Skip to content

בירושלים אומרים: אבו מאזן ביצע וידוא הריגה לתהליך המדיני

לפיד: "אם חמאס יקבל את עקרונות הרביעייה הבין-לאומית, יכיר במדינת ישראל, יזנח את הטרור ויכיר בהסכמים קודמים - הארגון כבר לא יהיה חמאס". שר המדע יעקב פרי: ״בין יש עתיד לבין הבית היהודי, על הצעותיו ההזויות וניסיונותיו לחבל במו״מ, פעורה תהום, גם בנושא המדיני וגם בנושאי דת ומדינה. לא בנט ולא אריאל - עם הקריאות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אבו מאזן ביצע וידוא הריגה לתהליך המדיני". כך מצוטט הערב גורם ממדיני בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. הגורם המדיני התייחס לנאומו של אבו מאזן היום – שבו חזר על דרישותיו מישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות למשך שלושה חודשים, להתחיל את הסבב הבא של המו"מ בדיון על הגבולות ולשחרר את כל האסירים שישראל התחייבה בפעימה הרביעית – ואמר כי דבריו של אבו מאזן הם "מכת מוות לתהליך" וכי הוא חוזר על אותן התניות "למרות שהוא יודע שישראל לא תקבל אותם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, קשר בדברים שאמר בפתח ישיבת הממשלה, בין יום השואה לבין התהליך המדיני.

קשר בין יום השואה לתהליך המדיני. בנימין נתניהו (צילום: ציפי מנשה)
קשר בין יום השואה לתהליך המדיני. בנימין נתניהו (צילום: ציפי מנשה)

"אנחנו מציינים הערב את פתיחת יום הזיכרון לשואה ולגבורה", אמר. "מדינת ישראל מתייחדת עם זיכרונם של שישה מיליון קורבנות השואה. ההבדל המרכזי בין חוסר הישע של היהודים בזמן השואה למצבם של היהודים היום הוא בכך שהיום יש לנו מדינה ריבונית חזקה, עם צבא חזק שיכול להגן עלינו ומגן עלינו נגד מבקשי נפשנו.

"בראש רשימת מבקשי נפשנו נמצאת איראן, שמצהירה על כוונתה להשמידנו. בנוסף לניסיונה להתחמש בנשק גרעיני, איראן מחמשת, מממנת ומאמנת את החמאס וארגוני הטרור האחרים שנמצאים על גבולותינו. החמאס מכחיש את השואה תוך כדי ניסיונות לייצר שואה נוספת על ידי השמדת מדינת ישראל. עם אותו חמאס בחר אבו מאזן לכרות ברית בשבוע שעבר. במקום להצהיר הצהרות שמיועדות להפיס את דעת הקהל הבינלאומית, אבו מאזן צריך לבחור בין הברית עם החמאס, ארגון טרור שקורא להשמדת ישראל ומכחיש את השואה, לבין שלום אמת עם ישראל. אנחנו מקווים שהוא יסתלק מהברית הזו ויחזור לנתיב השלום האמיתי".

"לא לסגור את הדלת". יאיר לפיד (צילום: דן בר דב)
"לא לסגור את הדלת". יאיר לפיד (צילום: דן בר דב)

בתוך כך אומר יו"ר מפלגת יש עתיד ושר האוצר, יאיר לפיד, כי אם חמאס יקבל את עקרונות הרביעייה הבין-לאומית, יכיר במדינת ישראל, יזנח את הטרור ויכיר בהסכמים קודמים – הארגון כבר לא יהיה חמאס, ויהיה על מה לדבר. לפיד – שאמר זאת בראיון לאריה גולן, במשדר "הבוקר הזה" ברשת ב' – הדגיש עם זאת כי כרגע לא רואים תהליך כזה בחמאס.

בראיון הסתייג השר לפיד מהביטוי "וידוא הריגה" להסכם, ואמר כי יש להתארגן, למצוא דרך להתחיל מחדש ולא לסגור הדלת משום שהאינטרס המובהק הוא הפרדה בינינו לבין הפלסטינים. הוא הבהיר כי איננו מדברים עם חמאס משום שהוא ארגון טרור ג'יהאדי שמעוניין להרוג יהודים, וכל עוד הוא כזה – אין על מה לדבר.

"בלרינות בעזה עם יוני שלום".נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
"בלרינות בעזה עם יוני שלום".נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

השר נפתלי בנט אמר במשדר כי הגיעה העת לתכנית חלופית בסוגיה הפלסטינית, לאחר שעשרות שנים הלכנו בקו אחד – יש להגביר את השלטון העצמי הפלסטיני ולהתחיל להחיל ריבונות על השטחים המוסכמים על כל מדינת ישראל. לדבריו הפלסטינים נוקטים צעדים חד צדדיים דרמטיים, וגם לנו הזכות לעשות זאת. הוא ציין כי אם חמאס יקבל את תנאי הרביעייה הבין-לאומית הארגון כבר לא יהיה חמאס אלא בלרינות בעזה עם יוני שלום, כלשונו. הוא הוסיף כי המשא ומתן לא התפוצץ – משום שלא היה משא ומתן אלא 9 חודשים של סחיטה אין סופית של ישראל, ולדבריו, הדבר האחרון שצריך לעשות הוא להמשיך ולשחרר מחבלים. השר בנט הדגיש כי ניהלנו את הסכסוך 66 שנים, ונמשיך לבנות מדינה מצוינת גם אם חמאס ופתח' משתפים פעולה.

"תהום פעורה". יעקב פרי (צילום:קובי גדעון/ע"מ)
"תהום פעורה". יעקב פרי (צילום:קובי גדעון, לע"מ)

בראיון לרינה מצליח בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2, אומר שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי: ״ליש עתיד אין ברית עם הבית היהודי. בין יש עתיד לבין הבית היהודי, על הצעותיו ההזויות וניסיונותיו לחבל במו״מ, פעורה תהום, גם בנושא המדיני וגם בנושאי דת ומדינה. בחודשים האחרונים כרויה בינינו תהום בנושא המדיני ובנושא דת ומדינה. לא בנט ולא אריאל – עם הקריאות ההזויות והמחבלות שלהם – יקבעו אם נשב בממשלה".

בנושא המו״מ המדיני אמר פרי: ״הקבינט קיבל החלטה שקולה, אחראית ועניינית אשר מנעה את רצון הימין הקיצוני לפוצץ את המשא ומתן, והשאירה פתח לחידושו. ההחלטה מאפשרת גמישות למדינת ישראל והכדור עכשיו בידיים של אבו-מאזן". לדבריו, מדינת ישראל לא תנהל מו״מ עם ארגון טרור המבקש להשמידה, אבל "אם חמאס יקבלו את תנאי הקוורטט, יכירו בזכות קיומה של מדינת ישראל ויזנחו את דרך הטרור, נקיים הערכת מצב רצינית באשר לאפשרות לשאת ולתת מולם״.

"צעד מיותר ומטופש". יצחק הרצוג (צילום: ציפי מנשה)
"צעד מיותר ומטופש". יצחק הרצוג (צילום: ציפי מנשה)

פרי טען עוד כי הפסקת השיחות בעקבות הסכם הפיוס הפלסטיני אינה מהווה כישלון: "אנחנו נמצאים במשבר חמור במשא ומתן, אבל זה לא כישלון. לא קיוויתי שבתוך תשעה חודשים יפרחו פרחי השלום, אך ישראל גילתה גמישות רבה מול הפלסטינים, שהפרו הבטחות".

גם יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג גינה בראיון בתכנית את הסכם הפיוס הפלסטיני וטען שמדובר ב"צעד מיותר ומטופש" מצד אבו מאזן. עם זאת הצהיר כי יש להימנע מצעדים חד-צדדים שעלולים להחריף את המשבר. "תיזהרו מלנקוט צעדים וסנקציות בעת הזו – תנו לראות כיצד המצב הרגיש יתפתח, כי מצב בלתי הפיך הוא מסוכן לישראל".

לדברי הרצוג, אחד הגורמים המרכזיים לכישלון השיחות הוא היעדר "ערוץ תקשורת ישיר בין נתניהו ואבו מאזן – אין ביניהם אמון, והם כל היום מתחרים במשחק האשמות". הרצוג אמר כי במצב הנוכחי מפלגתו לא תיכנס לממשלה: "אני לא פקק או ממלא מקום או גלגל רזרבי, ההחלטות מתקבלות על רקע טובת המדינה ולא טובתי האישית".

הרצוג קרא למפלגות יש עתיד והתנועה לצאת מהממשלה עם הפסקת השיחות, כי לדבריו הם מחזקים את הבית היהודי ואת הבנייה בהתנחלויות. הוא אמר שלבני ולפיד "צריכים לצאת מהממשלה וללכת למהלך מדיני חלופי עם גוש גדול שמוכן לקווי 67' עם חילופי שטחים וגושי התיישבויות".

בדברים שפרסם הערב בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרצוג: "בימים האחרונים שוחחתי עם ראש הממשלה, אבו מאזן, מרטין אינדיק ואחרים והרושם שלי שהמצב נפיץ ורגיש מאד ואסור לנקוט בצעדים בלתי הפיכים ומזיקים. ממשלת ישראל היא ממשלה נגררת ולא יוזמת. לנתניהו אין שום תכנית הוא לא יודע איפה תהיה ישראל בעוד עשור. אנחנו לא רוצים לשלם ביטוח לאומי למיליוני פלסטינים ולא להחזיר את ילדינו לקסבות בשונות בערים.

"ראש הממשלה צריך להניח הצעה מדינית מקיפה ואמיצה שתזכה לגיבוי בינלאומי ובמקביל להתעקש שהממשלה הפלסטינית שתקום תכיר בישראל ובתנאי הקהילה הבינלאומית", כתב הרצוג.

בנאום שנשא אבו מאזן בשבת בפני המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה הוא הבטיח כי "ממשלת האחדות הפלסטינית תכיר בישראל ותעקור את הטרור והאלימות". אבו מאזן חזר על עמדתו, כי ללא הקפאת הבנייה גם בירושלים, הוא לא ישוב למשא ומתן עם ישראל. לדבריו, אם ישראל מסרבת להקפיא את הבנייה ולשחרר את 30 האסירים שהבטיחה – היא מוזמנת לקחת בעצמה את האחריות על הגדה. בכל מקרה, הבהיר המנהיג של אש"ף, "כל פתרון שיושג בעתיד יובא להחלטת הציבור הפלסטיני במשאל עם".

דוברת הסטייט דיפרטמנט האמריקני אמרה היום כי יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן התחייב שהממשלה המשותפת שתקום עם חמאס תהיה נאמנה למדיניות הרשות. ממשלה כזאת תכיר בישראל, תהיה מחויבת להפסקת האלימות, תכיר בהסכמים קודמים ותהיה מחויבת למשא-ומתן לקראת פתרון שתי המדינות. הדוברת, ג'ן סאקי, הדגישה כי דבריו של אבו מאזן יועמדו למבחן בשבועות הקרובים.

שגריר ישראל לאו"ם, רון פרושאור, שיגר מכתב תלונה למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון בעקבות ירי הרקטות לעבר שטח ישראל בשבועות האחרונים. במכתבו דרש פרושאור לגנות את המתקפות לאלתר: "מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה, האזור הפך למרכז לשיגור רקטות, פעולות טרור, נסיונות חטיפה ופגיעה באזרחים ישראלים."

פרושאור התייחס בדבריו להסכם הפיוס בין פתח לחמאס: "דיו ההסכם טרם יבשה, וכבר נורו רקטות לעבר אוכלוסיה אזרחית חפה מפשע בישראל." בדבריו הדגיש פרושאור כי עתה, לאחר הסכם הפיוס, הרשות הפלסטינית לא יכולה להתנער מאחריותה לפעולות הטרור שמקורן ברצועת עזה: "כל התומך בהסכם זה מעניק לגיטימציה למתקפות הטרור הבלתי פוסקות נגד ישראל."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן