Skip to content

חילונים חרדים: אנחנו בבעיה קיומית. אנחנו במצב של להיות או לחדול

פתאום קם אדם בבוקר וגילה שהוא עם, והחליט ללכת. ללכת נגד מגמת ההתחרדות שמאיימת לחנוק אותו, את סביבתו, את עירו ואת ארצו. יחד עם אחרים, שמרגישים בדיוק כמוהו, החליטו להיאבק במגמה והקימו גוף שאמור לעצור אותה. לפחות לאזנה, למען חיים טובים יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 קבוצה של חילונים, חוזרים בשאלה ואפילו דתיים החליטו לפעול נגד מגמת ההתחרדות שמאיימת לחנוק אותם ואת מרחב המחיה שלהם. אבירם זינו השתתף במפגש הראשון של גוף חדש שקם השבוע כדי לנסות לעצור את מגמת ההתחרדות, או לכל הפחות לאזן אותה, למען חיים טובים יותר.

 מאת אבירם זינו

תושבי העיר ירושלים החלו לפעול כנגד מה שהם מכנים, "התחרדות העיר", במטרה לשינוי המאזן בין חרדים לחילוניים בעיר הקודש. הפעילות כרגע תהיה קיום חוגי בית. הראשון שבהם התקיים בשכונת פסגת זאב בעיר, בחמישי בערב ( 9.2.2012) והשתתפו בו כעשרים איש, פעילים.  בתוך כך, נתלו הערב תמונות של נשים ערומות בשכונת קריית היובל בעיר. הפעילים במפגש הכחישו קשר לתמונות. ידען: " אנחנו במצב של להיות או לחדול"

נאבקים בהתחרדות. הגרעין המייסד (צילום: אבירם זינו)
נאבקים בהתחרדות. הגרעין המייסד (צילום: אבירם זינו)

את חוג הבית יזמה תושבת שכונת קריית היובל בעיר. היא ביקשה להישאר בעילום שם שיפגעו בה גורמים המתנגדים לפעילות, "אנחנו רוצים להקים גוף רחב יותר בירושלים בשיתוף עם מפלגת אור. חשוב לנו ללכת לשיתוף פעולה ובזמן הקרוב יוקם גוף פעולה בקרית יובל- בשיתוף עם דתיים שגם הם לא רואים בעין יפה את ההתחרדות", סיפרה.

הערב הוגדר כ"מפגש פעילים במאבק בהתחרדות ירושלים". יוזמי המפגש קראו לפעילים להירתם למאבק ציבורי עבור העיר ירושלים, כדבריהם. מטרת המפגש הוגדרה כגיבוש אסטרטגיית פעולה ומטרות לפעילות. כשמטרת העל הייתה- "לשמור על ירושלים חופשית".

ירון ידען הוא האיש שהוביל את הערב. מייסד ארגון "דעת אמת" ויו"ר מפלגת "אור".הערב נוצל בעיקר שליחת היכרות בה, הציגו הפעילים את עצמם ואת נקודות ההשקה בניהם. במפגש עלו שאלות מהותיות כגון "האם אנחנו נגד דת", "האם אנחנו נגד חרדים" ושאלות דומות. אחת הפעילות הקפידה להבהיר את עמתדתה: "אני לא נגד הדת, אני מאוד רוצה שיתוף פעולה איתם, אבל אני נגד חרדים, התחרדות וכפייה דתית".

במפגש הוסכם על הקמת גוף ירושלמי רחב וגוף קטן יותר בקרית היובל ותא סטודנטים באוניברסיטה. במפגש נכח צעיר חרדי שחוזר בשאלה בימים אלו ושני דתיים לאומיים (כיפות סרוגות) ובחורה שחזרה בשאלה לפני זמן קצר.

ידען אמר הערב למגפון, "המשתתפים מאוד שימחו אותי. התמהיל היה מאוד מגוון. זה בדיוק מה שאני מכוון אליו. רבת תרבויות עם מכנה משותף. המפגש היה מאוד פרקטי. החשיבות היא במיזוג בין הבעיות המקומיות של ירושלים לבעיות הלאומיות. קמנו בגלל התובנה שאנחנו נמצאים בבעיה קיומית. אנחנו במצב של להיות או לחדול. יש כאן כיבוש טבעי ואנחנו רוצים לקחת את הבעיה המוניציפאלית ולהפוך אותה לבעיה לאומית"

פעיל נוסף, חובש כיפה, שנכח במקום אמר למגפון, "אני לא בא לכאן כדי להילחם בדת. אני אדם מאמין. אבל מפריע לי כל התהליך הזה שבו החרדים מכתיבים בעייני הציבור החילוני את הדימוי של הדתיים- וזה דימוי שלילי שכולל הדרת נשים, אלימות כלפי ילדים בבית שמש וחוסר הכרה במדינה".

עם או בלי כל קשר, באותו הערב הבחינו תושבי קריית היובל בתמונות חדשות שקישטו את השכונה החילונית ברובה – נשים בערום. משנשאל ביחס לתמונות הכחיש ידען קשר כלשהו לעניין או למידע כלשהו לגבי המבצעים. אבל נשמע די מרוצה מהאמירה שבמעשה. "אני לא יודע מי הפיץ אותן אבל זו אמירה. זו אמירה שיש בה פן פרובוקטיבי אבל צריך לזכור שהציבור החרדי מדכא נשים. אסור להן לעורר מיניות, וכשאתה מפחד מעוררות מינית אתה מפחד מאישה ואז הם מדכאים אותה כדי שלא תגרה את יצרם. אנחנו כציבור חילוני חושבים ההפך. אישה זה דבר מדהים, וזו אמירה חשובה שאומרת- אנחנו חברה נאורה ולאישה יש את זכותה לכבודה. אני מקווה שירבו פעילויות כאלה שמגיעות ממניע של העצמת הנשים".

נאבקים למען איזון. ירון ידען (צילום: אבירם זינו)
נאבקים למען איזון. ירון ידען (צילום: אבירם זינו)

מי שהוביל את חוג הבית ונתפס כפעיל מרכזי, אולי אפילו מנהיג המאבק נגד התחרדות בעיר הוא כאמור ירון ידען. ידען, יליד 1961, התחנך במשפחה חילונית ובגיל 17 חזר בתשובה. בשנת 1993 חזר בשאלה לאחר שמילא תפקידים שונים בכולל רכסים. כחלק מהיציאה בשאלה גזז ידען את פאותיהם של שבעת ילדיו, כתב את ספר "הדת קמה על יוצריה", הקים את ארגון "דעת אמת -מיסיונרים של ההשכלה והנאורות",  היה חבר במפלגות "שינוי", "מרצ" ו"העבודה" ובשנת 2003 התמודד בראשות מפלגת "אור" לכנסת עמה נחל מפלה קשה- 815 קולות בלבד.

2 Comments

  1. מיכל, ירושלים
    14 בפברואר 2012 @ 0:39

    קודם כל, היה צפוי שירון ידען יהיה חלק מהתיסבוך הזה. הוא נמצא בכל מוקד תשומי אפשרי שקשור לשנאת הדת. זה מה שמביא לו רייטינג. "שכחתם" לציין שידען חזר בתשובה, יצא בשאלה, שוב חזר בתשובה ושוב יצא בשאלה. למה לא ציינתם זאת? הוא לא התקבל והפך להיות נערץ בתור רב, אז הוא חיפש להיות גורו של תלושים מלאי סיוטים וטראומות. יש הרבה רבנים, אבל גורויים לתלושים יש מעט מאוד. מאז השנאה מובילה אותו ומעניקה לו את המעמד והתשומי והנכספים.

    יתרה מזאת, "דעת אמת", מביאה ציטוטים שנעקרים מהקונטקסט. ידען בונה על-כך שאנשים שצמאים לידע אינם מלומדים בתורה. אם מדובר בחילונים שלא נחשפו לכך, או לחרדים צעירים שיצאו בשאלה ומלכתחילה לא היו עילויים והתעסקו בלבהות בחלונות בחיידר, ובטח שלא ללמוד. הוא תולש ציטוטים מדיונים שלמים ונותן להם נופך שקרי כדי להסית נגד הדת.

    כך התחילה כת הקראים. בגלל רב אחד שלא היה מקובל והחליט להקים לו קבוצה משל עצמו, להרגיש מנהיג. אני מרחמת על הדתיים שמשתפים פעולה עם אדם חולה שכזה. עצוב. אנשים שעוקרים עמודי עירוב… זו מלחמה בדת ולא בחרדים. כנ"ל לגבי תליית צילומי עירום. מה זה השטויות האלה? עם ערבים אפשר להידבר למרות שהם טובחים בנו כבר עשרות שנים, אבל עם חרדים (שלא כולם פנאטים, אלא קומץ), אי אפשר?!

  2. דוד דרזי
    11 בפברואר 2012 @ 19:21

    בזמנו לא היה חשיפה "למפלגת אור" עכשיו כולם צריכים להראות את האלטרנטיבה לכולם בכדי שירון ידען ומפלגת אור יהיו בכנסת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן