש להימנע מחזרה לעסקה שתכלול שחרור המוני של מחבלים והקפאת בנייה, בוודאי כל עוד הפלסטינים לא משכו את פנייתם לאו"ם. "חזרה למתווה העסקה במצב כזה תשדר חולשה ותהווה פרס לפלסטינים על סרבנותם, ורק תעודד את רצונם לנגח את מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. אסור שניתן את הלחי השניה כשיורקים לנו בפרצוף. בדרך הזו של כניעה לתוקפנות הפלסטינית תמיד רק הבאנו על עצמנו אסונות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן