Skip to content

תושבים ביצהר: "המדינה שפכה את המים עם התינוק"

בפני האורחים שמגיעים להתנחלות יצהר מוצג צו שמכריז על שטח צבאי סגור. "אולי צריך לפנות את המקום", אומר השר לביטחון פנים. "הפיכת ישיבה לבסיס צבאי היא חציית גבולות ברורה", מגיבים המתנחלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביצהר חשים זעם, מבוכה ובלבול. הכיתור על היישוב אתמול על-ידי צה"ל והמשטרה, אותת לחברי ההתנחלות כי לכוחות הביטחון שהתנהלו מולם עד כה בכפפות של משי, נמאס. תקיפות השוטרים, אנשי הצבא והריסת המוצבון יצרו תחושת זעם רב בקרב הציבור בישראל. אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, ומפקד משטרת מחוז ש"י, ניצב קובי כהן, שניסו ללא הרף לפעול ביצהר בדרכי הידברות, החליטו כי הפעם כלו כל הקיצים. וכך, אתמול (שישי) ניעורו תלמידי ישיבת "עוד יוסף חי", לקול דפיקות בדלת הישיבה על ידי חיילי מג"ב וצה"ל. צה"ל השתלט על הישיבה.

מוצב חדש ביצהר - חיילים מגדרים את הישיבה (צילום: יפעת אריאלי )
מוצב חדש ביצהר - חיילים מגדרים את הישיבה (צילום: יפעת אריאלי )

בישיבה דיווחו  למגפון כי"בסביבות השעה 5:00 בבוקר, במבצע שמזכיר כיבוש יעד אויב, השתלטו כוחות גדולים של צה"ל ומשמר הגבול על מבנה בית המדרש של ישיבת "עוד יוסף חי". הכוחות, בפיקוד קצין דרוזי, השתלטו על המבנה והוציאו ספרי קודש מהספריות, יחד עם מחשבים וציוד נוסף, וריכזו אותם בחדר אחד… בהמשך גידרו השוטרים את מתחם הישיבה בגדרות תיל". ואכן, לבאים ליישוב שאינם תושבי יצהר, מציגים חיילים צו אלוף המורה על כך שיצהר הנה שטח צבאי סגור והם מתבקשים לעזוב. כך דיווחה למגפון עיתונאית אתר החדשות "אשקובית השומרון", יפעת אריאלי.

יצהר, שטח צבאי סגור _צילום: יפעת אריאלי)
יצהר, שטח צבאי סגור (צילום: יפעת אריאלי)

על קיצוניות מתנחלי הישיבה אפשר ללמוד מכך שהם טרחו לציין בדיווחם שמפקד הפעולה הצבאית היה דרוזי. בהתנחלות שבה הוטבעה הסיסמה "עבודה עברית בלבד"; ובהתנחלות בה הומצא והוטבע מושג "תג מחיר"; רואים בקצין צה"ל שהוא דרוזי גוי שאין לקבלו גם אם הוא פועל להגנתם.

"זו הפעם הראשונה שמדינת ישראל סוגרת בית מדרש שבו לומדים תורה, בגלל התורה שלומדים בו", הגיבו אתמול בישיבה, והוציאו מנשר שבו הם "קוראים לכל אוהבי התורה למחות על הפשע ולהגביר את קול התורה. עד שנזכה שכל עם ישראל ילך לאורה". ועוד: "הישיבה גורשה בעבר מקבר יוסף, אבל קולה הלך וגבר למרות ההתנכלויות הנמשכות של השלטון", מדגישים בישיבה. "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ… הכוחות הציגו בפני הרב יוסי אליצור, המנהל החינוכי בישיבה, צו 'תפיסה' של מבנה בית המדרשה", מספרים בישיבה כשההדגשה היא כי "על צו 'התפיסה' חתם אלוף פיקוד המרכז ניצן אלון, אשר חתם עד כה בנוסף על עשרות צווי גירוש דרקוניים מיהודה ושומרון כנגד יהודים שונים".

לפני מספר חודשים, כשתושב המקום בועז אלברט נעצר לאחר שהפר צו אלוף פיקוד, נפוצו ברחבי השומרון כרזות בגנות אלון  בהן נכתב "עם אלון אין ביטחון", ו"כולנו בועז אלברט". בנוגע לזמן שהיית צה"ל במבנה, נודע למגפון ממקורות צבאים כי תכנית העבודה היא להישאר בתוככי הישוב ובישיבה לפחות חודשיים או שלושה, הכל על פי התפתחות האירועים. 

צו המורה על תפיסת הישיבה
צו המורה על תפיסת הישיבה


תגובת יצהר ותגובת השיבה

דוברות יצהר גילתה זעם מאופק: "זהו
מעשה היסטרי והיסטורי… זה מעשה תקדימי ראשון מסוגו מאז קום המדינה. הפיכת ישיבה לבסיס צבאי היא חציית גבולות ברורה… האם מסגד הקורא ימים ולילות להשמדת מדינת ישראל היה זוכה ליחס דומה?", שואלים ביצהר, ומבקשים להזכיר כי "מבנה הישיבה משקיף על מסגד עם צו הריסה מבג"ץ כבר שנים רבות, אך משום מה שלטון החוק מגלה סובלנות רבה… אנו קוראים לממשלת ישראל לצאת לאלתר מן הישיבה", מסכמים ביצהר.

הישיבה עצמה הגיבה רשמית ומסרה ש"זו הפעם הראשונה שמדינת ישראל סוגרת בית מדרש שבו לומדים תורה, בגלל התורה שלומדים בו. אנו קוראים לכל אוהבי התורה למחות על הפשע ולהגביר את קול התורה".  ועוד: "זו הפעם הראשונה שמדינת ישראל סוגרת בית מדרש שבו לומדים תורה, בגלל התורה שלומדים בו. מעשה חמור זה מצטרף למלחמה בעולם התורה בכלל, ומהווה תקדים מסוכן לסגירת מוסדות תורה". בישיבה טוענים שהפעולה הזו היא ווירוס התוקף דווקא אותם – התאים הבריאים בגוף. "במקום שכוחות הביטחון ילחמו באויבי עם ישראל, הם נוהגים כמו מערכת חיסון פגועה התוקפת את התאים הבריאים בגוף. הפיכת מבנה בית המדרש למוצב צבאי מהווה חילול מקום קדוש, כפי שקובעת ההלכה היהודית", כך לשון התגובה.  יעל ליברמן, אלמנתו של הלל ליברמן , תלמיד ישיבת עוד יוסף חי שבית המדרש של הישיבה קרוי על שמו, העבירה הודעה לפיה היא "מזועזעת מההשתלטות המבישה של הצבא על הישיבה…דווקא בערב הפסח…הגיעו לכזה שפל המדרגה?"

"איפה כל לוחמי זכויות האדם שביניכם? מדוע נאלמתם דום השבוע?"

"טוב שקרה האירוע הקשה הזה", התבטא שלשום השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'. "אולי לא צריך לשמור על התושבים במקום. אולי צריך לאפשר להם שהם ישמרו על עצמם, אולי צריך לפנות את המקום. לא רוצים את חיילי המילואים ביצהר? נתרחק ותושבי המקום ישמרו על עצמם", כך השר. שר האוצר יאיר פיד, מנהיג "יש עתיד" מילא פיו מים, אבל קבוצה בת 20 פעילים לבושי חולצות התנועה הגיעו אתמול בבוקר למחות ולהפגין בפתח ההתנחלות. משטרת ש"י הרחיקה אותם עד צומת תפוח.

באו להפגין והורחקו - מפגיני יש עתיד (צילום: צלם מגפון)
באו להפגין והורחקו - מפגיני יש עתיד (צילום: צלם מגפון)


על תחושת המצור שעל כלל הישוב, כתב באתר NRG
העיתונאי קלמן ליבסקינד, המשדר כיום בתחנת הרדיו "גלי ישראל". ליבסקינד כותבכי לאחר שלושה ימים שבהם הוא עצמו כיסח בתוכניתו הרדיופונית את כל מי שבא מיצהר, הגיעה העת שנדבר גם על זכויות אדם. "ביצהר גרים בני אדם" הוא כותב; "מאות רבות של בני אדם. בני אדם שרובם המכריע קמים בבוקר לעבודתם, מגדלים את ילדיהם באהבה ובדאגה ולא מנקבים צמיגים של מח"טים. כמה גדול הרוב הזה? אין לי מושג. אולי 99 אחוזים מהישוב, אולי 91, אולי 82" כך העיתונאי, "והשבוע באה מדינת ישראל, באמצעות הזרוע שלה לביצוע פעולות נקם הקרויה מינהל אזרחי, ובחסות הידיעה שהתקשורת לא תשמיע שום צפצוף של מחאה החליטה לבצע ברוב הזה פעולה של תג מחיר". "הלו, אחיי העיתונאים, איפה כל לוחמי זכויות האדם שביניכם? מדוע נאלמתם דום השבוע?" זועק ליבסקינד, " לא צריך להיות תומך התנחלויות וגם לא צריך לחבב מי שזורק אבן על ג'יפ של קצין צה"ל כדי להבין שמישהו פה איבד את הברקסים" כותב העיתונאי.

פעיל הימין הקיצוני ומנהיג תנועת כ"ך, נעם פדרמן הגיב היום בזעם ולגלג על החלטות חברי ההתנחלות לערוך משאל ציבורי בתוככי התנחלות ולפיו תקבע האם דרכה של ההתנחלות  תהייה בידי הפעילים המיליטנטיים או שלא. "כל המגנים מיצהר שהעדיפו להוקיע את חבריהם ולהתחנחן בפני העיתונאים והפוליטיקאים, יאכלו עכשיו את הדייסה שבישלו", הוא סימס בקבוצת ווטסאפ. "כל בוקר הם יתעוררו עם ירוק וכחול בעיניים", כתב.  דבריו אלו מבהירים את משקל ההכרעה המצויה היום בפני תושבי יצהר בפרט ופעילי הימין המיליטנטי בכלל, האם להקצין ולהמשיך בדרכם או להתמתן. ימים יגידו.

 

העדפתם להתחנחן? תאכלו את הכובע - נעם פדרמן
העדפתם להתחנחן? תאכלו את הכובע - נעם פדרמן

 

1 Comment

  1. יעלון בריון
    12 באפריל 2014 @ 16:17

    "תג מחיר"- פרי הצלחת הרשויות "לחנך" ילדי מתנחלים
    שמעתי מנער בן מתנחלים, אוהד של "תג מחיר", שכבר לפני כמה שנים הוא נוכח ששוטרים שמחפשים חשודים, פורצים לפנות בוקר במפתיע לחדרי השינה בפנימיה של הישיבה בהתנחלות מפזרים תרסיס פלפל ללא סבה ופוגעים בחושך בחפים מפשע בלי אבחנה, כי בעיניהם כל מי שבישיבה זו הוא מסוכן.
    (למעשה, גם בתי המשפט מענישים, כחק, בשל עצם ההשתיכות לקבוצה, אבל פה לא אאריך בזאת).
    הפרשנות שאותו נער (וחבריו) נתנו לעובדות היא כזאת: כל האנשים הנורמטיביים לרבות "אנשי החוק" (ילדים עדיין לא מבינים שאותו אדם יכול להיות שוטר ועבריין בעת ובעונה אחת) מכירים בנחיצות ובהצדקה של ענישה קבוצתית, ומכאן שכל ההטפות שהוא שומע נגד סוג זה של ענישה ("תג מחיר") אינן אלא מהשפה ולחוץ, צביעות מחויבת. מבחינתו, הוא ההפך מגזען: ענישה קבוצתית של חפים מפשע לגיטימית כלפי יהודים- משמע שכך היא גם לגבי כל אדם לרבות ערבים.
    לקריאה על פעולות משטרה דומות גגלו: "השב"כ פרץ לישיבה באמצע ה'סדר'" / "הזמנה לחקירה באישון לילה – תיעוד" / "שוטרים בפיקודו של מפקד המרחב פשטו על הישיבה ללא צו".
    לקריאה על פעולות "תג מחיר" של הממשלה נגד משפחות חילי מלואים שאינן קשורות לאלו שפגעו בצמיגי רכבו של הקצין האמור בידיעה, גגלו: ("מפקד חטיבת שומרון" + "נחתכו צמיגי כלי הרכב שלו " + "שר הביטחון" + "אישר את פעולת התגמול: הריסה של עוד חמישה מבנים ביצהר") ולפעולת "תג מחיר" נגד עשרות תלמידים שומרי חק בגלל בודדים שהשחיתו אהל צה"לי, גגלו:("בתגובה להרס המוצב" +"הפיכת ישיבה לבסיס צבאי") ולהצעתו של ח"כ "נורמלי" לענש הראוי לתושבי הישוב כולו בגלל משחיתי אותו אהל גגלו: ("אלעזר שטרן" + "יהיו מחסומים וכל אחד שייכנס לכפר הזה ייבדק")
    הזיה רווחות היא שאפשר, לרבנים ולאנשי צבור, לחנך נגד ענישה קבוצתית אחרי שרשויות המדינה עצמן הכירו בענישה מסוג זה כענישה לגיטימית, והרי עצם הנסיון לחנך בתנאים כאלה נדון לכשלון מראש. כיון שכך, כל הקצאת תקציב צבורי לחנוך נגד "תג מחיר" סופו שירד לטמיון, ומכאן שהקצאתו (למשל ע"י גרשון מסיקה, ראש הרשות המקומית שם) היא בגדר בזבוז כספי צבור ולפיכך מהוה עברה על החוק.
    יש לגרשון מסיקה סכוי להצליח כשהוא מול רב שאומר "ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולצערי דעתי היא דעת יחיד" אבל אין לו סכוי להצליח מול רב שאומר "ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולשמחתי בשעת מבחן מוסרות מסכות הצביעות ומתגלה לעיני כל שאפילו רשויות המדינה והמטיפים נגד ענישה קבוצתית- דעתם האמתית כדעתי ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן