Skip to content

העיתונאי שדבר מעצרו הוסתר, שוחרר אחר הצהריים לביתו

מג'ד כיאל, עיתונאי ופעיל זכויות אדם, יצא ללבנון להשתתף בכנס של עיתון א-ספיר הלבנוני. כשחזר נעצר ונחקר בשב"כ. לפי החשד הוא מואשם בכניסה לארץ אויב ואולי גם במגע עם סוכן זר. אחר הצהריים הוא שוחרר במפתיע לביתו בתנאים מגבילים. ייתכן שיועמד לדין על יציאה לא כחוק למדינת אויב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הותר לפרסום: מג'ד כיאל (23), עיתונאי תושב חיפה, נעצר במוצאי שבת בידי משטרת ישראל והשב"כ לאחר שחזר מביקור עבודה מקצועי, לטענתו, בלבנון. כיאל נעצר בעת שחצה את מעבר מסוף נהר הירדן (גשר שייח' חוסיין) מירדן לישראל. הבוקר (חמישי) הסיר בית המשפט השלום בחיפה את צו איסור הפרסום על הפרשה ונסיבותיה שהטיל בית המשפט בעת מעצרו. מעצרו הוארך עד יום שלישי הבא, אך בתפנית חדה החליטה משטרת ישראל לשחררו היום אחר הצהריים למעצר בית. בביתו שבחיפה קיבלו את פניו בני המשפחה בהתרגשות ובקריאות שמחה.

חזר מלבנון ונעצר - מג'דל כיאל (צילום: ארגון עדאלה)
חזר מלבנון ונעצר - מג'דל כיאל (צילום: ארגון עדאלה)

הערב ב-19:00 הייתה צפויה להתקיים הפגנת תמיכה בו, עם קריאה לשחרורו, במושבה הגרמנית שבחיפה. לדברי פרקליטו עורך הדין חארם מחאמיד שמייצגו מטעם עמותת עדאלה, מסר למגפון כי למרות מעצרו ממוצאי שבת נתאפשר לעיתונאי לפגוש בעורך דינו רק אתמול לפנות בוקר.

כיאל, העובד במספר אתרי עיתונות בישראל, יצא מישראל לכנס לציון 40 שנה ליסוד העיתון א-ספיר הלבנוני המקרוב לחיזבאללה, עיתון בו הוא עובד לאחרונה ככותב מאמרים חודשיים. על פי חשד השב"כ, יצא העיתונאי ב-23 במרץ השנה ונכנס ללבנון כשהוא מודע שכניסתו למדינת אויב לא מותרת כחוק. חקירתו בשב"כ העלתה כי כיאל היה מודע לכך שפעל בניגוד לחוק כשיצא למדינת אויב וכי  נעזר בגורמים ברשות הפלסטינית ברמאללה כדי לנפק לו תעודות שיסייעו לו להיכנס ללבנון דרך ירדן.

מהשב"כ נמסר כי צפוי להיות מוגש נגדו כתב אישום בגין כניסה למדינת אויב. בשעות הצהריים נמסר מהשב"כ  כי כיאל מוחשד במפגש עם סוכן זר ובימים הקרובים יוחלט על המשך כיוון החקירה והגשת כתב אישום. כמו כן, הם ציינו כי למרות הצגתו כעיתונאי, אין הוא מחזיק בתעודת עיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית. לקראת השעה 17:00 הוחלט לשחררו במפתיע.

לשאלת מגפון מדוע הוחלט לשחררו לנוכח הדברים שנאמרו בשעות הצהריים, השיבו בשב"כ כי ההחלטה לשחרורו באה מימ"ר משטרת ישראל וכי להם אין יד בדבר.

המעצר בערב שבת
המעצר בערב שבת

כיאל, בוגר חוג לפילוסופיה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים ופעיל זכויות אדם, נעצר בתחילת נובמבר 2011 ושוחרר לאחר שהשתתף במיני משט לעזה בעקבות משט המרמרה. עורך דינו סיפר כי הוא נסע ללבנון להשתתף בכנס של עיתון א-ספיר והתלהב מההזמנה לכנס, כי רצה לדבריו "להגיע למערכת וללמוד מקרוב איך פועלת מערכת מקצועית". 

חוקריו סברו בתחילה כי ניסה לטשטש את עובדת הגעתו ללבנון, אלא שתחת מאמר קצר בשם "חלמתי שאני בלבנון" בדף הפייסבוק שלו הוא ביצע "צ'ק אין" ברובע חמרה בביירות. פרקליטו סיפר למגפון כי מרשו נחקר שעות רבות בדבר כניסתו ללבנון, שיתף פעולה וענה על כל שאלות חוקריו. "יתרה מכך", אומר מחאמיד, "כיאל עבר בדיקת פוליגרף בידי השב"כ וונמצא דובר אמת".

בביתו של מג'ד כיאל נערכו שני חיפושים, כך מספר וארד, אחיו בן ה-19. הראשון נערך בליל שבת כשהוא הגיע בליווי אנשי משטרה לביתו שבחיפה, שם נערך חיפוש והוא נעצר רשמית, והחיפוש השני שהותיר אחריו זגוגיות של תמונה מנופצת ובגדים מושלכים לכל עבר, נערך אתמול בשעות ערב. "הייתי בסלון ביתנו עם אמי וסבתי ובחדר ישנו שני ילדים, בני דוד קטנים. שמעתי דפיקות בדלת ולפני שהספקתי לקום לפתוח את הדלת נכנסו איזה שמונה שוטרים או אנשי שב"כ לבושים אזרחית כששניים מהם עם רובי M-16 בידיהם. הציגו בפני צו חיפוש לא ברור ובכתב יד והתחילו מייד להפוך את הבית בטענה שהם מחפשים משהו".

תוהו ובוהו אחרי החיפוש (צילום: באדיבות המשפחה)
תוהו ובוהו אחרי החיפוש (צילום: באדיבות המשפחה)

פעילי ארגון עדאלה קיימו אמש הפגנה מול מערכת עיתון הארץ ומול משטרת מחוז תל אביב בדרישה לפרסם את דבר מעצרו של כיאל. ארגון העיתונאים פנה במכתב לראש השב"כ, יורם כהן, למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו ולפרקליט המדינה שי ניצן, שבו נכתב כי "במדינה דמוקרטית מתנוסס מעל מעצר של עיתונאים דגל שחור, קל וחומר כשהדבר נעשה תחת צו איסור פרסום ומניעת פגישה עם עורך דין. בעבר כבר הודיעו המשטרה והפרקליטות על כך שנהלים של חיפוש בבית או במקום עבודה או ציתות לקו טלפון של עיתונאים יעברו בחינה מחמירה ביותר, הן בדרג הפיקודי במשטרה והן על ידי בית המשפט – מדיניות עליה בירכנו".

"מבלי לקבוע דבר לגבי העבירות שכיאל לכאורה נחשד בביצוען", מציינים בארגון, "ארגון העיתונאים מבקש לברר אם נעשה שימוש באותם סטנדרטים מחמירים גם לגבי המעצר שלו – הן בעת הוצאת צו חיפוש בביתו והן לעצם ההחלטה לעצור ולחקור אותו. כמו כן אנו קוראים לכם לאפשר לכיאל להיפגש באופן מידי עם עורך דינו ולפעול להסרת צו איסור הפרסום הגורף מעל הפרשה". 

היום בשעות אחר הצהריים הוציא ארגון מרכז I’lam לתקשורת ערבית ישראלית עצומה כללית ובה מביעים עיתונאים, סופרים, פעילים אזרחיים ואנשי ציבור "מחאה על מעצרו של העיתונאי מג'ד כיאל, שנעצר ביום שבת במעבר הגבול מירדן, עם שובו מלבנון".

"אנו החתומים מטה, חוששים כי המעצר נועד להצר את צעדי העיתונאים הערבים באשר הם", נכתב בעצומה, "במיוחד לאור העובדה כי עוד עיתונאים רבים, ישראלים וזרים, שהו בלבנון ומדינות ערב אחרות המוגדרות 'מדינות אויב'. אנו דורשים לשקול מחדש היחס לביקורים של עיתונאים ערבים בישראל למדינות המוגדות כמדינות 'אויב', שכן שליחות עיתונאית מחייבת כל עיתונאי מקצועי לסקר מכל מקום, גם בתנאים של מלחמה, אי לוחמה או שלום".

ועוד: "מעצר עיתונאים וחקירתם היא הדרך הבוטה ביותר לשיבוש תפקודו המקצועי של העיתונאי ולשיבוש שליחותה החיונית של עיתונות חופשית במשטרים המתיימרים להיות דמוקרטיים".

1 Comment

  1. ניר
    20 באפריל 2014 @ 2:25

    כמו בימין הקיצוני כך בשמאל הקיצוני יש אנשים שלחוק אין לו שום משמעות לגבהים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן